Kustvandring Stafsinge – Agerör

STF Södra Halland

09 Okt

Okt

Söndag 9 oktober kl. 10.00 – ca 14.00 Ingen anmälan. Samling på parkeringen vid Stafsinge strand. Vägbeskrivning: Kör gamla genomfarten (gamla E6) i Falkenberg. I rondellen vid Återvinningscentralen tag av mot Smedjeholm industriområde och havet. Följ Industivägen så långt det går, passera Sanddynevägen och tag sedan höger på Långrevsvägen. Sedan ligger parkeringen ned till höger före stugorna. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 09.15. Ta med fika för ett mål.
I vår strävan att utforska hela kuststräckan mellan Båstads och Varbergs kommungränser har turen nu kommit till en bit alldeles norr om Falkenbergs tätbebyggelse. Med start vid Stafsinge strand går vi längs kusten norrut så nära havet som vädret tillåter. Det blir en lätt vandring utan några egentliga höjdskillnader och vi går cirka 8 km. Efter en välbehövlig fika vänder vi söderut till vårt utgångsläge.
  • Samling: P-plats vid Stafsinge strand , 10:00
  • Plats: Stafsinge strand
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Alf Rolandsson 070- 577 71 17

Typ av aktivitet: Vandring

• 27 Jul - 31 Dec 2022

Info om höstens aktiviteter

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över.

• 28 Aug

Aug

Vandring till Olena Beatas grotta i Vrån

Vi startar vår vandring i närheten av Hölseböke Naturhälsogård och går längs skogsvägar och stigar till grottan i Vrån där en rysligt tragisk historia utspelade sig under senare hälften av 1800-talet. Olena Beata satt undangömd och instängd i denna grotta under många år. En mera utförlig berättelse kring denna tragiska historia får du på plats. Vi går cirka 12 km, mest på lättgångna skogsvägar.

Söndag 28 augusti kl. 10.00 – ca 15.00 Samling: Hölseböke Naturhälsogård Vägbeskrivning: Kör till Gräsås. I trevägskorsningen i centrum tag vägen mot Asige. Efter ca 400 meter följ skyltningen mot Hölseböke och Brehult och följ vägen till Hölseböke. Där kommer vi att vara på plats och anvisa lämplig parkering. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 09.15. Ta med matsäck för två mål och gott om dryck vid varmt väder.

• 01 Sep - 04 Sep 2022

Låglandsvandring Ivö 1-4 september 2022

Vi samåker till Ivö för att bo tre nätter på Ivögården: https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-ivo-ivogarden-vandrarhem/ Väl på plats kommer vi att genomföra ett antal vandringar på och kring ön. En vacker och omväxlade natur möter oss på målet för resan.

Torsdag 1 september 09.00 – söndag kväll 4 september

Medlem: Pris ej bestämt

• 10 Sep

Vandringens dag Boa kyrkstig, en kulturhistorisk vandring

På den tiden när det var kyrkplikt i Sverige fanns det folk som bodde i en by som heter Boa. Den ligger vid Ätran. Mellan byn och Okome kyrka finns en skogklädd höjd. Över denna höjd uppstod en upptrampad stig. Byborna gick ju fram och tillbaka varje söndag och alla andra helgdagar. Det är denna stig som vi ska gå men till skillnad från byborna börjar vi vid kyrkan och vänder vid Boa by. Stigen är cirka 6 km lång enkel väg. Naturen skiftar mellan mäktig bokskog, ståtlig barrskog och öppnare partier. Stig blir ibland skogsväg. En del partier är lite blötare med spänger på vissa ställen. Området är kuperat.

Lördag 10 september kl. 10.00 – ca 14.00 Ingen anmälan. Samling på parkeringsplatsen vid Okome kyrka Vägbeskrivning: Kör väg 154 från Falkenberg mot Ullared. Sväng höger mot Ätrafors cirka 7,5 km från motorvägen. Sväng vänster mot Ätrafors efter 40 m. Kör genom Ljungby samhälle och följ skyltar mot Ätrafors. Fortsätt rakt fram mot Askome där det finns en avtagsväg mot Köinge. Kör genom Ätrafors by och sväng vänster mot Okome. Parkeringen finns till höger vid kyrkan. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen kl. 09.10. Ta med fika för ett mål.

• 25 Sep

Vandring i Hjörnered

Vi gör en vandring på cirka 10 km i bitvis mycket kuperad terräng på de markerade lederna i området mellan Lagan och den konstgjorda Hjörneredssjön som anlades 1922, då en hel by dränktes. Vi kommer att passera Odens kammare, Spishall, Midsommargrottan och Vippentorpet. Under vandringen får vi se många vackra vyer.

