Gärdefjärdens naturreservat

STF Skellefteå lokalavdelning

18 Jun 2022

Inte medlem
Vi samlas för samåkning 9:30 på Folkparkens parkering, Skellefteå. Alternativt 10:30 vid Lövånger kyrkby för de som åker direkt till Lövånger.
Återinvigning av reservatet. 370 hektar stort. I reservatet finns flera utsiktsplatser. En led för rörelsehindrade går ut till en plattform med utsikt över sjön. Naturreservatet ligger i anslutning till Lövångers by något öster om E4. Utsiktsplatser och rampen för rörelsehindrade nås från Lövångers kyrkby i södra delen av reservatet.
  • Samling: Folkparkens parkering, Skellefteå , 09:30
  • Plats: Folkparkens parkering Skellefteå
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Christer Norde, tel 070-202 7495

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 31 Maj 2022

Cykeltur med guide

Vi cyklar via Medlefors till Hälsans trädgård i Degerbyn. Ser oss omkring. Kaffe och glass kan vi köpa där. Det går också bra att ta med egen matsäck. Om vädret inte är riktigt på vår sida så kan vi sitta inomhus. För den som vill går hemfärden över Mobackendammen och södra sidan av älven till Parkbron. Cykelturens längd cirka 9 km.

Start från Bryggarbacken, Skellefteå kl. 11.00

• 04 Jun 2022

Vandring Storbäcksleden

Storbäcksleden sträcker sig 6 km från Östbäck till Ostvik. Längs leden finns ett flertal rastplatser som gör att du har många möjligheter till fikastopp. Vid Storbäckens mynning i Ostviksfjärden finns det en anpassad fiskebrygga, grillplats och toalett. Vallforsen vid ledens norra del och Ostviks kvarn är sevärdheter som vi passerar. Ta med eget fika och sittunderlag. https://skelleftea.se/invanare/startsida/uppleva-och-gora/friluftsliv-och-natur/vandringsleder-och-promenader/storbacksleden

Vi samlas på Folkparkens parkering 10.00 för samåkning till startpunkten för vandringen i Östbäck. Alternativt kan ni samlas på parkeringen i Östbäck och invänta oss som kommer söderifrån.

• 12 Jun 2022

Utflykt till Falkberget

Vi samlas vid Falkträskets badplats och tar oss vidare därifrån ca 1 km till utgångspunkten för vandringen. Där finns en parkering vid en bom på höger sida varifrån vi går en promenad tillsammans till Falkbergets topp där vi fikar medhavd matsäck.

Samling 10.00 vid Falkträskets badplats parkering. (9:45 på Folkparkens parkering för samåkning) Ta med sittunderlag. Ingen anmälan behövs!

• 18 Jun 2022

Gärdefjärdens naturreservat

• 27 Jun 2022

Brännbergets Naturreservat

Naturreservatet ligger i övre Kågedalen och har för Norrland en ovanligt rik vegetation. Berggrunden består av urkalksten och näringsrika grönstenar som ger den extremt rika orkidéfloran i området. Brännbergets tallskog är en mycket bra växtplats för orkidéer. Nattviol, norna och guckusko trivs i den kalkrika skogen. Naturreservatet ligger cirka 7 kilometer nordost om Boliden i Skellefteå kommun. Från riksväg 95 kan man beroende från vilket håll man kommer, svänga av mot Strömfors eller mot Svanström och vidare mot Nyholm. I byn Nyholm ligger ett sågverk, sväng av där mot Häbbärsfors. Kör cirka 4 kilometer och efter byn Granholm är det skyltat till reservatet. Notera att vägen in till reservatet är mycket dålig, kör försiktigt.

Vi samlas kl. 18:00 på Skellefteå folkparks parkering för samåkning ut till reservatet. Ta lämpliga kläder och skor samt fika och sittunderlag.