Stora Envättens naturreservat

STF Södertälje-Nykvarn

12 Jun

Inte medlem
Lördagen den 12 juni, samling OK/Q8 vid trafikplats Nykvarn (E20) kl. 10.:30 för gemensam färd vidare.
Nu tar vi oss till ytterligare ett naturreservat, denna gång till Stora Envättern. Aktiviteten innebär enkel vandring ca 2-3 km. Stora Envättern är en näringsfattig och förhållandevis opåverkad sjö av högsta naturvärde. I reservatet kring Stora Envättern finns mycket värdefull naturskog med skyddsvärda växter och djur. Här finns också flera rödlistade arter. Upplev riktig vildmark vid den 11 meter djupa sjön med stort siktdjup. Här kan man höra Lommen och se fiskgjusen. Runt sjön sträcker sig gammelskog, mest tallar som är mins 200 år. Ta med egen matsäck, sittdyna och kläder efter väder. Förväntat avslut på dagen ca 14.00.
  • Senaste datum för anmälan: 10/06
  • Samling: OK/Q8 vid Nykvarns trafikplats (E20) , 10:30
  • Plats: Stora Envätterns naturreservat
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 15 Jan - 31 Aug 2021

Aug

Aktiviteter och Covid-19

Observera att utifrån Covid-19 situationen kan aktiviteter med kort varsel behövas ställa in. Vi följer rekommendationer, därför är det bra att ha kontakt löpande med aktivitetsansvarig.

Medlem: Pris ej bestämt

• 20 Mar

Vårpromenad i Gamla stan

Det finns många sevärdheter i Gamla stan och Eva guidar oss runt bl.a. Mårten Trotzigs gränd, Brända tomten, Kåkbinken, Gåsgränd, Stora Gråmunkegränd. Avslutningen sker på Stortorget och där intas lunch på Grillska alt. kaffe. Anmälan senast 18 mars till mailadress: stfsodertaljenykvarn@stfturist.se

Lördagen den 20 mars vandrar vi med Stockholmsguiden, Eva Ekberg Jäder, i Gamla stan med samling på Järntorget kl. 11.00. Reser med pendeltåg kl. 9.55 från Södertälje C till Stockholm City

• 10 Apr

Vandring till Tvetaberg

Förutom vacker utsikt över Måsnaren kan vi njuta av egen medhavd förtäring. Det finns bord och bänkar att sitta vid. För den som inte önskar promenaden tillbaka finns bussförbindelser hem igen. Hållplats Tvetaberg, buss 784 alt 785.

Lördagen den 10 april samlas vi vid ICA Jätten, Erikshällsgatan i Södertälje. Promenaden tar ca 1 1/2 tim.

• 24 Apr

Vandring Lina naturreservat

rika variationen av naturtyper i reservatet samt iordningställda stigar, fågeltorn, mm. ger dig möjlighet till härliga omväxlande naturupplevelser. Mitt i området Lina lersjö, som utgörs av en vattenfylld före detta lertäkt, som tidigare innehållit ett rikt fågelliv. Restaureringsåtgärder har gjorts för att återställa lersjön till en fågelsjö. Förutom värdet som fågelsjö finns här gott om groddjur, där såväl större som mindre vattensalamander kan nämnas. Lersjön attraherar också många olika arter av trollsländor. Medhavd matsäck gör att vi får mer energi. Anmälan sker till mail: stfsodertaljenykvarn@stfturist.se

Lördagen den 24 april samlas vi på Södertälje C, parkeringen kl. 10:45 för busstur ut till Lina, hållplats Linavägen, ligger vid ridhuset.

• 22 Maj

Brandalsunds naturreservat

Vi utforskar Brandalsunds naturreservat. En tidsresa från fornborg till dagens farled. Vid någon av grillplatserna äter vi medhavd matsäck.

Lördagen den 22 maj Samling kl. 10:00 vid hållplats Vallstugan buss 788 från Södertälje eller Järna.

• 12 Jun

Stora Envättens naturreservat

• 28 Aug

Aug

Öbackens-Bränninge naturreservat

Här finns varierande natur såsom gammelskog, hagmark, ädellövskog samt artrik flora. Lättare vandring på 2-4 km, vi gör en paus förstås för att avnjuta medhavd matsäck.

Lördagen den 28 augusti besöker vi Öbacken-Bränninge naturreservat nära Pershagen. Vi träffas vid Q-star i Pershagen kl. 11:00, så åker vi tillsammans mot målet.