Framtidens kretsloppsanläggning

STF Södra Uppland

20 Nov

Samling kl. 15:00 vid Högbytorps kraftvärmeverk, Högbytorpsvägen 10, Bro. Vi försöker ordna samåkning, preliminärt från Norrvikens stn och Upplands Väsbys stn ca. 14:00. Programansvarig: Tage Eriksson, tage.eriksson@telia.com, tel. 076-830 76 36, Föranmälan till Tage senast 13/11. Ange ditt telefonnummer och om du kan ta passagerare eller behöver skjuts.
En helt ny stor anläggning i Högbytorp, Bro, som gör el, värme och biogas av ratade restprodukter. Allt som har nått sista anhalten på sin livscykelresa, och som i dag inte går att återvinna, gör görs här om till energi. 99 procent av den energi som finns i avfallet tas tillvara. I biogasanläggningen rötas organiskt avfall till biogas. Gasen är ett förnybart alternativ till bensin och diesel, som effektivt bidrar till att minska koldioxidutsläppen från fordonstrafiken. I kraftvärmeverket produceras el och värme ur avfall som i dagsläget inte har någon alternativ användning. E.ON guidar runt i anläggningens olika delar. Ca 1,5 timmar.
  • Plats: Bro
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 20 Nov

Framtidens kretsloppsanläggning

Medlem: Gratis

• 11 Dec

Orkney och Shetland

Orkney och Shetland var tillhåll för vikingar för tusen år sedan, men de har varit befolkade ända från yngre stenålder, varom många fornminnen vittnar. Ögrupperna är nu brittiska, men väldigt många ortsnamn har nordiskt ursprung. Klimatet är kärvt, naturen är i stort sett trädlös och byar och städer är grå av den natursten husen är byggda av, men människorna är vänliga och mördar varann bara i TV-serier. Öarna är också hemvist för ett oräkneligt antal sjöfåglar och ett par sälarter. Anders Hörding tar oss med på en resa i ord och bild.

Kl. 19.00 i Vilunda församlingshem, Vilundakyrkan vid Väsby Centrum. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.

Medlem: Gratis