Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Utflykt till Falkberget

Fjällvandring 2

STF Skellefteå lokalavdelning

13 Jun 2020

Inte medlem
Samling 09:45 vid Folkets Park, Skellefteå för samåkning. Alternativt samling 10.00 vid Falkträskets badplats. Ta med sittunderlag. Ingen anmälan behövs!
Vi åker till Falkträskets badplats och går en promenad till Falkbergets topp där vi fikar medhavd matsäck.
  • Samling: Falkträsket, Skellefteå , 10:00
  • Plats: Folkparkens parkering, Skellefteå 09:45
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Christer Norde, tel 070-202 7495

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 30 Maj 2020

Vandring Furuögrundsleden

Vi vandrar sträckan Byske havsbad till småbåtshamnen, Furuögrund. Leden går i en naturskön miljö längs kusten. Den sträcker sig över kuperad terräng med några få kortare branta partier. Längs leden finns ett antal rastplatser och vindskydd och den är spångad så du kan ta dig fram hela vägen. Längd 7,5 km. Mareografen från 1914 är en sevärdhet som manuellt mäter vattenståndet i havet och ligger norr om småbåtshamnen. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och det innebär att varje sällskap åker i egen bil till Byske, vi kan inte erbjuda skjuts till de som saknar bil. Olika alternativ finns, ex.vis går man en bit av sträckan, fikar och vänder, de som orkar går hela sträckan fram och åter och man kan också haka på en cykel som man först lämnar i Furuögrund innan man tar bilen till Byske. Då kan en i sällskapet cykla tillbaka och hämta bilen.

Samling vid Folkets Park, Skellefteå 09:30, alternativt vid Byske Havsbad 10.00. Medtag matsäck och sittunderlag. Ingen anmälan behövs!

• 13 Jun 2020

Utflykt till Falkberget

• 12 Sep 2020

Naturskön vandring i kuperad terräng

Vi vandrar en 5 km lång slinga runt Vitbergsområdet i centrala Skellefteå. Naturstigen går i kuperad terräng med några få korta, brantare partier. Längs leden hittar du rastplatser, vindskydd och information om landskap, kultur och geologi. Gammal skog med höga naturvärden finns strax före stora vindskyddet vid norra delen av leden.

Samling 10:00 på parkeringen vid start av Vitbergets elljusspår. Mer info: https://www.skelleftea.se/Fritidskontoret/Innehallssidor/Bifogat/Naturstigen_Vitberget_20160630_low.pdf