Myrliljor vid Gårdshult

Foto: Lars Andersson

STF Södra Halland

18 Jul

Söndag 18 juli kl. 10.00 – ca 13.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Gårdshults naturreservat. Ta med matsäck för ett mål.
Från Gårdshult följer vi en led som tar oss till Smedshultsmyren, där vi hoppas få se myrliljor. Innan vi kommer dit gör vi en avstickare till Danska fall. Totalt går vi cirka 6 km.
  • Samling: Parkeringen vid Gårdshults naturreservat , 10:00
  • Plats: Gårdshults naturreservat
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lars Andersson 070-418 44 24

Typ av aktivitet: Naturarrangemang Vandring

• 01 Dec - 31 Aug 2021

Aug

Information om vårens aktiviteter

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över. Vi har full förståelse för er (speciellt ni som tillhör någon riskgrupp) som väljer att inte delta i våra aktiviteter och hoppas kunna välkomna er när samhället normaliserats. Ingen samåkning under rådande coronapandemi.

• 14 Feb - 30 Jun 2021

Årsmöte

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Samtliga årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga senast 7 dagar före årsmötet på vår hemsida samt i pappersformat i Studiefrämjandets lokaler på Söndrumsvägen 31 i Halmstad.

På grund av coronapandemin kommer årsmötet att skjutas upp till senare i vår. Styrelsen avvaktar vad som händer med pandemirestriktionerna och återkommer med mer information.

• 13 Mar

Vandring på Hälsans stig - Halmstad Österleden

Vi går Hälsans stig genom bland annat stadsdelarna Vallås, Snöstorp, Andersberg och Linehed. Under vandringen undersöker vi varifrån gator och stadsdelar har fått sina namn. Hälsans stig är en lättgången slinga, drygt 10 km lång. Underlaget är antingen asfalt eller grusgångar.

Tyvärr INSTÄLLT på grund av coronapandemin! Lördag 13 mars kl. 10.00 - ca 14.30 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen Ta med matsäck för ett mål.

• 27 Mar

Skymningsvandring på Östra Stranden, Halmstad

Vi börjar med en timmas promenad i norra delen av Östra Stranden. Vi går runt i olika typer av stugområden för att sedan gå på stranden tillbaks till handikappbadet. Där intar vi den medhavda förtäringen.

Tyvärr INSTÄLLT på grund av coronapandemin! Lördagen 27 mars kl. 17.00 – ca 20.00 Ingen föranmälan. Samling på Handikappbadets parkering på Östra Stranden Du tar med det du vill äta och dricka – ärtsoppa är ett bra tips.

• 11 Apr

Östersjön runt - sjön som blev kvar

Vandring i Kåphult. Under mellankrigstiden fanns planer på att sänka sjön för att få mer betesmark. Varför fick hästarna ha speciella skor? Svaret får vi under vandringen och vi får även höra berättelsen om bröllopet i Amshult samt beskåda ett av Sveriges största kastanjeträd. Lätt vandring på ca 6 km.

Söndag 11 april kl. 10.00 – ca 13.00 Ingen föranmälan. Samling: Kastanjegården, Kåphult, Knäred Vägbeskrivning: Kör väg 15 till Knäred, sväng av mot Hishult och kör 5 km, innan backen sväng vänster och parkera på nedre gårdsplan. Ta med fika.

• 25 Apr

Abild - Hjulebergs skogar - Sjöred Naturreservat

Med start i Abild gör vi en långvandring på ca 16 km i mestadels lättrampad terräng, delvis på grusvägar anlagda för vindkraft. Vi passerar genom omväxlande skogsområden norr om Mossjön, korsar väg 150 och besöker Sjöreds naturreservat, ett av länets nyare reservat, skyddat sedan 2011. Här finns runt 150 år gammal bokskog och en del grova ekar tillsammans med hassel. Har vi tur får vi se bokar som börjar slå ut, blommande liljekonvalj och vitsippor i reservatet. Vi vandrar vidare genom Sjöred och längs vägen upp mot Grinnared innan vi är tillbaka i Abild.

Söndag 25 april 10.00 – ca 16.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Abilds kyrka. Ta med fika för två mål.

• 08 Maj

Biskopstorp - södra delen

Vi följer fyra av de markerade slingorna i Biskopstorp, ett av södra Sveriges största skogsreservat. Här har vi en unik miljö med mäktig sprickdalsterräng, porlande bäckar, gammelskogar och skogsbetande tamboskap. Vi hoppas kunna bjuda på omväxlande vandring i fagra vårfärger när vi slår ihop Grytåsen-, Skogsstugan-, Hålvägs och Knaggaredslingorna som passerar genom imponerande bokskog, intressanta hålvägar och över vackra ängar.

Lördag 8 maj kl. 10.00 – ca 14.00 Ingen föranmälan. Samling på sydöstra parkeringen i Biskopstorp naturreservat. Vi går ca 8 km och tar med fika för ett mål.

• 23 Maj

Kustslingan - Södra Skummeslöv/Östra Båstad

Vi gör en rundvandring i östra delarna av Båstad och sydligaste delen av Skummeslöv (Laholms kommun). Vandringen är c:a 12 km lång och präglas av hav, barrskog, sjö och å. En lätt vandring.

Söndag 23 maj kl. 10.00 – ca 15.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Båstad Station. Vägbeskrivning: Från E6 kör av vid Skottorp och kör sedan mot Skummeslöv. Strax efter järnvägsbron sväng vänster in på Inre Kustvägen. Fortsätt till Båstad Station. Ta med matsäck för två mål.

• 13 Jun

Sommarvandring längs Skärshultsleden

Huvudalternativet är att vi vandrar den långa rundan som är cirka 12 km. Vi kommer att vandra runt båda Skärshultssjöarna och förbi Jansbergssjön samt genom ett omväxlande skogslandskap. För den som inte vill gå så långt finns en kortare runda på cirka 6 km som går runt Stora Skärshultssjön.

Söndag 13 juni kl. 10.00 – ca 15.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Skärshultssjön, strax norr om Hyltebruk vid riksväg 26. Ta med matsäck för två mål och rejäla skor.

• 18 Jul

Myrliljor vid Gårdshult

• 22 Aug

Aug

Kustvandring Glommen - Digesgård

Med start i Glommens hamn vid Glumstenen gör vi en kustvandring norrut. Innan vi påbörjar vandringen får vi veta en del om Glommens historia av lokal guide. Därefter följer vi stranden norrut genom Digesgård naturreservat med Pannebohålan där det bröts sten till hamnen på 1910-talet. Vi fortsätter vandringen norrut mot gränsen till Varbergs kommun men når inte ända dit innan vi vänder tillbaka söderut längs mjuka sköna gröna stigar. Vi går ca 8 km.

Söndag 22 augusti 10.00 – ca 14.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen längst ut på Glumstensvägen i Glommens hamn. Vägbeskrivning: Kör E6 till avfart 52 och tag av mot Morup. Följ vägen (gamla E6) söderut ca 4 km och tag höger mot Glommens fiskehamn. Följ vägen ända ut i Glommens hamnområde till Glumstensvägens slut där det finns en parkering. Vi går ca 8 km och tar med fika för ett mål.