Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Döda fallet i Ätran

Foto: Lars Andersson

STF Södra Halland

06 Feb

Tid: 10.00 - ca 12.30 Ingen föranmälan. Samling på parkering vid fallet. Vägbeskrivning: Från Halmstad: Kör från Getinge till Sjönevad via Abild. Fortsätt från korsningen i Sjönevad mot Gällared. Efter 2,7 km sväng vänster mot Gällared. I Yngeredsfors, sväng vänster mot Askome. Efter cirka 700 m finns skylt Ekomuseum Yngeredsforsen. Från Vessigebro: Kör mot Sjönevad, sväng vänster mot Gällared i korsningen, se sedan ovan. Alternativt kör mot Ätrafors. I Askome sväng höger mot Gällared, kör cirka 5 km till skylt Ekomuseum Yngeredsforsen. Ta med matsäck för ett mål.
Döda fallet i Ätran är de torrlagda resterna av Yngeredsforsen, en gång en viktig kraftkälla för bygden. I början av 1960-talet byggdes ett vattenkraftverk vid Boaforsen, några km uppströms Yngeredsforsen, som gjorde att forsen torrlades. Området har ställts i ordning med ett flertal stigar och vi går en runda på 2–3 km och beser resterna från äldre tider.
  • Samling: Parkering vid Döda fallet , 10:00
  • Plats: Yngeredsfors
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lars Andersson 070-418 44 24

Typ av aktivitet: Naturarrangemang Vandring

• 19 Jul - 03 Dec 2020

Information om höstens aktiviteter

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över. Vi har full förståelse för er (speciellt ni som tillhör någon riskgrupp) som väljer att inte delta i våra aktiviteter och hoppas kunna välkomna er när samhället normaliserats. Ingen samåkning under rådande coronapandemi.

• 19 Jul

Spaning efter myrliljor i Långhultamyrens naturreservat, Simlångsdalen

Myrlilja är en flerårig ört, som blommar i juli – augusti. Den växer på fuktig mark, i kärr, mossekanter och stränder, vanligen på kalkfattig mark. Förutom myrlilja kommer vi att få se en del andra typiska växter och har vi tur får vi även höra ljungpiparen. Vi går en cirka 4 km lång slinga på myren. Leden går över myrmarker där det kan vara rejält fuktigt.

Tid: 10.30 - ca 13.00 Ingen föranmälan. Samling på naturreservatets parkering. Vägbeskrivning: Kör väg 25 mot Kalmar. Ca 5 km efter Simlångsdalen finns avtagsväg till vänster mot Långhultebackarna. Följ vägvisning till parkeringen, ca 2 km. Ta med matsäck för ett mål. Vattentäta skor eller stövlar rekommenderas.

• 22 Aug

Aug

Tönnersjöhedens försökspark

Vi kommer att få information om Sveriges Lantbruksuniversitets (SLU) verksamhet i Tönnersjöhedens försökspark. Guidning och information kommer att ske både inomhus på fältstationen och ute i Sveaskogs marker. Vår guide är Harry Eriksson.

Tid: 10.00 - ca 14.00 Ingen föranmälan. Samling: Tönnersjöhedens fältstation i Simlångsdalen Vägbeskrivning: Kör väg 25 till Simlångsdalen. Sväng av mot Danska fall vid bensinmacken. Ta med förtäring.

• 12 Sep

Vandringens dag, Prins Bertils stig

På Vandringens dag vandrar vi Prins Bertils stig. Den följer Söndrumslandets mycket varierande kustområde med flera intressanta sevärdheter under vägen. Sträckan blir Alevallen-Möllegård, därefter går vi till Karlstorp och tar bussen tillbaka till stan. När vi kommer fram till Möllegård finns det möjlighet att köpa glass hos Riccardo. Totalt blir vandringen ca 18 km. Leden är till största delen mycket lättgången, men det finns några kuperade partier. För den som inte vill gå hela sträckan, går det bra att avbryta vandringen i stort sett var som helst utmed leden och ta bussen tillbaka till stan.

