Stockholms Stadshus

placeholder for local activities whithout image.

STF Södertälje-Nykvarn

20 Okt

Inte medlem
Stadshuset ligger på Kungsholmen, Hantverkargatan 1 Pendeltåg från Södertälje C kl. 10.10 (till Stockholm City kl. 10.55) därefter promenad till Stads huset. Stadshuset är ett av landets främsta byggnadsverk. Vi får en personlig guidning av Eva Ekberg Jäder på ca 12 timmar.
  • Senaste datum för anmälan: 18/10
  • Samling: Södertälje C , 10:10
  • Plats: Kungsholmen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Uno Tholsson tel. 08 550 114 85 eller Kerstin Wicknertz tel. 08 551 733 86 alt. 070 532 33 86 eller e-post: stfsodertaljenykvarn@stfturist.se

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 03 Jun - 31 Dec 2019

Naturreservat i Södertälje

Följ med och besök Södertäljes alla 24 naturreservat. Håll koll på lokalavdelningens hemsida för information eller anmäl ert intresse för att få mailutskick om tillfällena. Först ut är Yttereneby den 3 juni, sedan Tullgarn den 17 juni...

Naturen i Södertälje är en riktig guldgruva! Här finns berg och dalar, mörka skogar och öppna vyer, åkrar, myrar och sjösystem samt kuststräcka mot östersjön. Med respekt för allemansrätten är det bara att njuta, uppleva och utforska. Obs: Priset kan skilja från olika typer av aktivitet.

• 28 Sep

Stallmästargården till Koppartältet

Höstvandring i Hagaparken Lördagen den 28 september reser vi med pendeltåg från Södertälje C kl. 9.55, till Odenplan kl. 10.45 där vår guide Mats Gullberg möter vid spärren mot Odenplan. Buss 515 till Stallmästargården. SL biljett gäller. Info och anmälan senast 26/9 Vi vandrar förbi Kungliga Begravningsplatsen till gamla Haga och koppartälten där vi gör en kaffepaus.

• 14 Okt

En konstnärlig sida av Södertälje

Måndag den 14 oktober kl 18.00 är vi välkomna att besöka Kretsen. Samling utanför g:a flickskolan, porten mot Kringlan kl 17.45. Info och anmälan senast 11/10. Uppe på Orionkullen, i g:a flickskolan, håller några konstnärer till. Vi får en visning av galleri och verkstad. Olof Sandahl har lovat att guida oss. Fika ingår

• 20 Okt

Stockholms Stadshus

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 12 Nov

Vad gör de i Slusshuset?

Tisdagen den 12 november kl 13 besöker vi återigen Sjöfartsverkets lokaler i Södertälje Samling: Utanför Slusshuset i Södertälje kl. 12.45. Kollektivt åker man till Södertälje C och vandrar ca 5 min till slussbron. Vi får en guidad rundvandring i Sjöfartsverkets lokaler vid slussen i Södertälje. Vi får se hur de övervakar inlopp till många hamnar.

• 30 Nov - 21 Dec 2019

Levande adventskalendet

För nionde året i rad ordnar Kulturhistoriska Föreningen en levande julkalender. Klockan 16 under fyra adventslördagar med start den 30 november kommer olika Södertäljeprofiler tala i ett fönster, ackompanjerade av något musikuppträdande på olika platser i centrala Södertälje; lördagen den 30 nov i Lunagallerian, den 7 december i St Ragnhilds kyrka, den 14 december i Wendela Hebbes Hus och den 21 december i Gamla Rådhuset Ingen anmälan eller kostnad. Arrangör: Kulturhistoriska Föreningen i Södertälje

Medlem: Gratis

• 04 Dec

Papperssamling i dag - Historia imorgon

Onsdagen den 4 december är vi välkomna till Föreningsarkivet kl 14.00. Vi samlas på innergården, Mariekällskolan kl 13.45. Från parkeringen sett till vänster, längst in, sitter en klocka på ytterväggen. Under den är ingången, sedan en trappa ner. I Föreningsarkivet kan alla föreningar lämna in sina protokoll, så att de sparas till eftervärlden. Daniel Åstrand, arkivarie, har lovat att visa oss runt. Fika ingår

• 22 Jan

Vi besöker mormonerna kurka i Södertälje

Onsdagen den 22 januari 2020 kl. 14.00. Kyrkans adress är Västergatan 19, Södertälje (Nära ICAjätten). Buss 751, hållplats Lundbygatan. Info och anmälan senast måndagen den 20/1. Mormonerna eller Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga stiftades 1830 i USA. Vi får höra om mormonernas historia och deras verksamhet.