Kombiterminalen YILPORT Stockholm Nord

STF Södra Uppland

07 Apr

Samling kl 15.45 på Järngatan 35 i Rosersberg. Vägbeskrivning: E 4an avfart mot Rosersberg. Följ Skansvägen fram till Järngatan sväng vänster och därefter fram till nr 35. Programansvarig Tommy Sjögren 073-703 52 85 Föranmälan till Tommy senast 1/4, sjogren.tommy@gmail.com.
I Rosersberg ligger en av Sveriges största logistikcentraler med många stora företag. Gods kommer och går på både järnväg och väg. I en kombiterminal flyttas containrar, trailers och lastflak från tåg till lastbil eller från tvärtom. Terminalen är utrustad med den senaste tekniken som eldrivna rälsbundna kranar och miljötruckar. Ett kraftfullt IT-system ser till att rätt last hamnar på rätt ställe. Vi får en guidad visning och beskrivning av verksamheten vid kombiterminalen.
  • Plats: Rosersberg
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Tommy Sjögren 073-703 52 85

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 26 Jan

Naturkaféet på Väsby gård på Järvafältet

Väsby Gård ligger inom promenadavstånd från Häggviks station och bjuder på fina omgivningar för cykelturer och vandringar i ett kulturlandskap. Om snötillgången är god finns det också skidspår där. Naturkaféet på Väsby Gård håller öppet nästan varje söndag kl. 11-15 under vintern och våren med värme och billig fika. Det drivs av ideella föreningar, och STF Södra Uppland står för driften ett par av dessa söndagar, 26 januari och 2 februari. Du är naturligtvis välkommen vilken söndag som helst men särskilt på ”våra”. Motionera mera!

Öppet kl. 11 - 15.

• 02 Feb

Naturkaféet på Väsby gård på Järvafältet

Öppet kl. 11 - 15.

• 11 Feb

Årsmöte / Frisk och stark

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Därefter Frisk och stark Med åren tappar vi muskelmassa sakta men säkert, och vi tappar ork. Forskning visar att vi kan motverka detta genom träning, både kondition men framför allt styrka. Träningen bör ske regelbundet. Detta ger allmänt bättre hälsa och förebygger ryggbesvär, lindrar ledbesvär, förbättrar balans och rörlighet och gör det möjligt att delta i STF:s vandringar. Lisa Sandberg från Medley förklarar i ord och bild vad som händer med kroppen och varför det är så viktigt att träna styrka.

Tisdag 11 februari kl. 19.00, Häggviksvägen 23, ca 150 m öster om Häggviks station. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.

• 19 Feb

Stockholms stadsbibliotek

Stadsbibliotekets välkända byggnad, ritad av Gunnar Asplund, invigdes 1928. Den är ett typiskt exempel på svensk 20-talsklassicism och innehåller en stor centralhall för utlåning och flera mindre läsrum runt om. Ca 400 000 böcker finns där. Asplunds biblioteksmiljö inklusive parken utanför är numera byggnadsminnesförklarad. Detta gör behövliga om- och tillbyggnader problematiska. Guiden berättar om bibliotekets historia och arkitektur samt om biblioteksverksamheten idag. Vi visas också runt i de olika lokalerna, vilket inbegriper klättring i trappor. Ca 1,5 timmar.

Samling kl. 16.00 vid huvudentrén, Sveavägen 73. Programansvarig: Gerd Wiklund, tel. 070-157 08 74. Föranmälan till Gerd senast 12/2 på gerd.wiklund@gmail.com. Ange ditt mobilnummer vid anmälan. Begränsat deltagarantal.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 05 Mar

40-årsjubileum

År 1980 bildades Södra Upplandskretsen av STF. Vi har sedan dess avverkat sju ordföranden och ca 650 aktiviteter av olika slag. 2013 bytte vi namn till STF Södra Uppland, fick bättre kontakt med medlemmarna och fortsatte oförtrutet med verksamheten. Vi firar jubiléet med en trerätters festmiddag och en nostalgisk återblick på det som varit i ord och bild. Vi har ganska många bilder i vårt arkiv, och ett urval kommer att visas. Kanske är du med på någon. Vi funderar också på framtiden. Priset 400 kr för medlemmar, innefattar välkomstbubbel, trerätters middag och dryck till maten.

