Vandring runt Helgonamossen

STF Sala

14 Sep

Inte medlem
Det kan bitvis vara blött där vi går. Medtag matsäck, vi tar en fikapaus efter vägen. Vandringen är ca 6 km och tar ungefär tre timmar med paus.
Vandringen går på stigar i varierad skogsnatur med kulturhistoriska spår invid Helgonamossen som ibland är en öppen sjö och i vissa delar mer igenväxt. Fin natur att njuta av, men häftigast är dammvallarna, broarna och kanalerna som man passerar. Dessa ingick i Sala silvergruvas vattensystem som består av dammar och grävda kanaler som anlades för flera hundra år sedan.
  • Senaste datum för anmälan: 12/09
  • Samling: Mikaelsgården, Borgmästare Lundbergs plan, SALA , 10:30
  • Plats: Helgonamossen, nära Järndammsstugan utanför Sala
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: AnneMarie Lundin, 072-512 14 61, annemarie@mejlen nu eller Lilian Perers, 070-750 34 76, lilian@perers.se

Typ av aktivitet: Vandring

• 10 Aug

Aug

Besök i Östringby naturreservat

Följ med till Östringby naturreservat som ligger 4 km sydväst om Fläckebo kyrka mellan Västerfärnebo och Skultuna. Reservatet är 117 hektar och skyddat sedan 2019. Vi vandrar en slinga på knappt tre kilometer i gammal granskog med blåbärs- och lingonris. Här finns också knärot, gammelskogens egen orkidé. Den växer i fuktig grandominerad skog med tjocka mosstäcken. Knäroten blommar i juli-augusti men bladen är gröna under hela året.

Glöm inte matsäck, vi stannar till vid en rastplats. Kläder efter väder!

Icke-medlem: 20 kr

• 14 Sep

Vandring runt Helgonamossen

Icke-medlem: Gratis

• 02 Okt

Okt

Studiebesök på Vittinge tegelbruk

Vittinge tegelbruk grundades 1872. 1955 brann fabriken ner till grunden. När bruket byggdes upp igen såg man till att modernisera tillverkningen, vilket förvandlade hantverket till en effektiv industri. Tack vare att man tekniskt låg i framkant överlevde Vittinge branschkrisen på 1970-talet och idag är Vittinge den enda kvarvarande tillverkaren av taktegel i Sverige.

• 26 Okt

Okt

Mitt liv med skogen

Cecilia Lundin, född och uppvuxen i Sala, bosatte sig norr om Polcirkeln i slutet av 90-talet. Hon berättar om sin stora passion; att vara på tur i väglöst land i nära samvaro med naturen. Genom berättelser och bildspel låter hon oss följa med till platser där skogar, myrar och bäckar sjuder av liv.

Icke-medlem: 50 kr

• 16 Nov

Stadsvandring med kryss och konditoribesök

Vi utmanar åter novembervädret och går på stadsvandring. Vid start erhålls ett korsord och efter vägen kommer du att hitta svaren, alternativt lite hjälp till att svara, på ledtrådarna i krysset. Vid sista ledtråden har vi hamnat utanför ett av stadens konditorier där vi fikar tillsammans.

Kläder efter väder! Ta gärna med egen penna. Du betalar själv för ditt fika.

Icke-medlem: Gratis