Tid: 10.00 - ca 16.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringsplatsen, som är belägen på höger sida direkt efter att du har svängt i rondellen Slottsjordsvägen/Flygaregatan (mitt emot Restaurang Västergök). Ta med matsäck för två mål. Kostnad: Bussresa enligt Hallandstrafikens taxa, mer information www.hallandstrafiken.se

• 26 Sep

Långvandring i Åkulla bokskogar

Vi börjar med att åka med busslinje Åkturen från Åkulla till Öströö fårfarm. Vi går från Öströö genom naturreservaten Stora Drängsbjär, Skärsbäck, Toppbjär, Valaklitt och Nabben tillbaka till Åkulla. Vandringen är ca 17 km lång och går omväxlande på stigar och vägar. Sträckningen är bitvis kuperad, så stadiga skor är nödvändiga. Förutom naturupplevelser och strapatser kommer vi att passera Bexells talande stenar och Bockstensmannens fyndplats.

Tid: 10.00 - ca 16.00' Ingen föranmälan. Samling vid Åkturens hållplats, Åkulla Friluftsgård. Vägbeskrivning: Kör väg 154 mot Ullared från avfart 51 på E6. I Köinge sväng vänster mot Åkulla och Svartrå. Efter cirka 600 m sväng vänster mot Åkulla. Efter cirka 6 km sväng höger mot Åkulla. Kostnad: Bussresa enligt Hallandstrafikens taxa, mer information www.hallandstrafiken.se Ta med matsäck för två mål.

• 04 Okt

Vandring i Hagöns naturreservat samt Fyllesjö

Vi utgår från Hagöns camping och går längs stranden till Fylleåns mynning. Därefter går vi innanför sanddynerna genom ljungheden tillbaka till campingen. Vi gör sedan en vandring runt Fyllesjö på andra sidan E6, en nyanlagd led, och får då se hur arbetet med Södra infarten till Halmstad fortskrider. Totalt är vandringen ca 7 km lång.

Tid: 10.00 - ca 13.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringen vid entrén till Hagöns Camping, Östra Stranden, Halmstad. Ta med förtäring.

• 07 Okt

Studiebesök på Ängstorps avloppsreningsverk, Laholm

Ängstorps reningsverk har de senaste åren byggts ut och det återinvigdes hösten 2019. Ängstorp kan bara ta emot ett begränsat antal deltagare. Efter studiebesöket gör vi en drygt 2–3 km lång vandring längs Lagan.

Tid: 13.00 - ca 15.30 Ingen föranmälan. Samling på Ängstorps parkering, Västerleden 80. Vägbeskrivning: Från motorvägen: Sväng av mot Mellbystrand, avfart 41. Kör mot Laholm på väg 24. Efter passage av järnvägen sväng vänster i cirkulationsplatsen mot Blåkulla. Efter 600 m finns en skylt Reningsverk. Ta med eftermiddagsfika.

• 17 Okt

Lördagsfrukost på STF Våxtorp/Vallåsens Värdshus100

Vallåsens Värdshus är en STF-anläggning som ligger naturskönt utanför Våxtorp. Här kommer vi att äta en god frukostbuffé. Vallåsens Värdshus är ett familjeägt vandrarhem med restaurang men man kan även själv laga sin mat i det fullt utrustade gästköket. Här finns festlokal, konferensrum och en stor trädgård med hantverk i naturmaterial.

Tid: 08.30 - ca 10.00 Info och anmälan till Anita Strand 076-375 00 25, anitastrand@outlook.com senast torsdag 8 oktober. Kostnad för frukost: 100 kronor Samling på Vallåsens Värdshus, Rössjöholmsvägen 20. Vägbeskrivning: Från E6: Sväng av mot Mellbystrand, avfart 41. Kör mot Laholm/Hässleholm på väg 24. 500 meter efter rondellen i Våxtorp sväng höger mot Rössjöholm/Vallåsens värdshus ca 1 km. Värdshuset ligger på höger sida av vägen.

