Cykeltur på Järvafältet

STF Södra Uppland

30 Maj

Samling kl. 10.00 vid Häggviks station, västra sidan. Cykeln kan tas med på pendeltåget. Programansvarig: Gerd Wiklund, tel. 070-157 08 74.
Vi cyklar från Häggviks station ut på Järvafältet, det kända friluftsområdet som består av inte mindre än fem naturreservat med varierande natur, med allt från odlingslandskap till nästan urskogar. Vi passerar Bögs gård, ett levande lantbruk, och Väsby gård med Naturkaféet. Därifrån rundar vi fågelsjön Säbysjön med Säby gård och trampar norrut till Översjön där vi tar fikapaus innan färden går vidare förbi Fäboda. Sista biten går förbi sjön Ravalen i villaområdet Viby och tillbaka till Häggviks station. Turen går på bilfria vägar ca 20 km. Ta med hjälm och matsäck.
  • Plats: Järvafältet
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 11 Maj

Kombiterminalen YILPORT Stockholm Nord

I Rosersberg ligger en av Sveriges största logistikcentraler med många stora företag. Gods kommer och går på både järnväg och väg. I en kombiterminal flyttas containrar, trailers och lastflak från tåg till lastbil eller från tvärtom. Terminalen är utrustad med den senaste tekniken som eldrivna rälsbundna kranar och miljötruckar. Ett kraftfullt IT-system ser till att rätt last hamnar på rätt ställe. Vi får en guidad visning och beskrivning av verksamheten vid kombiterminalen.

Samling kl. 15.45 på Järngatan 35 i Rosersberg. Programansvarig Tommy Sjögren 073-703 52 85. Föranmälan till Tommy, sjogren.tommy@gmail.com, senast 2/5.

Medlem: Gratis

• 19 Maj

Galoppbanan Bro Park

Galoppbanan Bro Park, en av tre huvudbanor i Sverige, invigdes 2016. Den moderna anläggningen har tävlingsbanor av gräs och sand, träningsbanor, stallar samt läktare och restauranger. Söndagsgalopp, lunchgalopp på onsdagar och en och annan kvällstävling anordnas. Hästarna är mestadels engelska fullblod, men även lopp för arabiska fullblod och ponnygalopp förekommer. Och så spelas det förstås. Vi får under en lunchgalopp en visning av stallar och speakertorn, vi får se en tävlingsstart ur boxarna på nära håll och vi får reda på hur spelet går till, dock ej speltvång. Ca 2 timmar, men möjlighet finns att stanna kvar under alla loppen.

Inställt p g a Corona

Medlem: 50 kr

• 29 Maj

Ängsö nationalpark

Ängsö nationalpark bildades år 1909 tillsammans med åtta andra, och dessa blev de första i Sverige. Ängsö avsattes för att bevara det idylliska landskapet, torparen fick flytta och ängarna växte igen. Vad man inte insåg var att landskapet med ängar och lite åkrar var skapat av människan. Numera finns tillsynsman på ön, landskapet är röjt och restaurerat och kor och får betar. På vår och försommar finns massor av blommor, bl a Adam och Eva, och i Hemviken intill torpet finns en stor koloni skäggdoppingar. Vi får en guidad visning i det vackra odlingslandskapet. Ta med mat och dryck för hela dagen.

Samling på Strömkajen kl. 10.30 för båtfärd. Tillbaka till kaj strax efter kl. 19. Båtbiljett betalas av dig själv. Programansvarig: Anne Rosbäck, tel. 076-843 19 76. Föranmälan till Anne, anne.rosback@hotmail.com senast 21/5. En aktivitet av STF Stockholm Nordost

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 30 Maj

Cykeltur på Järvafältet

Medlem: Gratis

• 05 Jun

Stendörren

Sundet Stendörren är en viktig passage för båtar. Fornlämningar antyder att vikingarna använde den. År 1270 omnämns platsen i en dansk farledsbeskrivning. Här är den svenska skärgårdens säregna och vackra natur mer komprimerad och lättillgänglig än vanligt. Området kring Stendörren kan betecknas som ett paradis för den som utan båt vill uppleva skärgården. Man kan vandra långt på hängbroar från ö till ö. Fågellivet är rikt med ett 60-tal arter. Ett Naturum byggt med formen av en fiskgjuse har en fast utställning. Vi vandrar runt med guide, ca 1,5 timmar, men en längre vistelse utöver det rekommenderas. Utomordentligt läge för picknick!

Samling kl. 11.00 utanför Naturum, Stendörren. Programansvarig: Gerd Wiklund, tel. 070-157 08 74. Föranmälan till Gerd, gerd.wiklund@gmail.com, senast 29/5. Samåkning i bil, meddela vid anmälan om du vill ha skjuts eller har bilplats ledig. Begränsat deltagarantal.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr