Höstvandring i norra Haverdal

Foto: Erik Nickolausson.

STF Södra Halland

07 Nov

10.00 - ca 13.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringsplatsen vid stranden där Tore Gudmarssons väg slutar. Vägbeskrivning: Sväng av från Kustvägen mot Haverdal S i första rondellen söderifrån räknat. Kör några hundra meter på Tångvägen och sväng därefter vänster in på Tore Gudmarssons väg. Ta med matsäck för ett mål.
Vi börjar med att vandra i den nordligaste delen av Haverdals naturreservat och följer sandstranden och strandängarna till Jättastuan. Därefter bestiger vi Skallberget, varifrån vi har vacker utsikt om vädret tillåter. Vandringen blir ca 5 km.
  • Samling: Parkeringen vid stranden där Tore Gudmarssons väg slutar. , 10:00
  • Plats: Haverdal
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Erik Nickolausson 070-209 84 10

Typ av aktivitet: Naturarrangemang Vandring

• 01 Aug - 28 Feb 2022

Aug

Info om höstens aktiviteter

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över. Vi har full förståelse för er (speciellt ni som tillhör någon riskgrupp) som väljer att inte delta i våra aktiviteter och hoppas kunna välkomna er när samhället normaliserats. Ingen samåkning under rådande coronapandemi.

• 10 Okt

Okt

Vandring på Hälsans stig - Halmstad Österleden

Vi går Hälsans stig genom bland annat stadsdelarna Vallås, Snöstorp, Andersberg och Linehed. Under vandringen undersöker vi varifrån gator och stadsdelar har fått sina namn. Hälsans stig är en lättgången slinga, drygt 10 km lång. Underlaget är antingen asfalt eller grusgångar.

10.00 - ca 14.30 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen Ta med matsäck för ett mål.

• 23 Okt

Okt

Glödande höstfärger på svart klippa

Vi följer Hallandsleden norrut från Gyltige. När vi passerat Bårared viker vi av mot höger och påbörjar uppförsbacken mot Svarta Klippans naturreservat. Uppe på klippan finns en fin bokskog, som vi kan ströva runt i. Därefter tar vi oss ner från klippan till en väg som leder till södra delen av Fröböke by. Därifrån går vi tillbaka till Simlångsgården. Vi går cirka 9 km på skogsstigar och grusvägar.

10.00 - ca 14.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid Simlångsgården, Gyltige. Vägbeskrivning: Kör väg 25 från Halmstad mot Ljungby. Sväng vänster mot Simlångsgården vid slutet av Simlångsdalens samhälle. Kör cirka 6 km, sväng vänster in på avtagsvägen mot Simlångsgården. Ta med matsäck för ett mål.

• 07 Nov

Höstvandring i norra Haverdal

• 25 Nov

Konstvandring i Halmstad

Vi tittar på offentlig utomhuskonst under en mer djuplodande visning. Vi tittar på verk av Carolina Falkholt, Carl Milles, Pablo Picasso och Lena Cronqvist. Observera att hela visningen sker utomhus.

Endast för medlemmar i lokalavdelningen. 11.00 - 12.00 (guide från Hallands Konstmuseum) Info och anmälan till Rolf Berger 076-107 97 11, rolf.berger07@yahoo.se senast söndag 21 november. Max 30 personer. Samling vid skulpturen "Flicka i balja" i Norre katts park kl. 10.50. Avslutas vid Halmstads konsthall.

• 02 Dec

Föreningsträff på Kvibille Gästgivaregård

Efter pandemiåret återupptar vi traditionen att träffas i adventstid för att umgås och äta lite gott. Vi låter oss väl smaka med litet julbord.

Endast för medlemmar i lokalavdelningen. 18.00 - ca 20.30 Info och anmälan till Anita Strand 076-375 00 25, anitastrand@outlook.com senast söndag 21 november. Kostnad: 100 kronor (subventionerat pris)

Medlem: 100 kr

• 05 Feb

Döda fallet i Ätran

Döda fallet i Ätran är de torrlagda resterna av Yngeredsforsen, en gång en viktig kraftkälla för bygden. I början av 1960-talet byggdes ett vattenkraftverk vid Boaforsen, några kilometer uppströms Yngeredsforsen, som gjorde att forsen torrlades. Området har ställts i ordning med ett flertal stigar och vi går en runda på 2–3 km och beser resterna från äldre tider.

10.00 - ca 12.30 Ingen föranmälan. Samling på parkering vid fallet. Vägbeskrivning: Från Halmstad: Kör från Getinge till Sjönevad via Abild. Fortsätt från korsningen i Sjönevad mot Gällared. Efter 2,7 km sväng vänster mot Gällared. I Yngeredsfors, sväng vänster mot Askome. Efter cirka 700 m finns skylt Ekomuseum Yngeredsforsen. Från Vessigebro: Kör mot Sjönevad, sväng vänster mot Gällared i korsningen, se sedan ovan. Alternativt kör mot Ätrafors. I Askome sväng höger mot Gällared, kör cirka 5 km till skylt Ekomuseum Yngeredsforsen. Ta med matsäck för ett mål.

• 17 Feb

Årsmöte på Kvibille Gästgivaregård

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Samtliga årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga senast 7 dagar före årsmötet på vår hemsida samt i pappersformat i Studiefrämjandets lokaler på Fredsgatan 2, 2:a våning, Halmstad (Nolltrefem, f.d. Stadsbiblioteket).

19.00 - ca 21.00 Ingen föranmälan.