Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Vandringens dag Birgittavandringen

Blomstervandring 2

STF Södra Uppland

12 Sep

Samling kl. 10.15 vid p-platsen vid Fresta kyrka, Upplands Väsby. Buss 545 från Upplands Väsby station kl. 09.58. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.
Den heliga Birgitta föddes troligen på Sköldnora gård, som hennes far Birger Persson ägde. Till minne av henne har Fresta församling instiftat en pilgrimsvandring, en rundvandring med start och mål vid Fresta kyrka. Leden går genom gammal kulturbygd med många minnesmärken men också trevlig natur. Fresta kyrka från början av 1200-talet har många runstenar inmurade i väggarna. Gamla gårdar och gravfält passeras, men också modern villabebyggelse. Vid Norrvikens strand finns en klippkyrka, en plats som kan användas för andakt, vigslar och annat. Slottet Sköldnora hette förr Skällnora, och Skällnora kvarn är omskriven av Carl Jonas Love Almqvist. Birgittavandringen är ca 9 km lång och går mestadels på bekväma gångvägar. Ta med matsäck!
  • Plats: Upplands Väsby
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 30 Maj

Cykeltur runt Norrvikssjön

Vi cyklar från Norrvikens station runt Tunberget till Vaxmoratorpet. Där får vi lära lite om torpets historia av representant för Vaxmoratorpets stödförening. Vi trampar sedan vidare genom Törnskogens naturreservat förbi Grönan till Sköldnoravägen och sedan norrut mot Bollstanäs. Vi tittar på stenkyrkan, en andaktsplats vid sjöstranden, och tar fikapaus vid Bollstanäs skola. Till slut trampar vi på Norrvikens norra och västra strand förbi jästfabriken tillbaka till Norrvikens station. Turen går på småvägar och cykelvägar till nästan 100 %, drygt 20 km. Ta med hjälm och matsäck.

Samling kl. 09.30 vid Norrvikens station, östra sidan vid parkeringen. Cykeln kan tas med på pendeltåget. Programansvarig: Tage Eriksson, tel. 076-830 76 36.

Medlem: Gratis

• 04 Jun

Kvällssegling på Riddarfjärden 2019

Har du lust att se Stockholm från sjön? Nu har du chansen. Vi seglar med två stadiga segelbåtar från Lilla Essingen under Essingeleden och Västerbron till Riddarfjärden och får då se både Kungsholmen med den fina bebyggelsen på Norr Mälarstrand och stadshuset, Riddarholmen med kyrka och palats samt Södermalm med sina höjder. Vi avslutar med fika på Lilla Essinge Båtklubb. Klädsel efter väderlek, gärna vindtät. Flytväst finns.

Torsdag 4 juni, samling kl. 18.00 på Lilla Essinge Båtklubb, Dagnyvägen, Lilla Essingen. Buss 1 till hållplats Primusgatan. Föranmälan senast 29/5 till Tage Eriksson tel. 076-830 76 36 eller tage.eriksson@telia.com. Begränsat deltagarantal.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 14 Jun

Ängsö nationalpark

Ängsö nationalpark bildades år 1909 tillsammans med åtta andra, och dessa blev de första i Sverige. Ängsö avsattes för att bevara det idylliska landskapet, torparen fick flytta och ängarna växte igen. Vad man inte insåg var att landskapet med ängar och lite åkrar var skapat av människan. Numera finns tillsynsman på ön, landskapet är röjt och restaurerat och kor och får betar. På vår och försommar finns massor av blommor, bl a Adam och Eva, och i Hemviken intill torpet finns en stor koloni skäggdoppingar. Vi får en guidad visning i det vackra odlingslandskapet. Ta med mat och dryck för hela dagen.

Samling på Strömkajen kl. 10.30 för båtfärd. Tillbaka till kaj strax efter kl. 19. Båtbiljett betalas av dig själv. Programansvarig: Anne Rosbäck, tel. 076-843 19 76. Föranmälan till Anne senast 7/6. Föranmälan till anne.rosback@hotmail.com senast 7/6. En aktivitet av STF Stockholm Nordost

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr