STF Södertälje-Nykvarn Lokalavdelning

STF Södertälje-Nykvarn Lokalavdelning - Ekbacksvägen 23, 15371 Hölö

Våra kommuner

Nykvarn, Södertälje

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Telge har en gammal historia. Platsen var nödvändig att passera för resande norrut och blev därför en naturlig boplats. Ett populärt, sentida besöksmål är Tom Tits experiment, ett äventyrligt science center som lockar barn och vuxna från hela landet.

Idag är Södertälje en utpräglad jordbruks- och industrikommun med ett rikt jordbruk på framförallt Mörkö och Hölö samt stora industrier som AstraZeneca och Scania. Södertäljes livsådra är kanalen som sammanbinder orten med både Mälaren och Östersjön. Att göra vattenvägen framkomlig var en angelägen fråga redan på vikingatiden men blev verklighet först på 1800-talet.

Strax norr om Södertälje, i Södertälje kanal, ligger ön Slottsholmen och Telge Hus slottsruin. Borgen anlades till försvar mot ovälkomna besökare från Mälaren. I närheten av Slottsholmen finns idag en populär slalombacke som är välbesökt under hela vintern. I Nykvarns kommun finns det välkända slottet Taxinge Näsby med norra Europas största kakbord och konstutställningar under sommaren.

Det finns ett stort antal naturreservat i Södertäljes närhet och kretsen arrangerar varje år en omtyckt utflykt till ett av dem. Sörmlandsleden och många rika svampmarker är andra tillgångar som lokalavdelningen avnjuter. Och förutom Östersjön och Mälaren finns ett trettiotal insjöar för bad, fiske, skridskoåkning och fågelliv.

Södertälje-Nykvarn lokalavdelning bildades 1996 och har cirka 80 medlemmar.

• 15 Jan - 31 Aug 2021

Aug

Aktiviteter och Covid-19

Observera att utifrån Covid-19 situationen kan aktiviteter med kort varsel behövas ställa in. Vi följer rekommendationer, därför är det bra att ha kontakt löpande med aktivitetsansvarig.

Medlem: Pris ej bestämt

• 28 Aug

Aug

Öbackens-Bränninge naturreservat

Här finns varierande natur såsom gammelskog, hagmark, ädellövskog samt artrik flora. Lättare vandring på 2-4 km, vi gör en paus förstås för att avnjuta medhavd matsäck.

Lördagen den 28 augusti besöker vi Öbacken-Bränninge naturreservat nära Pershagen. Vi träffas vid Q-star i Pershagen kl. 11:00, så åker vi tillsammans mot målet.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 30 kr