Söndag 25 september kl. 10.00 – ca 15.00 Ingen anmälan. Samling: På parkeringsplatsen som är belägen på höger sida om vägen strax innan bron över Hjörneredssjön. Vägbeskrivning: Sväng in på vägen till Ysby från riksväg 15 utanför Skogaby och följ vägskyltarna till Hjörnered. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 09.15 Ta med matsäck för två mål och rejäla skor, eftersom vi går mycket på stigar med stenar och rötter.

• 09 Okt

Kustvandring Stafsinge – Agerör

• 23 Okt

Höstfärger i Hylte

Mårås naturreservat består av gammal, orörd bokskog. Här växte tidigare Nordens äldsta bok – som blev hela 400 år gammal. Vi följer en vandringsled i en något kuperad men lättgången terräng. Fikar gör vi vid Jansbergssjöns strand. Vi går totalt cirka 4 km.

Söndag 23 oktober 2022 kl. 10.00 – ca 13.00 Ingen anmälan. Samling parkering vid Mårås naturreservat Vägbeskrivning: Kör Nissatigen mot Jönköping. Sväng vänster mot Landeryd vid norra infarten till Hyltebruk. Efter cirka 3 km finns skylt som pekar åt höger mot reservatet och parkeringen. Samåkning från Halmstads Arena kl. 09.10 Ta med fika för ett mål.

• 12 Nov

Vandring i Gyltige – Blåa spåret

Det blå spåret går upp mot den vackert belägna byn Svalilt med både ängs- och hagmarker omgivna av ståtliga bokskogar. Byn är en av de högst belägna i Halland på nästan 200 meters höjd över havet. Strax öster om Svalilt finns en gammal skvaltkvarn som bevarats i gott skick. Vi vandrar cirka 10 km i omväxlande och kuperad terräng.

Lördag 12 november kl. 10.00 – c:a 15.00 Ingen anmälan. Samling: Parkeringen vid Simlångsgården, Gyltige. Vägbeskrivning: Kör väg 25 till Simlångsdalen. I slutet av samhället, sväng vänster mot Simlångsgården. Efter ca 6 km sväng vänster mot Simlångsgården. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 09.15. Vi tar två lite längre stopp för att fika.

• 26 Nov

Lördagsfrukost på Laholms vandrarhem samt vandring på Hälsans stig i Laholm

Vi går Hälsans stig som är en rundslinga i centralorten Laholm. En spännande slinga i omväxlande miljö. Kuperad terräng, asfalt, grusväg och naturmark. Slingan är cirka 6 km lång och vi räknar med att vara tillbaka cirka kl. 13.00.

Lördagen 26 november kl. 09.00 står frukostbordet dukat. Samling på Tivolitorgets parkering i Laholm vid vandrarhemmet. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 08.30. Ta med en fika till vandringen. Kostnad 90 kronor för frukosten. Anmälan senast 19 november till Lars Aronsson 0730-69 99 66 eller ll.aronsson@telia.com Minst 10 personer krävs och max 45. Om du inte vill äta frukost ansluter du dig till vandringen kl. 10.00 utanför vandrarhemmet. Vandringen är gratis utan anmälan.

• 08 Dec

Föreningsträff på Kvibille Gästgivaregård

Vi fortsätter traditionen att träffas i adventstid för att umgås och äta gott. Vi låter oss väl smaka med Gästgiveriets lilla julbord.

Torsdag 8 december kl. 18.00 – ca 20.30 Info och anmälan senast söndag 27 november till Anita Strand 0763-75 00 25; anitastrand@outlook.com Subventionerat pris 100 kronor. Endast för medlemmar i lokalavdelningen. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 17.15.

Medlem: 100 kr

• 15 Jan

Vandring i Aleskogen med omnejd

Vi börjar vandringen i Aleskogen och fortsätter sedan en bit längs Prins Bertils stig till Örnäsudden. Där gör vi ett stopp för fika. Därefter går vi tillbaks längs olika stigar till grillplatserna vid Civila flygfältet. Där kommer det att finnas möjlighet att grilla medhavd mat på varma grillar. Vandringen är cirka 6 km lång.

Söndag 15 januari kl. 10.00 – ca 13.00 Ingen anmälan. Samling: Aleskogens förskola, Alevallen, Halmstad. Parkering finns längs fotbollsplanen. Ta med en fika.

• 16 Feb

Årsmöte på Kvibille Gästgivaregård

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Samtliga årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga senast 7 dagar före årsmötet på vår hemsida samt i pappersformat i Studiefrämjandets lokaler på Fredsgatan 2, 2:a våning, Halmstad (Nolltrefem, f.d. Stadsbiblioteket).

Torsdag 16 februari kl. 19.00 – ca 21.00 Ingen anmälan. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 18.15.