Geologi, natur och jakt på Halle- och Hunneberg

STF Skara-Götene

06 Okt

Inte medlem
Betala till bankgiro 369-4817 i samband med att du får bekräftelse på att du har kommit med på resan.
Projektet Platåbergens Geopark jobbar för att etablera en Unesco Global Geopark i Västergötland. Vår resa går denna gången till platåbergen Halle- och Hunneberg. Här möts du av en spännande och mytomspunnen natur som under årtusenden präglat och livnärt människorna i bygden. Vi besöker kalkgrottor i Västra Tunhem, natur- och geologivandring med lunch utomhus. Dessutom blir det ett besök på Kungajaktsmuséet Älgens Berg. Kläder för utomhusvistelse. Ta med eget fika! Buss från Skara, Kråks parkering kl 9. Åter ca kl 17. Bussresa, lunch, guidning på platåbergen samt inträde till muséet ingår.
  • Senaste datum för anmälan: 09/09
  • Samling: Skara, Kråks parkering , 09:00
  • Plats: platåbergen Halle- och Hunneberg.
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ansvarig: Sonja Lejmark, sonja.lejmark@gmail.com, 070-375 88 80

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 23 Sep - 06 Dec 2019

Cirkelverksamhet ht-19

Välkommen att vara med i vår cirkel. Vi träffas på Seniorcaféet i Skara. Tema för hösten bestäms på första mötet.

Start måndag 23 september kl. 18:30

Medlem: Gratis

• 06 Okt

Geologi, natur och jakt på Halle- och Hunneberg

Medlem: 400 kr

Icke-medlem: 450 kr

• 24 Okt 2019

2019

Dalénmuseet, Gunvor Johdets Bonadssamling och kvällsbuffé på Restaurang Fyrvaktaren, torsdag 24 oktober 2019 kl 16.30-ca 21.00.

torsdag 24 oktober 2019 kl 16.30-ca 21.00. Vi besöker uppfinnaren och nobelpristagaren Gustav Daléns museum, som är inrymt i Stenstorps vackra Tingshus och är ett upplevelsemuseum där hans levnadsöden skildras. Guidning ca 1,5 tim. Vi besöker också Gunvor Johdets Bonadssamling som är en av landets största. Guidad visning. Kvällen avslutas med kvällsbuffé Fyrvaktarens Fläskytterfilé, klassiker med säsongens varma grönsaker, Inkl. smör, bröd, dryck, kaffe & kaka. Samling vid Kråks parkering 16.30. Vid samåkning betalas 30 kr/person direkt till föraren.

Anmälan senast den 16/10, gunnar.snogren@telia.com, 0708-446126. Betala till bankgiro 369-4817 i samband med att du får bekräftelse.

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 275 kr

• 14 Nov 2019

Fredrikssons pensionat och Galleri Murat, Torsdag 14 november kl 18-21 ca

Besök på Galleri Murat i Istrum där Mercedes Murat tar emot, bjuder på förfriskningar, visar och berättar om sin konst. Där finns också möjlighet att handla förutom konst, även inredning såsom lampor, kuddar, tyger samt vackra Swarowskismycken från Böhmen. Därefter åker vi till Fredrikssons pensionat i Eggby, äter en bit mat och njuter av den vackra miljön. Samling för samåkning vid Kråks parkering 17.30. Kostnad för samåkning 30 kr/person. Betalas direkt till föraren.

Anmälan senast 4 november till ewa.falemo@falemo.se 070 32 66 162 Betala till bankgiro 369-4817 i samband med att du får bekräftelse.

Medlem: 175 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 20 Feb 2020

Årsmöte 2020 torsdag 20 februari 2020 kl. 18:00

Var: Skara skolscen (nya lokaler), Peter Hernqvistgatan 10 Skara. Anmälan för fikat senast 16 februari. Sedvanliga årsmötesförhandlingar och information om vår verksamhet. Anna Bergengren, projektledare för Platåbergens Geopark är kvällens föredragshållare. Föreningen bjuder på lokalproducerad macka, kaffe/the.

Medlem: Gratis