Södertälje kommuns naturreservat

STF Södertälje-Nykvarn

01 Feb - 31 Dec 2020

Inte medlem
De kvarvarande naturreservaten: 1. Bornsjön 2. Brandalsund 3. Eriksö 4. Farstanäs 5. Fifång 6. Grottberget 7. Kalkberget 8. Korpberget 9. Kålsö 10. Lina 11. Moraåns dalgång 12. Parkudden-Lövsta 13. Skogstorp 14. Slessberget 15. Tullgarns andra 16. Vackstaskogen 17. Vattgruvsmossen 18. Öbacken-Bränninge
Följ med och besök Södertäljes alla naturreservat. Vi har vandrat/besökt fem reservat och har 19 stycken kvar. Stora Envättern besöker vi i vår. Vi försöker hinna med minst ett naturreservat varje termin. Hör gärna av dig till vår e-post om du har något förslag till höstens vandring.
  • Samling: Se separata aktiviteter
  • Plats: Södertälje kommun
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Patrik Almlöf 070-5779910

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Feb - 31 Dec 2020

Södertälje kommuns naturreservat

• 04 Mar 2020

Slusshuset vid kanalen

Info och anmälan senast 4/3 till Pia eller Uno alt E-post stfsodertaljenykvarn@stfturist.se eftersom besöket i höstas blev inställt, gör vi ett nytt försök. Vi får en guidad rundvandring i sjöfartsverkets lokaler och får se hur de övervakar inlopp till många hamnar i Sverige.

Onsdagen den 4 mars kl 13 besöker vi återigen Sjöfartsverkets lokaler i Södertälje. Samling utanför Slusshuset i Södertälje kl. 12.45. Kollektivt åker man till Södertälje C och promenerar ca 5 min till slussbron.

• 19 Mar 2020

Skäve i Järna

Skäve har anor från 1400-talet. Idag har de biodynamiska odlingar samt verksamheter och boende för ungdomar och vuxna med behov av stöd i sin vardag.

Torsdagen den 19 mars kl. 13 Buss 784, 785 och 788 går från Södertälje C till Järna med avstigning Skäve, därifrån promenad 1 km till Skäve café där vi samlas. Info och anmälan senast 14/3 till Kerstin Wicknertz 070-5323386 eller Britt-Marie Thor 072-0082556 alt E-post stfsodertaljenykvarn@stfturist.se

• 25 Apr 2020

Stora Envätterns Naturreservat

Upplev riktig vildmark vid den 11 m djupa sjön med stort siktdjup. Här kan man höra Lommen och kanske se Fiskgjusen. Runt sjön sträcker sig gammelskog, mest tallar som är minst 200 år gamla. Ta med matsäck, sittdyna och kläder efter väder. Aktiviteten innebär enkel vandring max ca 2-3 km.

Lördagen den 25 april tar vi oss till ytterligare ett naturreservat. Samling OK/Q8 vid trafikplats Nykvarn (E20) kl. 10.30 för gemensam färd vidare. Förväntad slut på aktiviteten är ca 14.00 Info och anmälan till Patrik eller Susanne, alt e-post stfsodertaljenykvarn@stfturist.se

• 09 Maj 2020

Vårpromenad i Stockholm

Mats Gullberg är medlem i STF Stockholm och är en van, kunnig och uppskattad guide i Stockholmsområdet.

Lördagen den 9 maj vandrar vi med vår guide Mats Gullberg någon stans i Stockholmstrakten. Avresa från Södertälje C kl. 9.55 till Solna pendelstation. Info och anmälan senast 7/5 till Uno eller Britt-Marie alt. stfsodertaljenykvarn@stfturist.se

• 13 Jun 2020

Sörmlands nya kustled

Lättar dagsvandring på ca 10 km. Medtag matsäck, sittdyna och kläder efter väder.

Lördagen den 13 juni vandrar vi på den nyanlagda kustleden. Vi samlas kl 10 på parkeringen vid fågelstationen vid Pilkrogsviken i Järna och går mot Yttereneby naturreservat. Info och anmälan till Susanne, 070-2886994 alt. e-post stfsodertaljenykvarn@stfturist.se