Medlem: 100 kr

• 17 Okt

Höstfärger i Osbecks bokskogar

Följ med på en vandring i en höstfärgad bokskog. Vi går en slinga på ca 5 km och kommer förutom träden att se utsikter över slättlandet, branta backar och bäckraviner.

Tid: 10.30 - ca 14.00 Ingen föranmälan. Samling på naturreservatets stora parkering ovanför Dömestorp. Vägbeskrivning: Uppfarten till parkeringen från väg 115 finns ungefär mitt emellan Hasslöv och Östra Karup. Kör söderut mot Hallandsås vid skylten Naturreservat Osbecks bokskogar. Ta med matsäck för ett mål.

• 08 Nov

Kustvandring Ugglarp - Stensjö hamn (Oskarshamn)

Med start vid Salleberget följer vi stranden söderut längs kusten förbi reservaten Norra och Södra Ören in i Steningekustens naturreservat. Vi når småbåtshamnen Oskarshamn inne i reservatet vid Stensjö. Efter fika på lämpligt ställe vänder vi tillbaka över stenhällar, strandängar och på mjuka stigar. Vandringen är ca 8 kilometer.

Tid: 10.00 - ca 13.00 Ingen anmälan. Samling på parkeringen vid stranden söder om Salleberget i Ugglarp. Ta med matsäck för ett mål, kläder och skor efter väder.

• 19 Nov

Konstvandring i Halmstad

Vi tittar på offentlig utomhuskonst under en mer djuplodande visning. Vi tittar på verk av Carolina Falkholt, Carl Milles, Pablo Picasso och Lena Cronqvist. Observera att hela visningen sker utomhus.

Tid: 11.00 - ca 12.00 Endast för medlemmar i lokalavdelningen. Info och anmälan till Rolf Berger 076-107 97 11, rolf.berger07@yahoo.se senast fredag 13 november. Max 30 personer. Samling vid skulpturen "Flicka i balja" i Norre katts park kl. 10.50 Avslutas vid Halmstads konsthall.

• 03 Dec

Föreningsträff på Kvibille Gästgivaregård

Traditionsenligt träffas vi i adventstid för att umgås och äta lite gott. Vi låter oss väl smaka med jultallrik.

Tid: 18.00 - ca 20.30 Endast för medlemmar i lokalavdelningen. Info och anmälan till Anita Strand 076-375 00 25, anitastrand@outlook.com senast söndag 22 november. Kostnad: 100 kronor (subventionerat)

Medlem: 100 kr

• 24 Jan

Vintervandring i norra Haverdal

Vi börjar med att vandra i den nordligaste delen av Haverdals naturreservat och följer sandstranden och strandängarna till Jättastuan. Därefter bestiger vi Skallberget, varifrån vi har vacker utsikt om vädret tillåter. Vandringen blir ca 5 km.

Tid: 10.00 - ca 13.00 Ingen föranmälan. Samling på parkeringsplatsen vid stranden där Tore Gudmarssons väg slutar. Vägbeskrivning: Sväng av från Kustvägen mot Haverdal S i första rondellen söderifrån räknat. Kör några hundra meter på Tångvägen och sväng därefter vänster in på Tore Gudmarssons väg. Ta med matsäck för ett mål.

• 06 Feb

Döda fallet i Ätran

• 18 Feb

Årsmöte på Kvibille Gästgivaregård

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Samtliga årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga senast 7 dagar före årsmötet på vår hemsida samt i pappersformat i Studiefrämjandets lokaler på Söndrumsvägen 31 i Halmstad. Föreningen bjuder på förtäring och underhållning.

Tid: 19.00 - ca 21.00 Ingen föranmälan.