Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Fågelutflykt

Fågelskådning

STF Skellefteå lokalavdelning

01 Maj 2020

Inte medlem
Samlingsplats och tid se SNF:s hemsida: svenskanaturskyddsforeningen.se/skelleftea/ OBS! Ingen anmälan behövs!
Vi följer med Naturskyddsföreningens fågelkunniga guide och hälsar vårens fåglar välkomna. Ta gärna med kikare, fika, stövlar, sittunderlag, kamera och fågelbok.
  • Samling: se SNF.s hemsida , 17:00
  • Plats: se SNF:s hemsida
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Sven Ershammar 070-582 60 62

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Maj 2020

Fågelutflykt

• 30 Maj 2020

Vandring Furuögrundsleden

Vi vandrar sträckan Byske havsbad till småbåtshamnen, Furuögrund. Leden går i en naturskön miljö längs kusten. Den sträcker sig över kuperad terräng med några få kortare branta partier. Längs leden finns ett antal rastplatser och vindskydd och den är spångad så du kan ta dig fram hela vägen. Längd 7,5 km. Mareografen från 1914 är en sevärdhet som manuellt mäter vattenståndet i havet och ligger norr om småbåtshamnen.

Samling vid Folkets Park, Skellefteå för samåkning 09:30, alternativt vid Byske Havsbad 10.00. Medtag matsäck och sittunderlag. Ingen anmälan behövs!

• 13 Jun 2020

Utflykt till Falkberget

Vi åker till Falkträskets badplats och går en promenad till Falkbergets topp där vi fikar medhavd matsäck.

Samling 09:45 vid Folkets Park, Skellefteå för samåkning. Alternativt samling 10.00 vid Falkträskets badplats. Ta med sittunderlag. Ingen anmälan behövs!

• 12 Sep 2020

Naturskön vandring i kuperad terräng

Vi vandrar en 5 km lång slinga runt Vitbergsområdet i centrala Skellefteå. Naturstigen går i kuperad terräng med några få korta, brantare partier. Längs leden hittar du rastplatser, vindskydd och information om landskap, kultur och geologi. Gammal skog med höga naturvärden finns strax före stora vindskyddet vid norra delen av leden.

Samling 10:00 på parkeringen vid start av Vitbergets elljusspår. Mer info: https://www.skelleftea.se/Fritidskontoret/Innehallssidor/Bifogat/Naturstigen_Vitberget_20160630_low.pdf