Fjällvandring i Ramundberget

STF Södra Uppland

12 Sep - 17 Sep 2022

Pris ej bestämt

Anmälningsavgift 500 kronor, betalas tillbaka i form av logiavgifter. Självkostnadspris för resor, logi, mat. Bindande föranmälan till Anders Hörding senast 1/8 på e-post anders.hording@gmail.com. Anmälningsavgiften betalas senast 1/8 till pg 25 02 43-3. Begränsat deltagarantal.
Ramundberget i västra Härjedalen är en utmärkt och lättillgänglig utgångspunkt för fjällvandringar i olika riktningar. Fjällen är lättvandrade och inte särskilt höga, och många olika vandringsmöjligheter finns. När vädret är fint kan vi bestiga Mittåkläppen med milsvid utsikt bl a mot högfjället Helags i norr. Trakten är berömd för sin blomsterrikedom, men här finns också ett antal gamla gruvor och några våffelstugor. Vi bor i bekväma lägenheter med självhushåll och gör dagsturer efter väder och lust. Vi åker i egna bilar.
  • Senaste datum för anmälan: 01/08
  • Plats: Ramundberget
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 03 Sep

Vandring på Stäkethalvön

Stäkethalvön och Stäksön är biologiskt, geologiskt och historiskt intressanta områden. Här finns Stäketskogens naturreservat med oländig, urskogsliknande karaktär och ett flertal de Geer-moräner, resultat av inlandsisen. Här finns också en av landets första statliga vägar, Dalkarlsbacken anlagd på 1600-talet, som sedan byggts om på 18- och 1900-talen. På Stäksön finns en borgruin, där en gång ärkebiskopen Gustav Trolle, anstiftare av Stockholms blodbad 1520, residerade. Vi vandrar ca 6 km delvis i obanad terräng men mest på stigar och småvägar i en vacker natur och förbi Almare-Stäkets herrgård. Vi rastar på borgruinen. Ta med matsäck.

Samling kl. 10.00 vid p-platsen Stäketskogens naturreservat vid gamla Enköpingsvägen. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.

• 10 Sep

Vandringens dag - Birgittavandringen

Den heliga Birgitta föddes troligen på Sköldnora gård som hennes far Birger Persson ägde. Till minne av henne har Fresta församling instiftat en pilgrimsvandring, en rundvandring med start och mål vid Fresta kyrka. Leden går genom gammal kulturbygd med många minnesmärken men också trevlig natur. Fresta kyrka från början av 1200-talet har många runstenar inmurade i väggarna. Gamla hus, t ex Fresta fattigstuga (bilden), gårdar och gravfält med historia passeras, men också modern villabebyggelse. Vi beskådar också Upplands Väsbys nyanlagda våtmark där gäddor ska leka på våren. Vid Norrvikens strand finns en klippkyrka, en plats som kan användas för andakt, vigslar och annat. Birgittavandringen är ca 9 km lång och går mestadels på bekväma gångvägar. Ta med matsäck!

Samling kl. 10.30 vid p-platsen vid Fresta kyrka, Upplands Väsby. Buss 545 från Upplands Väsby station kl. 10.16. Ta med matsäck! Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.

• 12 Sep - 17 Sep 2022

Fjällvandring i Ramundberget

Medlem: Pris ej bestämt

• 24 Sep

Vandring i Fresta, Upplands Väsby

Området är urgammal kulturbygd med byar och skog och odlingsmarker om vartannat. Vandringen startar vid Främjartorpet, en före detta fattigstuga, och går via Ekeby med ett stort vikingatida gravfält till Vallensjö naturreservat. Detta är ett gammelskogsområde med mycket torrträd och lågor och därmed förekomst av rara vedsvampar. Därifrån knallar vi vidare mot byn Harby med en mangårdsbyggnad från 1700-talet, det så kallade löjtnantsbostället, och tillbaka till utgångspunkten. C:a 8 km på lättvandrade småvägar och stigar. Vandringen tar omkring 3 timmar. Ta med matsäck!

Samling kl. 10.00 vid Främjartorpet, Frestavägen. Buss 545 från Upplands Väsby stn till hållplats Cedersnäsvägen. P-plats finns. Programansvarig: Gerd Wiklund, tel. 070-157 08 74.

• 02 Okt

Okt

Naturkaféet på Väsby gård på Järvafältet

Väsby Gård ligger inom promenadavstånd från Häggviks station och bjuder på fina omgivningar för cykelturer och vandringar i ett kulturlandskap. Naturkaféet på Väsby Gård håller öppet nästan varje söndag kl 11-15 under hösten med värme och billig fika, och STF Södra Uppland står för driften av kaféet ett par av dessa söndagar. Du är naturligtvis välkommen dit vilken söndag som helst men särskilt på ”våra”. Motionera mera!

Öppet kl. 11 - 15.

• 11 Okt

Okt

Stadsvandring i Sigtuna

Sigtuna har varit Sveriges huvudstad och kyrkligt centrum. Här präglades de första svenska mynten. Sigtuna är nu en lugn stad med mycket gammal fin träbebyggelse men har genomgått både förfall och förnyelse. Vi tar er med genom Sigtunas tusenåriga historia och berättar om hur staden grundades, varför det byggdes så många kyrkor, om borgmästaren som väckte staden på nytt under 1700-talet och varför vi faktiskt vandrar på våra kulturlager. Och så knackar vi på hos familjen Lundström. Guidad vandring cirka en timma.

Samling kl. 13.00 framför rådhuset vid Stora Torget. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30. Föranmälan till Anders, anders.hording@gmail, senast 4/10.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 120 kr