Just nu genomför vi uppdateringar på webbplatsen vilket kan medföra tillfälliga störningar. Tack för ditt tålamod!

Vandring Sille krog till Vagnhärad

Låglandsvandring 1

STF Östra Sörmland

14 Sep 2019

Inte medlem
Vandring Sille Krog – Vagnhärad, ca 10 km Vandring på gamla grusvägar och lätta skogspartier, ca 4 timmar. Medtag matsäck/fika för gemensam rast. Samling i Trosa hamn kl 10.00 där vi tar Buss 710 till starten Avg Trosa hamn 10:08 Avg Vagnhärad 10:25 Ank Granlund (Sille krog) 10:38 Det går bra att ansluta i Vagnhärad där bussen avgår 10.25 För er som kommer med bil, rekommenderas att parkera den vid Vagnhärads station (gratis p-platser finns) och ta bussen därifrån 10.25 till starten Granlund (Sille krog). Vagnhärads busstation är sedan slutpunkt på vandringen. Anmälan via sms till Ulf Lundin tel 0701904599
Vandring på Sörmlandsled etapp 55:1. Vandringsledare är Ulf Lundin och med på vandringen är också Jan Moberg som skrivit boken Från hålväg till motorväg - Sörmländska färdvägar under tusen år. Många av våra huvudvägar har gått i samma sträckning i närmare tusen år. Leden vi ska vandra följer en mycket gammal rikslandsväg i ca 4 km och Jan kommer att berätta mer om varför vägen går just där , hur det var att resa i äldre tider och vem som skötte vägarna. Vi kommer också få se milstolpar från Gustav III:s tid , väghållningsstenar och en avrättningsplats. . Därefter får du njuta av öppna landskap och se några gamla Sörmländska bondgårdar innan du går in i etappens första kuperade skogsparti, där man från en utsiktsplats åter kan se ut över öppna fält och sjön Sillen med utlopp i Trosaån. Därefter går leden över gamla E4:an och sedan över Trosaån för att följa den igenom Vagnhärads samhälle. Utefter ån kan man se gamla grunder och rester från en dammbyggnad. Med lite tur kan man få se en häger. Leden fortsätter utmed ån och kommer fram till en damm med rester av en kvarnbyggnad. Leden går sedan under järnvägen på en gångväg som byggdes efter det bekanta raset då åtta villor gled ner mot ån. Sedan är man framme vid stationen i Vagnhärad, där bussarna tar oss vidare beroende på slutstation.
  • Senaste datum för anmälan: 12/09
  • Samling: Trosa hamn, alternativt Vagnhärdas station , 10:00
  • Plats: Vandring Sille krog till Vagnhärad
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ulf Lundin tel 0701904599

Typ av aktivitet: PR-arrangemang

• 14 Sep 2019

Vildmarksvandring i Gnesta

Vi ger oss på en ganska tuff vandring på cirka 15 km med en del branta stigningar och tuff terräng. Som betalning får vi en fantastisk vandring genom minst tre naturreservat och förbi 10 sjöar. Till det så lagar vi mat tillsammans och passar på att gå upp i utkikstornet på Fräkensjöberget. Vi startar morgonen med en bryggkaffe och planering på Allas kafé precis vid busstationen i Gnesta, några hjälps åt att samköra bilarna upp till Yngsviken där vår vandring avslutar. Sen tar vi bussen till Alsjötorp och börjar vår vandring, över Klemmingen upp till Långmossen där vi ansluter på Sörmalandsledens etapp 13. Sen vandrar vi genom Lugnets naturreservat, över Fräkensjöberget och ner mot Djupsjön (kanske dags för lunch nu) och vidare till Stora Envätterns naturreservat. Vi avslutar vid Sörmlands kanske renaste sjö, Yngsviken, där våra bilar väntar. Nu lär både matsäck och ork vara ganska slut. Men intryck, naturens närvaro och lugn har vi desto mer av med oss hem!

Samling klockan 9.00 (preliminärt pga av att nya busstidtabellen ej kommit ännu) på Allas café precis vid busstationen i Gnesta Begränsat antal (15 personer), STF medlemmar har företräde Anmälan senast 31 augusti till Linus Olofsson via e-mail olofsson.linus@gmail.com eller 070 - 88 30 100. Förslag på packlista, matpreferenser samt bilmöjligheter stämmer vi av längre fram.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis