Blomstervandring

STF Södra Uppland

08 Jun

Samling kl. 18.00 vid skeppet Åfare nedanför Barockparken i Upplands Väsby. Gå norrut från Väsby station på västra sidan, följ sedan Väsbyån till Åfare, ca 600 meter. Ta med matsäck!
Stora Wäsby slottspark som idag kallas Barockparken ligger väster om såväl slottet som järnvägen och anlades på 1680-talet. Den rest av parken vi ser idag sköts av kommunen som anlagt vattendammar, hamlat träden och planterat parklindar. Här finns en rik växtlighet med inslag av kulturväxter samt mycket fjärilar och andra insekter. ”Vikingaskeppet” Åfare blickar ner på Väsbyån från den nivå ån hade för 1000 år sedan. Längs och i ån finns växter som är typiska för åkerkanter, åstränder och en näringsrik å. Niklas Johansson från Naturskyddsföreningen Väsby guidar oss bland blommor och blad
  • Plats: Upplands Väsby
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anders Hörding 070-294 89 30

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 28 Maj

Cykeltur Upplands Väsby - Norrviken

Vi cyklar från Upplands Väsby station norrut utmed Väsbyån och förbi terrasshusen på Hasselbacken fram till gång- och cykelvägen som leder oss till Löwenströmska sjukhuset. Vi cyklar vidare utefter Fysingen till Hammarby kyrka, passerar sedan Almungevägen och Vallentunavägen och kommer därefter till Fresta-Ekeby. Turen går vidare på skogsväg till Främjartorpet där vi rastar. Efter rasten fortsätter vi till Bollstanäs och cyklar därefter på Norrvikens norra och västra strand och avslutar vid Norrvikens station. Turen går på bilfria vägar till nästan 100 %, drygt 20 km.

Samling kl. 10.00 vid Upplands Väsby station, östra sidan. Programansvarig Gerd Wiklund. Ta med cykelhjälm och matsäck.

Medlem: Gratis

• 08 Jun