Stockholmsgata

25 Aug 2019

Aug

Inte medlem
Samåkning från MB, Lycksele kl 10.00. Vid färd med egen bil följ anvisningarna. Samling vid Stockholmsgata kl 12.00. Vandringsskor eller grova kängor rekommenderas. Ta med fika!
Det sägs att namnet Stockholmsgata syftar på de trånga gatorna i Gamla stan. Men ingen stadsgata kan ge samma mäktiga upplevelse som en vandring genom den djupa och långa kanjon som skär genom skogen just på gränsen mellan Västerbotten och Västernorrland. Stockholmsgata är en storslagen kanjonbildning, 50 meter djup och 1,5 kilometer lång. Den bildades för 9 400 år sedan, då en mäktig isälv störtade ner i dalgången och gröpte ur urberget. Troligen skedde detta till följd av en jordbävning. En tur genom kanjonbildningen är en hisnande upplevelse. De lodräta väggarna är som mest 40 meter höga. Vi kommer att göra en vandring i denna storslagna kanjon, hitta ett ställe att fika på, så glöm inte ta med fika. Vi kommer att anordna samåkning från MB, Lycksele kl 10.00. Starten vid Stockholmsgata är kl 12.00, om du kör bil hit själv. Hitta hit: Från Åsele cirka 50 kilometer. Följ väg 557 söderut mot Björna. När du kommer till Häggsjömon, ser du skylten Stockholmsgata, vid vägen in mot Lakasjö. Efter ca 5 km delar vägen sig. Tag till vänster mot Hedlunda över Storberget – då kan man åka bil ända fram till reservatgränsen där det finns ett vindskydd och utedass. Vi lottar ut en STF Ryggsäck med lite STF-grejer i, bland deltatagarna.
  • Samling: Stockholmsgata, Åsele , 12:00
  • Plats: Stockholmsgata, Åsele
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Sten Troberg 070-6314548

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 25 Aug 2019

Aug

Stockholmsgata

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 14 Sep 2019

Vandringens dag, Lycksele

Vi åker från MB till Tjäderbergets Naturreservat och Mångfaldspark från Ekorrsele-hållet för att göra en vandring upp på berget med magnifik utsikt och rikt djurliv! Vi lottar ut en STF Ryggsäck med lite STF-grejer i, bland deltatagarna.

Samling kl 12.00 vid MB för samåkning. Ta med fika! Välkomna!

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis