STF Södra Uppland

31 Okt

Öppet kl. 11 - 15.
Väsby Gård ligger inom promenadavstånd från Häggviks station och bjuder på fina omgivningar för cykelturer och vandringar i ett kulturlandskap. Naturkaféet på Väsby Gård håller öppet nästan varje söndag kl 11-15 under hösten med värme och billig fika. Det drivs ideeltt av flera föreningar i samverkan, och STF Södra Uppland står för driften av kaféet ett par av dessa söndagar, 31 oktober och 7 november. Du är naturligtvis välkommen dit vilken söndag som helst men särskilt på ”våra”. Motionera mera!
  • Plats: Järvafältet
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: PR-arrangemang

• 20 Okt

Nya Östermalmshallen

Östermalmshallen har renoverats och de nya och fräscha lokalerna togs i anspråk för drygt ett år sedan. Vi får nu möjlighet att vid en guidad visning se på resultatet. Vi får ta del av hallens historia, renoveringen och höra om verksamheten idag. Utanför visningen finns möjligheter att fika/äta där och också att köpa med något gott hem.

Samling kl. 16.00 vid entrén mot Östermalmstorg. Programansvari: Esbjörn Melin, 070-745 56 39. Föranmälan till esbmel16@gmail.com senast 12/10.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 31 Okt

• 07 Nov

• 08 Nov

Sollentunas nya brandstation

Brandkåren har till uppgift att identifiera risker, förebygga olyckor samt rycka ut när det trots allt händer olyckor eller brinner. Brandkåren Attunda har sju brandstationer, varav fyra är heltidsstationer, och verkar i sex kommuner i norrort. Ledningen och administrationen är placerad i Sollentunastationen. Där arbetar också styrkeledare plus fem brandmän i fyrskift, och man har ca 600 larm per år. Vi får en guidad visning av den nya brandstationen, ca en timma. Reservation för utryckning!

Samling kl. 16.00 utanför brandstationen, Hammarbacken, Sollentuna (Häggvik). Föranmälan till Torsten Wallin, tel. 076-145 77 36, senast 1/11. Begränsat deltagarantal.

• 11 Nov

Framtidens kretsloppsanläggning

En helt ny stor anläggning i Högbytorp, Bro, som gör el, värme och biogas av ratade restprodukter. Allt som har nått sista anhalten på sin livscykelresa, och som i dag inte går att återvinna, gör görs här om till energi. 99 procent av den energi som finns i avfallet tas tillvara. I biogasanläggningen rötas organiskt avfall till biogas. Den har vi redan besökt. I kraftvärmeverket produceras el och värme ur avfall som i dagsläget inte har någon alternativ användning. Denna del ska vi besöka. E.ON guidar runt i anläggningens olika delar. Ca 1,5 timmar.

Samling kl. 13.00 vid Högbytorps kraftvärmeverk, Högbytorpsvägen 10, Bro. Programansvarig: Tage Eriksson, 076-830 76 36. Föranmälan till tage.eriksson@telia.com senast 4/11.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 07 Dec

Bildvisning Nationalstadsparken

Nationalstadsparken från Sörentorp i norr till Blockhusudden i söder, som invigdes 1995, avsattes för att skydda de mycket stora natur- och kulturvärdena mot den exploatering som hotade från alla håll. Skyddet är inte lika starkt som för nationalparker. Parken ligger ganska centralt och är en grön oas och populärt utflyktsmål för regionens befolkning. Trakten av Haga omformades till park under Gustav III:s tid. Det övriga området har varit gårdar med främst boskapsskötsel (därav namnet Ladugårdsgärdet), kunglig jaktpark med hjortar och ett två mil långt stängsel, park för allmänheten med krogar och annat lustigt samt militärt övningsområde till Carl IV Johans stora förnöjelse. Universitetslektor Bo Eknert visar bilder och berättar.

Kl. 19.00 i Vilunda församlingshem, Vilundakyrkan vid Väsby centrum. Programansvarig: Anders Hörding, 070-294 89 30.