Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

Bokskogsvandring, Sjöreds naturreservat, Falkenberg

Foto: Lars Andersson

STF Södra Halland

10 Maj

Inte medlem
Tid: 10.00 - ca 13.00 Samling på Trafikverkets parkering vid Mossjön (väg 150). Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 09.25 Vägbeskrivning: Från Falkenberg: Kör väg 150 mot Torup. Parkeringen finns vid väg 150 ca 3,8 km öster om korsningen med vägen mot Abilds kyrka. Från Halmstad: Kör till Getinge på gamla E6. Sväng höger in på vägen som går till Abild. Sväng höger mot Torup på väg 150 och kör ca 3,8 km. Ta med matsäck för ett mål. Obs! Ingen föranmälan!
Sjöreds naturreservat är relativt nybildat reservat. Det är en gammal bokskog som växer på en sluttning intill Mossjön. Träden är omkring 150 år gamla och det finns inslag av grova ekar och hassel. På våren kan man få se såväl vitsippor som liljekonvalj. Det finns ännu inga markerade vandringsleder utan vi får gå fritt i naturen. Vi kommer att gå cirka 4-5 km. Det finns en del blöta partier, så att ha bra på fötterna är en fördel.
  • Samling: Trafikverkets parkering vid Mossjön (väg 150) , 10:00
  • Plats: Sjöreds naturreservat
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lars Andersson 070-418 44 24

Typ av aktivitet: Naturarrangemang Vandring

• 19 Apr

Östersjön runt - sjön som blev kvar

Vandring i Kåphult. Under mellankrigstiden fanns planer på att sänka sjön för att få mer betesmark. Varför fick hästarna ha speciella skor? Svaret får vi under vandringen och vi får även höra berättelsen om bröllopet i Amshult samt beskåda ett av Sveriges största kastanjeträd. Lätt vandring på ca 6 km.

OBS! INSTÄLLT på grund av coronaviruset! Tid: 10.00 - ca 13.00 Samling: Kastanjegården, Kåphult, Knäred Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 09.10 Vägbeskrivning: Kör väg 15 till Knäred, sväng av mot Hishult och kör 5 km, innan backen sväng vänster och parkera på nedre gårdsplan. Ta med fika. Obs! Ingen föranmälan!

• 10 Maj

Bokskogsvandring, Sjöreds naturreservat, Falkenberg

• 26 Maj

Studiebesök på Ängstorps avloppsreningsverk, Laholm

Ängstorp reningsverk har de senaste åren byggts ut och det återinvigdes hösten 2019. Under cirka en timme blir vi guidade runt det utbyggda verket. Efter studiebesöket gör vi en drygt 2–3 km lång vandring längs Lagan och fikar på ett lämpligt ställe.

Tid: 13.00 - ca 15.30 Samling på Ängstorps parkering, Västerleden 80, Laholm Antalet deltagare är maximerat till 20 personer, så först till kvarn gäller. Anmälan senast 19 maj till Lars. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 12.30. Vägbeskrivning: Från Halmstad: Kör E6 mot söder. Sväng av mot Mellbystrand, avfart 41. Sväng vänster mot Laholm på väg 24. Efter passage av järnvägen sväng vänster i rondellen mot Blåkulla. Efter 600 m finns en skylt Reningsverk. Ta med eftermiddagsfika.

• 07 Jun

Sommarvandring längs Skärshultsleden

Huvudalternativet är att vi vandrar den långa rundan som är cirka 12 km. Vi kommer att vandra runt båda Skärshultssjöarna och förbi Jansbergssjön samt genom ett omväxlande skogslandskap. För den som inte vill gå så långt finns en kortare runda på cirka 6 km som går runt Stora Skärshultssjön.

Tid: 10.00 - 15.00 Samling på parkeringen vid Skärshultssjön, strax norr om Hyltebruk vid riksväg 26. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.00. Ta med matsäck för två mål och rejäla skor. Obs! Ingen föranmälan!

• 19 Jul

Spaning efter myrliljor i Långhultamyrens naturreservat, Simlångsdalene

Myrlilja är en flerårig ört, som blommar i juli – augusti. Den växer på fuktig mark, i kärr, mossekanter och stränder, vanligen på kalkfattig mark. Vi går en cirka 4 km lång slinga på myren. Leden går över myrmarker där det kan vara rejält fuktigt. Förutom myrlilja kommer vi att få se en del andra typiska växter och har vi tur får vi även höra ljungpiparen.

Tid: 10.30 - ca 13.00 Samling på naturreservatets parkering. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 10.00 Vägbeskrivning: Kör väg 25 mot Kalmar. Ca 5 km efter Simlångsdalen finns avtagsväg till vänster mot Långhultebackarna. Följ vägvisning till parkeringen, ca 2 km. Ta med matsäck för ett mål. Vattentäta skor eller stövlar rekommenderas. Obs! Ingen föranmälan!

• 22 Aug

Aug

Tönnersjöhedens försökspark

Vi kommer att få information om Sveriges Lantbruksuniversitets (SLU) verksamhet i Tönnersjöhedens försökspark. Guidning och information kommer att ske både inomhus på fältstationen och ute i Sveaskogs marker. Vår guide är Harry Eriksson.

Tid: 10.00 - ca 14.00 Samling: Tönnersjöhedens fältstation i Simlångsdalen Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.30 Vägbeskrivning: Kör väg 25 till Simlångsdalen. Sväng av mot Danska fall vid bensinmacken. Ta med förtäring. Obs! Ingen föranmälan!

• 12 Sep

Vandringens dag, Prins Bertils stig

Vi kommer att vandra på Prins Bertils stig som följer Söndrumslandets mycket varierande kustområde med flera intressanta sevärdheter. Sträckan blir Alevallen-Möllegård, därefter går vi till Karlstorp och tar bussen tillbaka till stan. När vi kommer fram till Möllegård finns det möjlighet att köpa glass hos Riccardo. Totalt blir vandringen ca 18 km. Leden är till största delen mycket lättgången, men det finns några kuperade partier. För den som inte vill gå hela sträckan, går det bra att avbryta vandringen i stort sett var som helst utmed leden och ta bussen tillbaka till stan.

Samling på parkeringsplatsen vid Restaurang Västergök, som är belägen på höger sida direkt efter man har svängt i rondellen Flygaregatan/Slottsjordsvägen. Ta med matsäck för två mål. Kostnad: Bussresa enligt Hallandstrafikens taxa, mer information www.hallandstrafiken.se