För närvarande har vårt onlinebokningssystem driftstörningar. Vi arbetar med att lösa problemet så fort som möjligt. Tack för ditt tålamod!

Vandringens dag, Prins Bertils stig

Foto: Erik Nickolausson

STF Södra Halland

12 Sep

Inte medlem
Samling på parkeringsplatsen vid Restaurang Västergök, som är belägen på höger sida direkt efter man har svängt i rondellen Flygaregatan/Slottsjordsvägen. Ta med matsäck för två mål. Kostnad: Bussresa enligt Hallandstrafikens taxa, mer information www.hallandstrafiken.se
Vi kommer att vandra på Prins Bertils stig som följer Söndrumslandets mycket varierande kustområde med flera intressanta sevärdheter. Sträckan blir Alevallen-Möllegård, därefter går vi till Karlstorp och tar bussen tillbaka till stan. När vi kommer fram till Möllegård finns det möjlighet att köpa glass hos Riccardo. Totalt blir vandringen ca 18 km. Leden är till största delen mycket lättgången, men det finns några kuperade partier. För den som inte vill gå hela sträckan, går det bra att avbryta vandringen i stort sett var som helst utmed leden och ta bussen tillbaka till stan.
  • Samling: Alevallen/Västergök , 10:00
  • Plats: Prins Bertils stig
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Erik Nickolausson 070-209 84 10

Typ av aktivitet: Naturarrangemang Vandring

• 07 Jun

INSTÄLLT! Sommarvandring längs Skärshultsleden

Huvudalternativet är att vi vandrar den långa rundan som är cirka 12 km. Vi kommer att vandra runt båda Skärshultssjöarna och förbi Jansbergssjön samt genom ett omväxlande skogslandskap. För den som inte vill gå så långt finns en kortare runda på cirka 6 km som går runt Stora Skärshultssjön.

INSTÄLLT på grund av coronaviruset! Tid: 10.00 - 15.00 Samling på parkeringen vid Skärshultssjön, strax norr om Hyltebruk vid riksväg 26. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.00. Ta med matsäck för två mål och rejäla skor. Obs! Ingen föranmälan!

• 19 Jul

Spaning efter myrliljor i Långhultamyrens naturreservat, Simlångsdalene

Myrlilja är en flerårig ört, som blommar i juli – augusti. Den växer på fuktig mark, i kärr, mossekanter och stränder, vanligen på kalkfattig mark. Vi går en cirka 4 km lång slinga på myren. Leden går över myrmarker där det kan vara rejält fuktigt. Förutom myrlilja kommer vi att få se en del andra typiska växter och har vi tur får vi även höra ljungpiparen.

Tid: 10.30 - ca 13.00 Samling på naturreservatets parkering. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 10.00 Vägbeskrivning: Kör väg 25 mot Kalmar. Ca 5 km efter Simlångsdalen finns avtagsväg till vänster mot Långhultebackarna. Följ vägvisning till parkeringen, ca 2 km. Ta med matsäck för ett mål. Vattentäta skor eller stövlar rekommenderas. Obs! Ingen föranmälan!

• 22 Aug

Aug

Tönnersjöhedens försökspark

Vi kommer att få information om Sveriges Lantbruksuniversitets (SLU) verksamhet i Tönnersjöhedens försökspark. Guidning och information kommer att ske både inomhus på fältstationen och ute i Sveaskogs marker. Vår guide är Harry Eriksson.

Tid: 10.00 - ca 14.00 Samling: Tönnersjöhedens fältstation i Simlångsdalen Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.30 Vägbeskrivning: Kör väg 25 till Simlångsdalen. Sväng av mot Danska fall vid bensinmacken. Ta med förtäring. Obs! Ingen föranmälan!

• 12 Sep

Vandringens dag, Prins Bertils stig