Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

Kultur- och blomstervandring i Täby Prästgårdsmarker

STF Södra Uppland

11 Maj

Samling kl. 18:00 vid östra sidan av Täby Kyrkby station (Roslagsbanan). Programansvarig: Tage Eriksson, tel. 076-830 76 36. Föranmälan till Tage, tage,eriksson@telia.com, senast 4/5.
Prästgårdsmarkerna är ett relativt nyinrättat naturreservat avsatt för att bevara ett representativt kulturlandskap. Här finns också många fornlämningar, som bidrar till att ge en inblick i äldre tiders kultur och markanvändning. Området har även en rik flora inkluderande en ytterst ovanlig rosa färgvariant av backsippa, som vi hoppas få se i full blom. I samarbete med Botaniska Sällskapet i Stockholm (BSIS) guidar naturgeografen Bosse Eknert från Stockholmsuniversitet och ekolog Yolanda Karlsson från Täby kommun. Vi får lära hur markanvändningen format landskapet och dagens flora samt hur människor har levat och brukat landskapet i gångna tider.
  • Plats: Täby
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 07 Apr

Kombiterminalen YILPORT Stockholm Nord

I Rosersberg ligger en av Sveriges största logistikcentraler med många stora företag. Gods kommer och går på både järnväg och väg. I en kombiterminal flyttas containrar, trailers och lastflak från tåg till lastbil eller från tvärtom. Terminalen är utrustad med den senaste tekniken som eldrivna rälsbundna kranar och miljötruckar. Ett kraftfullt IT-system ser till att rätt last hamnar på rätt ställe. Vi får en guidad visning och beskrivning av verksamheten vid kombiterminalen.

INSTÄLLT på grund av Corona! Programansvarig Tommy Sjögren 073-703 52 85 Föranmälan till Tommy senast 1/4, sjogren.tommy@gmail.com.

• 28 Apr

Vandring och runstensputs

Vid p-platsen tittar vi till ett par av våra runstenar, Wik I och Wik II. STF Södra Uppland är fadder åt tre runstenar i Upplands Väsby kommun på uppdrag av Riksantikvarieämbetet. Detta innebär att vi tittar till dem med jämna mellanrum, kontrollerar att de mår bra och rapporterar tillståndet till RAÄ. Därefter vandrar vi till Eggeby fornpark, ett område med fornlämningar. Vi spanar efter de dovhjortar som finns där i det stora hägnet och rastar vid en bronsåldersgrav med utsikt. Lätt vandring ca 5 km, ca två timmar. Ta med matsäck.

Samling kl. 18.00 vid p-platsen vid Wikparken, Almungevägen i Upplands Väsby. Programansvarig: Torsten Wallin, tel. 076-145 77 36.

• 06 Maj

Galoppbanan Bro Park

Galoppbanan Bro Park, en av tre huvudbanor i Sverige, invigdes 2016. Den moderna anläggningen har tävlingsbanor av gräs och sand, träningsbanor, stallar samt läktare och restauranger. Söndagsgalopp, lunchgalopp på onsdagar och en och annan kvällstävling anordnas. Hästarna är mestadels engelska fullblod, men även lopp för arabiska fullblod och ponnygalopp förekommer. Och så spelas det förstås. Vi får under en lunchgalopp en visning av stallar och speakertorn, vi får se en tävlingsstart ur boxarna på nära håll och vi får reda på hur spelet går till, dock ej speltvång. Ca 2 timmar, men möjlighet finns att stanna kvar under alla loppen.

INSTÄLLT på grund av Corona! Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30. Föranmälan till Anders, anders.hording@gmail.com, senast 1/5. Samåkning, tala om vid anmälan om du kan erbjuda / vill ha skjuts.

Medlem: 50 kr

• 11 Maj

Kultur- och blomstervandring i Täby Prästgårdsmarker

• 30 Maj

Cykeltur runt Norrvikssjön

Vi cyklar från Norrvikens station runt Tunberget till Vaxmoratorpet. Där får vi lära lite om torpets historia av representant för Vaxmoratorpets stödförening. Vi trampar sedan vidare genom Törnskogens naturreservat förbi Grönan till Sköldnoravägen och sedan norrut mot Bollstanäs. Vi tittar på stenkyrkan, en andaktsplats vid sjöstranden, och tar fikapaus vid Bollstanäs skola. Till slut trampar vi på Norrvikens norra och västra strand förbi jästfabriken tillbaka till Norrvikens station. Turen går på småvägar och cykelvägar till nästan 100 %, drygt 20 km. Ta med hjälm och matsäck.

Samling kl. 09.30 vid Norrvikens station, östra sidan vid parkeringen. Cykeln kan tas med på pendeltåget. Programansvarig: Tage Eriksson, tel. 076-830 76 36.

• 04 Jun

Kvällssegling på Riddarfjärden 2019

Har du lust att se Stockholm från sjön? Nu har du chansen. Vi seglar med två stadiga segelbåtar från Lilla Essingen under Essingeleden och Västerbron till Riddarfjärden och får då se både Kungsholmen med den fina bebyggelsen på Norr Mälarstrand och stadshuset, Riddarholmen med kyrka och palats samt Södermalm med sina höjder. Vi avslutar med fika på Lilla Essinge Båtklubb. Klädsel efter väderlek, gärna vindtät. Flytväst finns.

Torsdag 4 juni, samling kl. 18.00 på Lilla Essinge Båtklubb, Dagnyvägen, Lilla Essingen. Buss 1 till hållplats Primusgatan. Föranmälan senast 29/5 till Tage Eriksson tel. 076-830 76 36 eller tage.eriksson@telia.com. Begränsat deltagarantal.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 14 Jun

Ängsö nationalpark

Ängsö nationalpark bildades år 1909 tillsammans med åtta andra, och dessa blev de första i Sverige. Ängsö avsattes för att bevara det idylliska landskapet, torparen fick flytta och ängarna växte igen. Vad man inte insåg var att landskapet med ängar och lite åkrar var skapat av människan. Numera finns tillsynsman på ön, landskapet är röjt och restaurerat och kor och får betar. På vår och försommar finns massor av blommor, bl a Adam och Eva, och i Hemviken intill torpet finns en stor koloni skäggdoppingar. Vi får en guidad visning i det vackra odlingslandskapet. Ta med mat och dryck för hela dagen.

Samling på Strömkajen kl. 10.30 för båtfärd. Tillbaka till kaj strax efter kl. 19. Båtbiljett betalas av dig själv. Programansvarig: Anne Rosbäck, tel. 076-843 19 76. Föranmälan till Anne senast 7/6. Föranmälan till anne.rosback@hotmail.com senast 7/6. En aktivitet av STF Stockholm Nordost

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr