Knäckebrödsbageriet "Kulinariet" Stora Skedvi

STF Sala

24 Okt 2019

Okt

I priset ingår visning, ca 45-50 min, och kaffe med bröd.
Vi besöker knäckebrödsbageriet i Stora Skedvi. Där får vi en visning av hur knäckebrödsbakningen går till. I saluhallen Visthusboden kan du handla godsaker från leverantörer som framställer sina produkter med kärlek och omsorg, många av dem finns inom en radie av några kilometer.
  • Senaste datum för anmälan: 17/10
  • Samling: Samling vid Mikaelsgården i Sala för eventuell samåkning. , 13:00
  • Plats: Stora Skedvi
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ola Rosengren 072-907 85 45

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 08 Sep 2019

Engelsberg med Oljeön

Oljeraffinaderiet på Oljeön byggdes 1885 av August Åhlund. Hans idé var att raffinera olja i Bergslagen. Hans chans att lyckas var närmast obefintlig, fjärran från oljekällor, experthjälp och kommunikation. Men han lyckades med experimentet att producera lysfotogen, oljor och olika fetter och hans idé var livskraftig! Under 50 år försåg han svenska industrier och hushåll med oljeprodukter. Oljan transporterades huvudsakligen från USA på primitiva båtar på svenska kanaler. Han hade även kontakt med Baku där en bror till Alfred Nobel hade oljekällor. Fabriken stängdes 1927 och är idag museum och världens äldsta bevarade raffinaderi.

Samling vid Mikaelsgården i Sala kl 9.00 för ev samåkning. Anmälan senast 1 september. Medtag gärna kaffetermos, efter guidningen finns möjlighet att äta lunch i Engelsberg.

Medlem: 60 kr

• 14 Sep 2019

Vandring i Hjälstavikens naturreservat

Hjälstaviken är en av Sveriges främsta fågelsjöar och fågelentusiaster vallfärdar hit året runt. Naturen kring viken är omväxlande och landskapet präglat av människors brukande sedan flera hundra år tillbaka. På kullarna i söder dominerar ädellövträd och i reservatets norra del finns betade torrbackar. Det som gör området så attraktivt för fågel är kombinationen av betade strandängar, översvämmade marker, breda vassbälten, öppet vatten och vidsträckta åkrar. Vandringsleden runt viken är 8,5 km och går över åkrar, på spänger genom vassruggar, över fuktig mark och öppet vatten och är även bitvis stenig och rotrik. Med vandring i lugnt tempo, rast för matsäckslunch och kaffe tar turen ca tre timmar.

Medtag matsäck för en tre timmars utflykt och gärna kikare och något att sitta på.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 05 Okt 2019

Brategården i Bråfors bergsmansby

Brategården i Bråfors är en välbevarad bergsmansgård, en liten pärla i skogen utanför Fagersta, med ett 50-tal av de gamla byggnaderna bevarade. Som Västmanlands första kulturreservat erbjuder Bråfors en mycket intressant historisk miljö med skogar, forsande vatten och öppna jordbruksmarker, förutsättningar som varit nödvändiga för att utvinna järn. Redan på 1200-talet bedrevs järnhantering i Bråfors med malm som transporterades hit från gruvorna i Norberg. Hyttan var i drift ända fram till början av 1900-talet. Gården ägs och brukas idag av Margareta och Erik Brate som också kommer att guida oss. Erik är den sjätte generationen på gården. Motivet till den kända målningen "Namnsdag" av Fanny Brate, gift med sonen till en av bergsmännen, är hämtat härifrån salen i Brategården.

Besöket varar ca en timma. Om intresse finns besöker vi Elsa anderssons konditori i Norberg på vägen hem och intar lunch. Vid gynnsam väderlek kan man även äta medhavd lunchmatsäck vid en rastplats ute i en hage ett stycke från gården.

Medlem: 80 kr

• 24 Okt 2019

Knäckebrödsbageriet "Kulinariet" Stora Skedvi

I priset ingår visning, ca 45-50 min, och kaffe med bröd.

Medlem: 100 kr