Samling kl. 19.00 på Scandic Upplands Väsby, Hotellvägen 1 (intill rondellen). Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30. Bindande föranmälan till Anders, anders.hording@gmail.com, senast 15/2. Uppge vid anmälan om du har speciell diet. Betalning till pg 25 02 43-3 i samband med anmälan, glöm inte att uppge namn.

Medlem: 400 kr

• 24 Mar

Riksdagshuset

Riksdagshuset invigdes 1905, ritat av Aron Johansson. Exteriören är i nybarock, interiören i jugendstil. Det innehöll två plenisalar för första resp andra kammaren med en monumental trapphall emellan. I och med enkammarriksdagens införande 1971 förvisades riksdagen till Kulturhuset medan riksdagshuset byggdes om och då också tog Riksbankens hus på andra sidan Riksgatan i anspråk. Nyinvigning 1983, och den nya plenisalen ligger i ”riksbanksdelen”. Guiden visar oss olika möteslokaler och berättar om riksdagens uppgifter och arbetet från förslag till lag. Vi får sitta på åhörarläktaren i plenisalen och lyssna på vad ledamöterna har att säga, och vi får besöka ett utskott.

Samling kl. 16.45 vid entrén Riksgatan 3, hörnet vid Riksbron. Ta med guldtia till klädskåpet. Programansvarig: Gerd Wiklund, tel. 070-157 08 74. Föranmälan till Gerd senast 16/3 på gerd.wiklund@gmail.com. Ange ditt mobilnummer vid anmälan. Begränsat deltagarantal.

• 25 Mar

Studiecirkel "Sommarfjäll"

Har Du funderat på att gå i fjällen men inte kommit till skott? Tror Du att det är besvärligt, farligt och kräver dyr och tung utrustning? Har Du redan gått i fjällen någon gång och vill lära Dig mer? Då är detta något för Dig! Vi gör en studiecirkel med syfte att deltagarna ska få sådana kunskaper om fjällvandring att de ska kunna genomföra en flerdagars stugtur i sommarfjäll på ett säkert och angenämt sätt. Vi kommer att tre kvällar gå igenom utrustning, vandringsteknik och orientering, hur man uppför sig i STF:s stugor, lämpliga vandringsturer inkl Kungsleden, vad man äter och dricker, hur man förebygger och behandlar skoskav och mycket mera. Det ingår också en allmän orientering om geologi, flora och fauna, nationalparker i fjällen och den samiska urbefolkningen. Den fjärde träffen blir utomhus en lördag eller söndag, då vi gör en praktikvandring på ca 15 km, vilket ungefär motsvarar avståndet mellan fjällstugorna.

Tre cirkelkvällar plus en heldag vandring på hemmaplan. Datum i april - maj överenskoms senare. Anmälan senast 25/3 till Anders Hörding anders.hording@gmail.com.

Medlem: 100 kr

• 07 Apr

Kombiterminalen YILPORT Stockholm Nord

• 28 Apr

Vandring och runstensputs

Vid p-platsen tittar vi till ett par av våra runstenar, Wik I och Wik II. STF Södra Uppland är fadder åt tre runstenar i Upplands Väsby kommun på uppdrag av Riksantikvarieämbetet. Detta innebär att vi tittar till dem med jämna mellanrum, kontrollerar att de mår bra och rapporterar tillståndet till RAÄ. Därefter vandrar vi till Eggeby fornpark, ett område med fornlämningar. Vi spanar efter de dovhjortar som finns där i det stora hägnet och rastar vid en bronsåldersgrav med utsikt. Lätt vandring ca 5 km, ca två timmar. Ta med matsäck.

Samling kl. 18.00 vid p-platsen vid Wikparken, Almungevägen i Upplands Väsby. Programansvarig: Torsten Wallin, tel. 076-145 77 36.

• 06 Maj

Galoppbanan Bro Park

Galoppbanan Bro Park, en av tre huvudbanor i Sverige, invigdes 2016. Den moderna anläggningen har tävlingsbanor av gräs och sand, träningsbanor, stallar samt läktare och restauranger. Söndagsgalopp, lunchgalopp på onsdagar och en och annan kvällstävling anordnas. Hästarna är mestadels engelska fullblod, men även lopp för arabiska fullblod och ponnygalopp förekommer. Och så spelas det förstås. Vi får under en lunchgalopp en visning av stallar och speakertorn, vi får se en tävlingsstart ur boxarna på nära håll och vi får reda på hur spelet går till, dock ej speltvång. Ca 2 timmar, men möjlighet finns att stanna kvar under alla loppen.

