Vandring i Hjälstavikens naturreservat

STF Sala

14 Sep 2019

Inte medlem
Medtag matsäck för en tre timmars utflykt och gärna kikare och något att sitta på.
Hjälstaviken är en av Sveriges främsta fågelsjöar och fågelentusiaster vallfärdar hit året runt. Naturen kring viken är omväxlande och landskapet präglat av människors brukande sedan flera hundra år tillbaka. På kullarna i söder dominerar ädellövträd och i reservatets norra del finns betade torrbackar. Det som gör området så attraktivt för fågel är kombinationen av betade strandängar, översvämmade marker, breda vassbälten, öppet vatten och vidsträckta åkrar. Vandringsleden runt viken är 8,5 km och går över åkrar, på spänger genom vassruggar, över fuktig mark och öppet vatten och är även bitvis stenig och rotrik. Med vandring i lugnt tempo, rast för matsäckslunch och kaffe tar turen ca tre timmar.
  • Senaste datum för anmälan: 12/09
  • Samling: Mikaelsgården Sala , 09:00