Årsmöte STF Sala samt fördrag om Sala gruvas historia

STF Sala

25 Feb 2020

Inte medlem
Åke Johansson berättar om gruvans historia. Därpå följer sedvanliga årsmötesförhandligar. Vi bjuder på soppa med smörgås och kaffe och kaka.
  • Senaste datum för anmälan: 18/02
  • Samling: Skogsbacken BRF Marsgatan 69 Sala , 18:00
  • Plats: Skogsbacken BRF Marsgatan 69 Sala
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lilian Perers 070-750 34 76, lilian@perers.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 05 Okt 2019

Okt

Brategården i Bråfors bergsmansby

Brategården i Bråfors är en välbevarad bergsmansgård, en liten pärla i skogen utanför Fagersta, med ett 50-tal av de gamla byggnaderna bevarade. Som Västmanlands första kulturreservat erbjuder Bråfors en mycket intressant historisk miljö med skogar, forsande vatten och öppna jordbruksmarker, förutsättningar som varit nödvändiga för att utvinna järn. Redan på 1200-talet bedrevs järnhantering i Bråfors med malm som transporterades hit från gruvorna i Norberg. Hyttan var i drift ända fram till början av 1900-talet. Gården ägs och brukas idag av Margareta och Erik Brate som också kommer att guida oss. Erik är den sjätte generationen på gården. Motivet till den kända målningen "Namnsdag" av Fanny Brate, gift med sonen till en av bergsmännen, är hämtat härifrån salen i Brategården.

Besöket varar ca en timma. Om intresse finns besöker vi Elsa anderssons konditori i Norberg på vägen hem och intar lunch. Vid gynnsam väderlek kan man även äta medhavd lunchmatsäck vid en rastplats ute i en hage ett stycke från gården.

Medlem: 80 kr

• 24 Okt 2019

Okt

Knäckebrödsbageriet "Kulinariet" Stora Skedvi

Vi besöker knäckebrödsbageriet i Stora Skedvi. Där får vi en visning av hur knäckebrödsbakningen går till. I saluhallen Visthusboden kan du handla godsaker från leverantörer som framställer sina produkter med kärlek och omsorg, många av dem finns inom en radie av några kilometer.

I priset ingår visning, ca 45-50 min, och kaffe med bröd.

Medlem: 100 kr

• 14 Nov 2019

Studiebesök på Apotea

Apotea är apoteket på nätet som har sin fysiska anläggning i Morgongåva. Apoteas logistikcenter är 38 000 kvm stort och ligger i Morgongåva företagspark, två mil från Sala mot Uppsala. Apoteas tidigare lager var på 5000 kvm och stod klart 2012 men redan efter ett par år var det för litet. Apotea disponerar logistikcentret tillsammans med systerbolagen Babyland, Delitea, Widforss och Happy Yatching. På taket finns Sveriges största takplacerade solcellsanläggning. Med sina 500 arbetstillfällen är APotea Heby kommuns största arbetsgivare. Logistikcentret har en kapacitet på fyra paket per sekund.

• 08 Dec 2019

Vintervandring i Sala

Kom med och vandra i centrala Sala en förhoppningsvis vin vintersöndag med trevlig samvaro och tipspromenad. Vi avslutar med fika i vår lokal.

• 25 Feb 2020

Årsmöte STF Sala samt fördrag om Sala gruvas historia