Rodens ullbruk

STF Roslagens lokalavdelning

14 Mar 2024

Inte medlem
När: Torsdag 14 mars kl 17:00. Var: Rodens Ullbruk, Campus Roslagen. Kostnad: Gratis. Anmälan: Anmälan senast 7 mars till stf.roslagen@la.stfturist.se eller tfn 076 8282 168.
Följ med på ett studiebesök på Rodens Ullbruk. Det är ett nyöppnat spinneri på Campus Roslagen. Vi får se hur arbetet går till och de maskiner som används. Efter visningen finns möjlighet till inköp. Besöket tar ca 2 h. Obs! Begränsat antal deltagare.
  • Senaste datum för anmälan: 07/03
  • Samling: 17:00
  • Plats: Norrtälje
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Bengt Nordén

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 05 Mar 2024

Besök Norrtälje reningsverk

Följ med på ett besök på Lindholmens reningsverk strax utanför Norrtälje och få information om vad som händer med det som vi släpper ut. Reningsverket skall genomgå en utvidgning, men vi hinner med ett besök innan dess.

När: Tisdag 5 mars kl 13:00. Var: Lindholmens reningsverk, Norrtälje. Kostnad: Gratis. Anmälan: Anmälan senast 26 februari till stf.roslagen@la.stfturist.se eller tfn 076 8282 168.

• 14 Mar 2024

Rodens ullbruk

• 30 Mar 2024

Äggjakt

Det ryktas att påskharen har gömt ägg i skogen! Kom och leta med oss! Barn i alla åldrar välkomna. Vi tänder grillen för dem som vill stanna och fika efteråt. Ta med det du vill grilla äta och dricka. Varje barn kommer att få 1 påskägg med godis. OBS begränsat antal platser, först till kvarn!

När: Lördag 30 mars (påskafton) kl 10:30. Var: Samling vid grillplatsen i Grindskogen. Anmälan SMS till 0736 851 550 senast 28 mars. Skriv namn och ålder på barnen. Kostnad: Gratis för medlemmar / 40 kr per barn för icke medlem. Betalning till bg 620-3657 eller swish nr 123 139 46 00 senast 29 mars, invänta bekräftelse på anmälan innan betalning. Medföljande vuxen ansvarar för barnet under hela aktiviteten.

Icke-medlem: 40 kr

• 09 Apr 2024

Besök Norrtälje badhus

Följ med på ett besök i Norrtälje badhus. Vi gör en rundvandring och får höra om badhusets historia och dessutom se badhusets ”reningsverk”. Det senare nog så viktigt. Besöket tar ca 1h.

När: Tisdag 9 april april kl 17:30. Var: Badhuset, Norrtälje. Kostnad: Gratis. Anmälan: Anmälan senast 2 april till stf.roslagen@la.stfturist.se eller tfn 070 619 56 53.

• 27 Apr 2024

Vandring till och besök Frötuna kyrka

Vandring till och besök Frötuna kyrka Ylva Följ med på en kort vandring till Frötuna kyrka och en föreläsning om kyrkan. Vi samlas vid Campus Roslagen och vandrar till Frötuna. Där möter Gabriella Wiberg och berättar om kyrkan och dess sevärdheter.

När: Lördag 27 april kl 10.00. Var: Samling kl 10:00 vid cykelställen på busshållplatsen vid pendlarparkeringen vid Campus Roslagen, Norrtälje. Kostnad: Gratis. Anmälan: Anmälan senast 20 april till stf.roslagen@la.stfturist.se eller tfn 070 937 45 57.

• 12 Maj 2024

Edsbro kyrka mm

Följ med och besök Edsbro kyrka mm. Kyrkan ligger på en kulle mitt i byn, där har också funnits en tingsplats. Här finns också den gamla masugnen, räddad till eftervärlden, som försåg Skebo bruk med tackjärn och intill ligger den ännu bebodda bruksgatan. Strax nedanför kyrkan låg järnvägsstationen för inte så länge sedan. Vi får också höra om Linnés besök i Edsbro på hans återresa från Lapplandsresan. Vi guidas av Charlotte Brusewitz under vår utflykt. Ta med fika, så fikar vi vid lämpligt tillfälle. Utflykten tar ca 2,5 h.

När: Söndag 12 maj kl 11.00. Var: Edsbro kyrka. Kostnad: 130:- medlem / 150:- icke medlem, barn gratis. Anmälan till stfroslagen@stfturist.se eller tel 076 8282 168 senast 5 maj. Betalning till BG 620-3657 eller swish nr 123 139 46 00 senast 6 maj.

Medlem: 130 kr

Icke-medlem: 150 kr