Nationalmuseum

STF Södra Uppland

30 Okt

Inte medlem
Samling kl. 15.15 i museets entré. Visningen börjar kl. 15.30. Programansvarig: Gerd Wiklund, tel. 070-157 08 74. Föranmälan till Gerd, gerd.wiklund@gmail.com senast 22/10. Lämna gärna telefonnummer. Begränsat deltagarantal.
Följ med på en visning av Nationalmuseum med fokus på arkitekturen, rummens funktioner och mötet mellan den gamla 1800-talsbyggnaden, ny teknik och nya formmässiga inslag. Vi får veta mer om Nationalmuseums historia, bakgrunden till samlingarna men främst se det nyrenoverade huset som nu kan ta emot dubbelt så många besökare som förut. Kontor och förråd har tagits bort, och i stället får besökarna tillträde till mer än 2000 nya kvadratmeter. Utställningsytorna har därför blivit större vilket gör det möjligt att visa mer konst. De tidigare täckta fönstren har öppnats upp och släpper nu in ljus och vyer över staden. Vi får höra mer om processerna bakom den omfattande renoveringen och de olika utmaningarna bakom det färdiga resultatet.
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 18 Okt

Skärgårdsvandring på Runmarö

Runmarö är en vacker skärgårdsö nära Stavsnäs med kulturlandskap och byar. Den har varit bebodd länge. Från medeltiden och framåt var Runmarö lotsarnas ö, många av männen var lotsar samtidigt som de skulle sköta jordbruk och fiske. Öns berggrund är kalkrik, och länge bröt och brände man kalk till murbruk. Kalken gör också att floran sommartid är rik med många orkidéer. Strindberg hyrde in sig på ön några somrar, och Tomas Tranströmer ägde länge en sommarstuga här. Vi vandrar ca en mil på öns södra sida till Telegrafberget vid Söderby. Sven Eklöf guidar. Ta med matsäck!

Samling senast kl. 09.35 vid Stavsnäs brygga för färd med Waxholmsbåt. Hemresa 14.20 eller 16.00. Båtresa betalas av var och en. Programansvarig: Annika Swedén, tel. 070-687 16 71. Föranmälan till Annika swedenannika@gmail.com senast 4/10. En aktivitet av STF Södertörn

Icke-medlem: 50 kr

• 19 Okt

Sturehovs slott

Vi gör ett besök på detta slott som betecknas som en av landets vackraste byggnader i gustaviansk stil, byggt 1781 av Gustav III:s finansminister Johan Liljencrantz. Utsmyckningen är utförd av den tidens skickligaste konsthantverkare.

Samling kl. 13:45 utanför slottet. Adress Sturehovs Slott, 14590 Norsborg. Programansvarig: Leif Larsson, tel. 073-781 24 66. Föranmälan till Leif eller till stfbotvid@stfturist.se senast 14/10. Ange önskemål om samåkning vid anmälan. Begränsat deltagarantal. En aktivitet av STF Botvid

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 20 Okt

Naturkaféet på Väsby Gård på Järvafältet

Väsby Gård ligger inom promenadavstånd från Häggviks station och bjuder på fina omgivningar för cykelturer och vandringar i ett kulturlandskap. Naturkaféet på Väsby Gård håller öppet nästan varje söndag kl 11-15 under hösten med värme och billig fika. Det drivs ideeltt av flera föreningar i samverkan, och STF Södra Uppland står för driften av kaféet ett par av dessa söndagar, 20 och 27 oktober. Du är naturligtvis välkommen dit vilken söndag som helst men särskilt på ”våra”. Motionera mera!

Öppet kl. 11 - 15.

• 27 Okt

Naturkaféet på Väsby Gård på Järvafältet

Öppet kl. 11 - 15.

• 30 Okt

Nationalmuseum

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 06 Nov

Nationalstadsparken

Nationalstadsparken från Sörentorp i norr till Blockhusudden i söder, som invigdes 1995, avsattes för att skydda de mycket stora natur- och kulturvärdena mot den exploatering som hotade från alla håll. Skyddet är inte lika starkt som för nationalparker. Parken ligger ganska centralt och är en grön oas och populärt utflyktsmål för regionens befolkning. Trakten av Haga omformades till park under Gustav III:s tid. Det övriga området har varit gårdar med främst boskapsskötsel (därav namnet Ladugårdsgärdet), kunglig jaktpark med hjortar och ett två mil långt stängsel, park för allmänheten med krogar och annat lustigt samt militärt övningsområde till Carl IV Johans stora förnöjelse. Universitetslektor Bo Eknert visar bilder och berättar.

Kl.18.00 i STF:s vandrarhem Gärdet, Sandhamnsgatan 59. Programansvarig: Gabriel Jonsson, tel. 076-496 09 82 Föranmälan till stfstockholm@stfturist.se senast 5/11. OBS! Anmälan är bindande. En aktivitet av STF Stockholm

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 20 Nov

Framtidens kretsloppsanläggning

En helt ny stor anläggning i Högbytorp, Bro, som gör el, värme och biogas av ratade restprodukter. Allt som har nått sista anhalten på sin livscykelresa, och som i dag inte går att återvinna, gör görs här om till energi. 99 procent av den energi som finns i avfallet tas tillvara. I biogasanläggningen rötas organiskt avfall till biogas. Gasen är ett förnybart alternativ till bensin och diesel, som effektivt bidrar till att minska koldioxidutsläppen från fordonstrafiken. I kraftvärmeverket produceras el och värme ur avfall som i dagsläget inte har någon alternativ användning. E.ON guidar runt i anläggningens olika delar. Ca 1,5 timmar.

Samling kl. 15:00 vid Högbytorps kraftvärmeverk, Högbytorpsvägen 10, Bro. Vi försöker ordna samåkning, preliminärt från Norrvikens stn och Upplands Väsbys stn ca. 14:00. Programansvarig: Tage Eriksson, tage.eriksson@telia.com, tel. 076-830 76 36, Föranmälan till Tage senast 13/11. Ange ditt telefonnummer och om du kan ta passagerare eller behöver skjuts.

• 11 Dec

Orkney och Shetland

Orkney och Shetland var tillhåll för vikingar för tusen år sedan, men de har varit befolkade ända från yngre stenålder, varom många fornminnen vittnar. Ögrupperna är nu brittiska, men väldigt många ortsnamn har nordiskt ursprung. Klimatet är kärvt, naturen är i stort sett trädlös och byar och städer är grå av den natursten husen är byggda av, men människorna är vänliga och mördar varann bara i TV-serier. Öarna är också hemvist för ett oräkneligt antal sjöfåglar och ett par sälarter. Anders Hörding tar oss med på en resa i ord och bild.

Kl. 19.00 i Vilunda församlingshem, Vilundakyrkan vid Väsby Centrum. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.