STF Skara-Götene Lokalavdelning

STF Skara-Götene Lokalavdelning - Lerdala Ambjörnsgården, 54197 Lerdala

Våra kommuner

Götene, Skara

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningens område bjuder på många olika upplevelser. I nordväst Vänern med Kinnekulle. I söder Hornborgasjön med sitt unika fågelliv. I öster Valleområdet med Billingen, en gammal kulturbygd med böljande landskap och många småsjöar. Däremellan slätter med levande odlingslandskap och medeltidsstaden Skara. Den omväxlande naturen inbjuder till vandringar. På Kinnekulle och i Valleområdet finns många lokala leder och strövområden. Bygden korsas också av längre pilgrimsleder.

Det finns en 45 km lång Signaturled på Kinnekulle som beräknas ta tre dagar att vandra. STF har för närvarande 15 Signaturleder i landet. De spektakulära Signaturlederna kännetecknas av den vackra naturen och att de är karakteristiska för sin landsdel.

Kinnekulle med sin ovanliga berggrund och unika flora är en del av FN:s biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle. Från utsiktstornet på Högkullen ser man långt ut över innanhavet Vänern.

Platåbergens Geopark med bland annat Kinnekulle och Billingen har blivit utnämnd till Sveriges första Unesco globala geopark. Det är ett bevis på att området har geologiska värden som är av internationell betydelse. Här hittar vi geologiska fenomen och platser som bara finns här eller ett fåtal andra ställen i världen. Hornborgasjön är en fantastisk fågelsjö. Vid informationscentralen Trandansen på sjöns sydspets bjuds på allt från örnsafari på senvintern till invasion av tio tusentals tranor på våren. På östra sidan av sjön vid Naturum Hornborgasjön häckar många olika fågelarter varav flera sällsynta.

Kulturarvet är stort. Inom området finns flera fornlämningar och många medeltida kyrkor. Skara domkyrka är den största och ger staden dess särprägel. Runt kyrkan finns anrika skolbyggnader, museum och veterinärinrättning från Linnés tid, men även små affärer, kaféer och restauranger. Vid Kinnekulle ligger Husaby kyrka och Biskopsborg där Olof  Skötkonung lät döpa sig och därmed gjorde kristendomen till statsreligion för 1000 år sedan.

Varnhems klosterkyrka vid Billingen är en mäktig katedral dit många kommer för att bland annat se Birger Jarls grav. Utgrävningar i Varnhem på 2000-talet visar att kristendomen kom till Västergötland redan på 900-talet, ungefär hundra år tidigare än vad vi hittills trott. De märkligaste fynden är rester av en stenkyrka från sent 1000-tal och kristna gravar. Intill kyrkomuren fann man en grav med ett välbevarat kvinnoskelett och ett gravlock med skriften ”här vilar Kata, Kätils hustru”. Över kyrkoruinen och graven har byggts ett hus som
skydd och även för att kunna visa kyrkoruinen och graven. Byggnaden kallas Kata gård och har blivit ett stort turistmål.

Sjön som fanns bredvid klostret på munkarnas tid och försåg dem med vatten är återskapad. Den har fått namnet Klostersjön och har inte minst en viktig biologisk funktion. Det går bra att vandra runt sjön. Skara-Götene lokalavdelning bildades 1980. Lokalföreningens program består av utflykter till aktuella och sevärda platser, föreläsningar och kulturevenemang. Vårt måtto är ” Upplevelsen i centrum”. Vår lokalavdelning arrangerar årligen studiecirklar i samarbete med Studiefrämjandet. Vi samarbetar också med andra föreningar om natur- och fritidsarrangemang.

Föreningen ger möjlighet till fina upplevelser och möten med nya människor. Du är också välkommen!

• 04 Mar - 01 Jun 2024

Studiecirkel om landskapet Värmland

Sex studieträffar . Vid tillräckligt antal deltagare (minst 6) kommer cirkeln att börja i mars med träffar var 14:onde dag vid 6 tillfällen. Intresseanmälan till Lennart Lundqvist via mejl lennartwlundquist@gmail.com eller 0730546282 senast den 4/3. Vid anmälan ange ditt mobilnummer och din e-postadress.

Tid och plats efter överenskommelse Ansvarig: Lennart Lindquist

• 22 Apr 2024

Telefonkioskbiblioteket i Lerdala

En nytillverkad telefonkiosk av modell orange Telia har vid Lerdala Tå just inretts som ett bibliotek för allmänheten. Här kan du ”låna” en bok, lämna en bok eller botanisera bland kioskens välfyllda hyllor. Utbudet är omväxlande med facklitteratur och barnböcker varvad med svensk och utländsk skönlitteratur. Vill du behålla boken - varsågod. Det kostar inget. Bibliotekskiosken finns i anslutning till ett handbokbinderi där guidning erbjuds för de som inte hade möjlighet att närvara vid höstens visningar. Kvällens bokliga guide blir radioprofilen och den massmedialt uppmärksammade tidigare bibliotekarien i Värsås Yvonne Eriksen. Anmälan till ansvarig Lennart Gunnergård e-post gunnergard@telia.com eller 0705500397 senast den 16/4. Vid anmälan ange ditt mobilnummer och din e-postadress. Bokpaket utlottas! Medtag egen fika. Anmälan om samåkning från Kråks i Skara till ansvarig. Reseersättning vid samåkning är 10:-/mil/person som betalas till föraren

Vid anmälan ange ditt mobilnummer och din e-postadress samt om du vill samåka från Kråks parkering Skara. Reseersättning vid samåkning är 10:-/mil/person som betalas till föraren. Medtag egen fika.

