Brännbergets Naturreservat

STF Skellefteå lokalavdelning

18 Jun 2022

Inte medlem
Exakt datum, tid och samlingsplats kommer senare.
Naturreservatet ligger i övre Kågedalen och har för Norrland en ovanligt rik vegetation. Berggrunden består av urkalksten och näringsrika grönstenar som ger den extremt rika orkidéfloran i området. Brännbergets tallskog är en mycket bra växtplats för orkidéer. Nattviol, norna och guckusko trivs i den kalkrika skogen. Naturreservatet ligger cirka 7 kilometer nordost om Boliden i Skellefteå kommun. Från riksväg 95 kan man beroende från vilket håll man kommer, svänga av mot Strömfors eller mot Svanström och vidare mot Nyholm. I byn Nyholm ligger ett sågverk, sväng av där mot Häbbärsfors. Kör cirka 4 kilometer och efter byn Granholm är det skyltat till reservatet. Notera att vägen in till reservatet är mycket dålig, kör försiktigt.
  • Samling: Folkparkens parkering, Skellefteå , 09:30
  • Plats: Folkparkens parkering Skellefteå
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingela Henriksson 076-807 17 85

Typ av aktivitet: Naturarrangemang Vandring

• 02 Feb 2022

Årsmöte med bildvisning eller föredrag

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Efter årsmötet visar en förutbestämd föredragshållare bilder och berättar till dem. Vi bjuder på fika vid sittande bord. En meters avstånd mellan sällskap.

Motioner ska vara ordförande tillhanda senast två veckor innan årsmötet. Under rådande pandemitider vill vi att ni anmäler närvaro eftersom årsmötet hålls inomhus. Ta med munskydd och covidbevis.

• 28 Maj 2022

Vandring Storbäcksleden

Storbäcksleden sträcker sig 6 km från Östbäck till Ostvik. Längs leden finns ett flertal rastplatser som gör att du har många möjligheter till fikastopp. Vid Storbäckens mynning i Ostviksfjärden finns det en anpassad fiskebrygga, grillplats och toalett. Vallforsen vid ledens norra del och Ostviks kvarn är sevärdheter som vi passerar. Ta med eget fika och sittunderlag. https://skelleftea.se/invanare/startsida/uppleva-och-gora/friluftsliv-och-natur/vandringsleder-och-promenader/storbacksleden

Exakt datum, tid och samlingsplats kommer senare!

• 18 Jun 2022

Brännbergets Naturreservat

Exakt datum, tid och samlingsplats kommer senare.