Vandring vid Morups Tånge med besök i fyren

11 Aug

Aug

Inte medlem
Tid: 10.00 - ca 13.00 Ta med fika och gärna kikare. Inträde till fyren: 40 kronor per person Samling på P-platsen vid fyren, som är inhägnad till skydd mot betande djur. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.00. Ingen anmälan!
Fyren på Morups Tånge fyllde 175 år 2018, och lyser fortsatt upp farleden mitt emot Anholt varje natt. Vid god sikt syns Kullen i söder och Varberg i norr, från plattformen 28 meter hög. Strandängarna kring fyren är naturreservat, känt framförallt för rastande flyttfåglar. Vi börjar med en lätt vandring i reservatet, med möjlighet till fågelskådning, förbi ett medeltidsvrak, till vackra Glommens fiskeläge med Glumstenen och till Pannebohålan. Åter till fyren för egenmedtaget fika och fyruppstigning. Per Mattsson, Morups Tånge, är vår ciceron.
  • Samling: P-plats Morups Tånge fyr , 10:00
  • Plats: Morups Tånge fyr