• 23 Apr 2024

Världsbokdagen

Världsbokdagen den 23 /4 kl 19-21 Plats: Götene Bibliotek Ansvarig: Lennart Gunnergård Författarkväll och boksignering. HANNA LJUNGBERG är journalist och kommunikatör. Har tidigare varit programledare på P4 Skaraborg men arbetar nu i Försvarsmakten. Hon romandebuterade 2023 med den historiska spänningsromanen ”Mer än en fiende” - en skildring om att välja väg i krig, kamp och kärlek. Tempot är högt och läsaren får omväxlande följa Markus och Caroline när de korsar och krossar inre och yttre gränser. Hanna berättar om arbetet med denna roman och tankarna kring nästa som förhoppningsvis utges i slutet av innevarande år. Boksignering. Anmälan om deltagande senast den 18/4 till Lennart Gunnergård via mejl gunnergard@telia.com eller sms/tel 070 55 00 397. Vid anmälan ange ditt telnr/mailadress. Vill du samåka från Kråks, kontakta ansvarig. Kaffe/the serveras. Utlottning av bokpaket.

• 24 Apr 2024

Författarträff

Författaren till KRISHANDBOKEN - Niklas Kämpargård besöker biblioteket och berättar hur vi skall klara av tillvaron då krisen närmar sig. Boken blev Sveriges mest sålda under januari och februari 2024 efter det att ÖB och en regeringsföreträdare talade om vikten av att vara förberedd i en krissituation. Niklas Kämpargård är en framstående expert inom krisberedskap och personlig resiliens. Med en gedigen bakgrund som sjuksköterska i katastrofområden och författare till flera banbrytande böcker , erbjuder han djupgående insikter och praktiska lösningar för att förbereda individer och organisationer för dagens utmaningar. Vi får denna eftermiddag inte bara kunskap utan också verktyg för att navigera i en komplex och osäker värld. Boksignering. Anmälan om deltagande senast den 18/4 till Lennart Gunnergård via mejl gunnergard@telia.com eller sms/tel 070 55 00 397. Vid anmälan ange ditt telnr/mailadress. Vill du samåka kontakta ansvarig. Kaffe/the serveras. Kostnad 200 kr betalas in på föreningens Bg 369-4817 i samband med anmälan. Utlottning av bokpaket.

INSTÄLLD!

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 24 Apr 2024

Studiebesök hos B&L Lund AB i Bolum

Företaget är experter på ljudabsorbenter, kontorsskärmar och textildraperier. Allt tillverkat i 100 % ull. Det enda som tillförs ullen är vatten och värme. Och ett genuint hantverk. Vi kommer under kvällen bl.a. jämföra och diskutera huruvida en bokhylla i rummet (fylld med böcker) kan eliminera eller i vart fall lindra effekten av efterklangen. Detta kan ju upplevas särskilt viktigt för de som har hörselhjälpmedel. Företagets intressanta produktion är annars imponerande och alla spännande kunder över hela landet kommer att presenteras av representanter för familjeföretaget. Hur involverade är företaget i flytten av hela Kiruna och nybyggnationen av ortens skolor? Svaret får vi under kvällen! Anmälan om deltagande till Lennart Gunnergård via mejl gunnergard@telia.com eller 0705500397 senast 17/4. Vid anmälan ange ditt mobilnummer och din e-postadress. Vill du samåka från Kråks i Skara så kontakta ansvarig. Reseersättning vid samåkning är 10:-/mil/person som betalas till föraren. Medtag egen fika. Bokpaket utlottas!

• 25 Apr 2024

Studiebesök hos antikvariat Nordh i Hällekis

I Cementas gamla bad- och tvättinrättning har Gustav Nordh med hustru Lisa startat upp ett antikvariat. Här finns allt bokälskaren kan önska sig. Ett bra tips om man är intresserad av en bok, gå in på hemsidan antikvariat Nordh bokbörsen några dagar innan och beställ så kanske du kan hämta ut din nyfunna vän denna kväll. Dessutom fraktfritt. Anmälan om deltagande till Lennart Gunnergård via mejl gunnergard@telia.com eller 0705500397 senast den 18/4. Vid anmälan ange ditt mobilnummer och din e-postadress. Meddela också om du vill samåka från Kråks parkering i Skara. Reseersättning vid samåkning är 10:-/mil/person som betalas till föraren. Medtag egen fika Bokpaket utlottas!

Vid anmälan ange ditt mobilnummer och din e-postadress. Meddela också om du vill samåka från Kråks parkering i Skara.Reseersättning vid samåkning är 10:-/mil/person som betalas till föraren. Medtag egen fika.

• 22 Maj 2024

Blomsterexkursion på Drottningkullen

Amatörbotaniker Margareta Ståhl leder oss bland vårblommor och kanske får vi se den rara tandroten. Tag med eget fika. Anmälan till Ingvor Fransson senast 15/5 på e-post: ingvorfransson@gmail.com eller 073-8236149. Lämna e-post och telefonnummer. Anmäl också om du vill samåka från Kråks parkering i Skara.Reseersättning vid samåkning är 10:-/mil/person som betalas till föraren.

Vid anmälan lämna e-postadress och telefonnummer. Anmäl också om du vill samåka från Kråks parkering i Skara. Reseersättning vid samåkning är 10:-/mil/person som betalas till föraren. Ta med egen fika.