Vandring på Ingegerdsleden 2021

STF Södra Uppland

16 Okt

Okt

Samling kl. 8.50 vid Märsta station för vidare färd med buss 574 till Odensala. Buss tillbaka från Sigtuna. Programansvarig: Gerd Wiklund 070-157 08 74. Föranmälan till gerd.wiklund@gamail.com senast 9/10.
Ingegerdsleden är en 11 mil lång pilgrimsled mellan Storkyrkan i Stockholm och Uppsala domkyrka. Den går från kyrka till kyrka och passerar under vägen historiska platser och andra sevärdheter och också genom flera naturreservat. Vi går från Odensala kyrka efter en visning av kyrkan med dess Albertus Pictor-målningar. Vi följer en grusväg genom Skörsta by, passerar under järnvägen och vandrar vidare på en krokig landsväg som korsar väg 255, gamla riks-13, till Eneby. Därifrån går vi ner mot Garnsviken och Färjestadsbron och följer sedan strandpromenaden till Sigtuna centrum. Under vägen passerar vi några runstenar och ett gammalt färjeläge. Ca 12 km, ta med matsäck!
  • Plats: Sigtuna
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 02 Okt

Vandring i Skavstaskogen

Följ med på en c:a 10 km lång vandring på småvägar och skogsstigar. Vi startar vid Upplands Väsby station och vandrar utmed Väsbyån fram till barockparken. Fortsätter upp mot Skavsta fornborg för att sedan komma ner till Oxundasjön, där vi rastar och äter vår matsäck. Vandrar vidare och passerar torpet Skavsta för att åter passera barockparken där vi sedan fortsätter genom en gångtunnel under järnvägen och kommer fram till bebyggelse och avslutar vid stationen.

Samling kl. 11.00 vid Upplands Väsby station, västra sidan. Programansvarig: Gerd Wiklund, 070-157 08 74. Föranmälan till gerd.wiklund@gmail.com senast 30/9.

• 09 Okt

Runblocket vid Ed och vandring runt Edssjön

Vi börjar med att titta till det pampiga runblocket vid Ed, en av de tre runstenar vi vårdar på uppdrag av Riksantikvarieämbetet. Blocket står vid en vikingatida färdväg och har vackra runslingor på två sidor. Därefter vandrar vi på stigar och småvägar förbi torpet Hjältartorp och herrgården Bisslinge med sina golfbanor. Över våtmarkerna vid Vibyåns utlopp i Edssjön är det spångat, och vi tittar till Edsåns rätt nygrävda krokiga lopp innan vi kommer till Antuna där Carl Jonas Love Almquist en gång bodde. Därifrån går vägen i stort sett längs sjökanten tillbaka till Eds kyrka.

Samling kl. 10.00 på p-platsen vid Eds kyrka. Programansvarig: Torsten Wallin, 076-145 77 36.

• 16 Okt

Vandring på Ingegerdsleden 2021

• 20 Okt

Nya Östermalmshallen

Östermalmshallen har renoverats och de nya och fräscha lokalerna togs i anspråk för drygt ett år sedan. Vi får nu möjlighet att vid en guidad visning se på resultatet. Vi får ta del av hallens historia, renoveringen och höra om verksamheten idag. Utanför visningen finns möjligheter att fika/äta där och också att köpa med något gott hem.

Samling kl. 16.00 vid entrén mot Östermalmstorg. Programansvari: Esbjörn Melin, 070-745 56 39. Föranmälan till esbmel16@gmail.com senast 12/10.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 31 Okt

Naturkaféet på Väsby Gård på Järvafältet

Väsby Gård ligger inom promenadavstånd från Häggviks station och bjuder på fina omgivningar för cykelturer och vandringar i ett kulturlandskap. Naturkaféet på Väsby Gård håller öppet nästan varje söndag kl 11-15 under hösten med värme och billig fika. Det drivs ideeltt av flera föreningar i samverkan, och STF Södra Uppland står för driften av kaféet ett par av dessa söndagar, 31 oktober och 7 november. Du är naturligtvis välkommen dit vilken söndag som helst men särskilt på ”våra”. Motionera mera!

Öppet kl. 11 - 15.

• 07 Nov

Naturkaféet på Väsby Gård på Järvafältet

Öppet kl. 11 - 15.

• 11 Nov

Framtidens kretsloppsanläggning

En helt ny stor anläggning i Högbytorp, Bro, som gör el, värme och biogas av ratade restprodukter. Allt som har nått sista anhalten på sin livscykelresa, och som i dag inte går att återvinna, gör görs här om till energi. 99 procent av den energi som finns i avfallet tas tillvara. I biogasanläggningen rötas organiskt avfall till biogas. Den har vi redan besökt. I kraftvärmeverket produceras el och värme ur avfall som i dagsläget inte har någon alternativ användning. Denna del ska vi besöka. E.ON guidar runt i anläggningens olika delar. Ca 1,5 timmar.

Samling kl. 13.00 vid Högbytorps kraftvärmeverk, Högbytorpsvägen 10, Bro. Programansvarig: Tage Eriksson, 076-830 76 36. Föranmälan till tage.eriksson@telia.com senast 4/11.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 07 Dec

Bildvisning Nationalstadsparken

Nationalstadsparken från Sörentorp i norr till Blockhusudden i söder, som invigdes 1995, avsattes för att skydda de mycket stora natur- och kulturvärdena mot den exploatering som hotade från alla håll. Skyddet är inte lika starkt som för nationalparker. Parken ligger ganska centralt och är en grön oas och populärt utflyktsmål för regionens befolkning. Trakten av Haga omformades till park under Gustav III:s tid. Det övriga området har varit gårdar med främst boskapsskötsel (därav namnet Ladugårdsgärdet), kunglig jaktpark med hjortar och ett två mil långt stängsel, park för allmänheten med krogar och annat lustigt samt militärt övningsområde till Carl IV Johans stora förnöjelse. Universitetslektor Bo Eknert visar bilder och berättar.

Kl. 19.00 i Vilunda församlingshem, Vilundakyrkan vid Väsby centrum. Programansvarig: Anders Hörding, 070-294 89 30.