Samling kl. 11.00 vid banans entré, Önsta Allé, Bro. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30. Föranmälan till Anders, anders.hording@gmail.com, senast 1/5. Samåkning, tala om vid anmälan om du kan erbjuda / vill ha skjuts.

Medlem: 50 kr

• 11 Maj

Kultur- och blomstervandring i Täby Prästgårdsmarker

Prästgårdsmarkerna är ett relativt nyinrättat naturreservat avsatt för att bevara ett representativt kulturlandskap. Här finns också många fornlämningar, som bidrar till att ge en inblick i äldre tiders kultur och markanvändning. Området har även en rik flora inkluderande en ytterst ovanlig rosa färgvariant av backsippa, som vi hoppas få se i full blom. I samarbete med Botaniska Sällskapet i Stockholm (BSIS) guidar naturgeografen Bosse Eknert från Stockholmsuniversitet och ekolog Yolanda Karlsson från Täby kommun. Vi får lära hur markanvändningen format landskapet och dagens flora samt hur människor har levat och brukat landskapet i gångna tider.

Samling kl. 18:00 vid östra sidan av Täby Kyrkby station (Roslagsbanan). Programansvarig: Tage Eriksson, tel. 076-830 76 36. Föranmälan till Tage, senast 4/5. tage,eriksson@telia.com, senast 4/5.

• 30 Maj

Cykeltur runt Norrvikssjön

Vi cyklar från Norrvikens station runt Tunberget till Vaxmoratorpet. Där får vi lära lite om torpets historia av representant för Vaxmoratorpets stödförening. Vi trampar sedan vidare genom Törnskogens naturreservat förbi Grönan till Sköldnoravägen och sedan norrut mot Bollstanäs. Vi tittar på stenkyrkan, en andaktsplats vid sjöstranden, och tar fikapaus vid Bollstanäs skola. Till slut trampar vi på Norrvikens norra och västra strand förbi jästfabriken tillbaka till Norrvikens station. Turen går på småvägar och cykelvägar till nästan 100 %, drygt 20 km. Ta med hjälm och matsäck.

Samling kl. 09.30 vid Norrvikens station, östra sidan vid parkeringen. Cykeln kan tas med på pendeltåget. Programansvarig: Tage Eriksson, tel. 076-830 76 36.

• 04 Jun

Kvällssegling på Riddarfjärden 2019

Har du lust att se Stockholm från sjön? Nu har du chansen. Vi seglar med två stadiga segelbåtar från Lilla Essingen under Essingeleden och Västerbron till Riddarfjärden och får då se både Kungsholmen med den fina bebyggelsen på Norr Mälarstrand och stadshuset, Riddarholmen med kyrka och palats samt Södermalm med sina höjder. Vi avslutar med fika på Lilla Essinge Båtklubb. Klädsel efter väderlek, gärna vindtät. Flytväst finns.

Torsdag 4 juni, samling kl. 18.00 på Lilla Essinge Båtklubb, Dagnyvägen, Lilla Essingen. Buss 1 till hållplats Primusgatan. Föranmälan senast 29/5 till Tage Eriksson tel. 076-830 76 36 eller tage.eriksson@telia.com. Begränsat deltagarantal.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 14 Jun

Ängsö nationalpark

Ängsö nationalpark bildades år 1909 tillsammans med åtta andra, och dessa blev de första i Sverige. Ängsö avsattes för att bevara det idylliska landskapet, torparen fick flytta och ängarna växte igen. Vad man inte insåg var att landskapet med ängar och lite åkrar var skapat av människan. Numera finns tillsynsman på ön, landskapet är röjt och restaurerat och kor och får betar. På vår och försommar finns massor av blommor, bl a Adam och Eva, och i Hemviken intill torpet finns en stor koloni skäggdoppingar. Vi får en guidad visning i det vackra odlingslandskapet. Ta med mat och dryck för hela dagen.

Samling på Strömkajen kl. 10.30 för båtfärd. Tillbaka till kaj strax efter kl. 19. Båtbiljett betalas av dig själv. Programansvarig: Anne Rosbäck, tel. 076-843 19 76. Föranmälan till Anne senast 7/6. Föranmälan till anne.rosback@hotmail.com senast 7/6. En aktivitet av STF Stockholm Nordost

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr