Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Stora Envätterns Naturreservat

placeholder for local activities whithout image.

STF Södertälje-Nykvarn

25 Apr 2020

Inte medlem
Lördagen den 25 april tar vi oss till ytterligare ett naturreservat. Samling OK/Q8 vid trafikplats Nykvarn (E20) kl. 10.30 för gemensam färd vidare. Förväntad slut på aktiviteten är ca 14.00 Info och anmälan till Patrik eller Susanne, alt e-post stfsodertaljenykvarn@stfturist.se
Upplev riktig vildmark vid den 11 m djupa sjön med stort siktdjup. Här kan man höra Lommen och kanske se Fiskgjusen. Runt sjön sträcker sig gammelskog, mest tallar som är minst 200 år gamla. Ta med matsäck, sittdyna och kläder efter väder. Aktiviteten innebär enkel vandring max ca 2-3 km.
  • Senaste datum för anmälan: 23/04
  • Samling: OK/Q8 Nykvarns trafikplats , 10:30
  • Plats: Stora Envätterns naturreservat
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Susanne Bergman 070-2886994 eller Patrik Almlöf 070-5779910

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Feb - 31 Dec 2020

Södertälje kommuns naturreservat

Följ med och besök Södertäljes alla naturreservat. Vi har vandrat/besökt fem reservat och har 19 stycken kvar. Stora Envättern besöker vi i vår. Vi försöker hinna med minst ett naturreservat varje termin. Hör gärna av dig till vår e-post om du har något förslag till höstens vandring.

De kvarvarande naturreservaten: 1. Bornsjön 2. Brandalsund 3. Eriksö 4. Farstanäs 5. Fifång 6. Grottberget 7. Kalkberget 8. Korpberget 9. Kålsö 10. Lina 11. Moraåns dalgång 12. Parkudden-Lövsta 13. Skogstorp 14. Slessberget 15. Tullgarns andra 16. Vackstaskogen 17. Vattgruvsmossen 18. Öbacken-Bränninge

• 25 Apr 2020

Stora Envätterns Naturreservat

• 09 Maj 2020

Vårpromenad i Stockholm

Mats Gullberg är medlem i STF Stockholm och är en van, kunnig och uppskattad guide i Stockholmsområdet.

Lördagen den 9 maj vandrar vi med vår guide Mats Gullberg någon stans i Stockholmstrakten. Avresa från Södertälje C kl. 9.55 till Solna pendelstation. Info och anmälan senast 7/5 till Uno eller Britt-Marie alt. stfsodertaljenykvarn@stfturist.se

• 13 Jun 2020

Sörmlands nya kustled

Lättar dagsvandring på ca 10 km. Medtag matsäck, sittdyna och kläder efter väder.

Lördagen den 13 juni vandrar vi på den nyanlagda kustleden. Vi samlas kl 10 på parkeringen vid fågelstationen vid Pilkrogsviken i Järna och går mot Yttereneby naturreservat. Info och anmälan till Susanne, 070-2886994 alt. e-post stfsodertaljenykvarn@stfturist.se