Osterian Falköping

STF Skara-Götene

23 Nov 2022

Inte medlem
Anmälan senast 14 november. Meddela om du vill samåka.
Strax innan advent får vi gå en guidad tur i källaren på Falbygdens Ost. Vår guide berättar om historia och verksamhet i ungefär 45 minuter. Under tiden får vi smaka på några ostar. Efteråt får vi tillfälle att besöka butiken som är öppen till kl 19. Kostnad: 50 :- som sätts in på bg 369-4817 i samband med anmälan. Anmälan till Ingvor Fransson på e-post: ingvorfransson@gmail.com eller 073-8236149, senast 14 november. Meddela vid anmälan om du vill samåka. Samåkning från Kråks kl 17:00. Vid samåkning betalas 40:- till föraren.
  • Senaste datum för anmälan: 14/11
  • Samling: Osterian Falköping , 17:30
  • Plats: Osterian Falköping
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvor Fransson ingvorfransson@gmail.com eller tel: 073-8236149

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 21 Aug 2022

Aug

Vandring på Tranebergsleden

Samåkning från Kråks Skara kl 09:15. Vid samåkning betalas 50:- till föraren. Den som vill samåka kan kontakta Gun på telefon 073-8362161.

• 10 Sep 2022

Vandringens dag

På Vandringens Dag går vi 7,5 km på Kinnekulleleden, som i år är utsedd till STF:s Signaturled. Start och mål vid Kinnekulle camping. Turen går upp till Stenbrottet där vi tar paus och njuter av medhavd matsäck. Den som inte vill gå hela vandringen kan t ex gå en runda på 2 km vid campingen eller vandra upp till Hällekis säteri alldeles i närheten av campingen. Vandringen räknas som ”enkel”, men går bitvis på ojämna skogsstigar. Rejäla skor och ev stavar rekommenderas. Turen tar ca 2 ½ tim och vi startar kl 10:00 från campingen. Samåkning från Kråks Skara kl 09:00. Vid samåkning betalas 50:- till föraren. Den som vill samåka kan höra av sig till Marianne på mobnr 073-6833780

• 10 Sep 2022

Vandringens dag Kinnekulle

Tid: Lördag 10/9, kl 10:00 Plats: Signaturled Kinnekulle, Kinnekulle camping, Hällekis Ansvarig: Marianne Stoltz På Vandringens Dag går vi 7,5 km på Kinnekulleleden, som i år är utsedd till STF:s Signaturled. Start och mål vid Kinnekulle camping. Turen går upp till Stenbrottet där vi tar paus och njuter av medhavd matsäck. Den som inte vill gå hela vandringen kan t ex gå en runda på 2 km vid campingen eller vandra upp till Hällekis säteri alldeles i närheten av campingen. Vandringen räknas som ”enkel”, men går bitvis på ojämna skogsstigar. Rejäla skor och ev stavar rekommenderas. Turen tar ca 2 ½ tim och vi startar kl 10:00 från campingen. Samåkning från Kråks kl 09:00. Vid samåkning betalas 50:- till föraren. Den som vill samåka kan höra av sig till Marianne på mobnr 073-6833780.

Vi inviger nya Signaturleden Kinnekulle!

• 22 Sep 2022

Horns tegelbruk

Horns Tegelbruk är ett av Sveriges bäst bevarade tegelbruk och Nordens enda som bränner det handslagna teglet i vedeldad flamugn . Bruket hör till de första industrialiserade tegelbruken i Sverige och representerar en tradition av småskalig tegeltillverkning som tidigare var mycket vanlig. Industrimiljön med byggnader, ugnar, maskiner och annan utrustning är till stor del intakt och visar tegelproduktionens utveckling under1900-talet.  Vi får en guidning genom anläggningen och efteråt finns möjlighet att gjuta en egen tegelplatta. Oömma kläder rekommenderas. Besöket tar ca 2 tim. Medtag egen fika. Anmälan senast 9 sept till Siv Lejon, e-post: siv.lejon@broddetorp.se eller 072-5554910 Kostnad:150:- medlem, icke medlem 175:-. Betalas i samband med anmälan till bg 369-4817. Meddela vid anmälan om du vill samåka. Samåkning från Kråks parkering Skara kl 13.00. Vid samåkning betalas 50:-/person till föraren

Oömma kläder rekommenderas. Medtag egen fika.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 175 kr

• 01 Okt 2022

Okt

Henrik Allert atelje´ Odensåker

Nu får vi äntligen möjlighet att återkomma till en aktivitet som frös inne p g a pandemin. Vi får träffa konstnären Henrik Allert i hans eget utställningsgalleri. Henrik kommer själv att berätta om sitt skapande och sitt långa konstnärsliv. Vi får möjlighet att både se hans fantastiska skulpturer, masker, grafiska blad, måleri m m och att samtala med konstnären. Besöket är mellan kl 14-16. Anmälan till Siv Leijon på tel 072-5554910 eller e-post: siv.leijon@broddetorp.se senast 25 september. Meddela vid anmälan om du vill samåka. Samåkning från Kråks parkering Skara kl 13:15. Vid samåkning betalas 50:- till föraren.

Anmälan senast 25 september. Samåkning från Kråks parkering Skara

• 23 Nov 2022

Osterian Falköping

Anmälan senast 14 november. Meddela om du vill samåka.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 50 kr