Sommarvandring längs Skärshultsleden

Foto: Erik Nickolausson

STF Södra Halland

13 Jun

Söndag 13 juni kl. 10.00 – ca 15.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Skärshultssjön, strax norr om Hyltebruk vid riksväg 26. Ta med matsäck för två mål och rejäla skor.
Huvudalternativet är att vi vandrar den långa rundan som är cirka 12 km. Vi kommer att vandra runt båda Skärshultssjöarna och förbi Jansbergssjön samt genom ett omväxlande skogslandskap. För den som inte vill gå så långt finns en kortare runda på cirka 6 km som går runt Stora Skärshultssjön.
  • Samling: Parkeringen vid Skärshultssjön , 10:00
  • Plats: Skärshultssjön
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Erik Nickolausson 070-209 84 10

Typ av aktivitet: Naturarrangemang Vandring

• 01 Dec - 31 Aug 2021

Aug

Information om vårens aktiviteter

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över. Vi har full förståelse för er (speciellt ni som tillhör någon riskgrupp) som väljer att inte delta i våra aktiviteter och hoppas kunna välkomna er när samhället normaliserats. Ingen samåkning under rådande coronapandemi.

• 23 Maj

Kustslingan - Södra Skummeslöv/Östra Båstad

Vi gör en rundvandring i östra delarna av Båstad och sydligaste delen av Skummeslöv (Laholms kommun). Vandringen är c:a 12 km lång och präglas av hav, barrskog, sjö och å. En lätt vandring.

Söndag 23 maj kl. 10.00 – ca 15.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Båstad Station. Vägbeskrivning: Från E6 kör av vid Skottorp och kör sedan mot Skummeslöv. Strax efter järnvägsbron sväng vänster in på Inre Kustvägen. Fortsätt till Båstad Station. Ta med matsäck för två mål.

• 27 Maj

Årsmöte 2021

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Samtliga årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga senast 7 dagar före årsmötet på vår hemsida samt i pappersformat i Studiefrämjandets lokaler på Söndrumsvägen 31 i Halmstad.

På grund av fortsatta restriktioner gällande coronapandemin kommer årsmöte i STF Södra Halland att äga rum digitalt via Microsoft Teams torsdagen den 27 maj klockan 18.30. För att delta i årsmötet behöver vi din anmälan senast söndag 16 maj 2021. Skicka anmälan till vår e-postadress: stfsodrahalland@stfturist.se I anmälan anges namn och vilken e-postadress som ni vill deltaga från. Ange även namnen på eventuellt fler deltagare. Instruktioner om hur det går till att ansluta sig till mötet skickas ut till dem som har anmält sig. Meddela även om ni vill genomföra en förbindelsetest någon eller några dagar före den 27 maj.

• 13 Jun

Sommarvandring längs Skärshultsleden

• 18 Jul

Myrliljor vid Gårdshult

Från Gårdshult följer vi en led som tar oss till Smedshultsmyren, där vi hoppas få se myrliljor. Innan vi kommer dit gör vi en avstickare till Danska fall. Totalt går vi cirka 6 km.

Söndag 18 juli kl. 10.00 – ca 13.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Gårdshults naturreservat. Ta med matsäck för ett mål.

• 22 Aug

Aug

Kustvandring Glommen - Digesgård

Med start i Glommens hamn vid Glumstenen gör vi en kustvandring norrut. Innan vi påbörjar vandringen får vi veta en del om Glommens historia av lokal guide. Därefter följer vi stranden norrut genom Digesgård naturreservat med Pannebohålan där det bröts sten till hamnen på 1910-talet. Vi fortsätter vandringen norrut mot gränsen till Varbergs kommun men når inte ända dit innan vi vänder tillbaka söderut längs mjuka sköna gröna stigar. Vi går ca 8 km.

Söndag 22 augusti 10.00 – ca 14.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen längst ut på Glumstensvägen i Glommens hamn. Vägbeskrivning: Kör E6 till avfart 52 och tag av mot Morup. Följ vägen (gamla E6) söderut ca 4 km och tag höger mot Glommens fiskehamn. Följ vägen ända ut i Glommens hamnområde till Glumstensvägens slut där det finns en parkering. Vi går ca 8 km och tar med fika för ett mål.