Studiebesök på Ullberga Gård

placeholder for local activities whithout image.

STF Östra Sörmland

31 Aug 2024

Aug

Inte medlem
Besöket sker lördagen den 31 augusti kl 10.00. Det här är ett arrangemang i samarbete med STF Östra Sörmland, Naturskyddsföreningen Trosabygden och Naturskyddsföreningen Nyköping och Oxelösund. Maximalt antal deltagare är 45. Inga hundar tillåtna. Besöket kostar 50 kr per person för dem som är medlemmar i någon av de tre föreningarna ovanför. För de som inte är medlemmar i någon av ovanstående föreningar är kostnaden 100 kr. Betalningen sker med swish i samband med besöket. Anmälan görs till Mats Lundin på sms 070-329 01 09. Ange i anmälan vilken förening du är medlem i. Sista anmälningsdag onsdagen 28 augusti.
Strax nordväst om Nyköping i Rånö driver Job och Cecile Ullberga gård, som drivs enligt ekologiska och biodynamiska principer. Både Job och Cecile hos sina rötter i Belgien. På gården finns bl a ca 40 mjölkkor av rasen ”Fleckvieh”. Av hömjölken tillverkar man 2 olika sorters ost. Inspirationen är hämtad från alperna där hömjölk är en gammal tradition. Hömjölk innebär enkelt sagt att korna äter gräs och inga tillsatser som antibiotika ges till djuren. På gården finns även höns och får. Vi får då en visning av gården, djur, produktion mm. Tyvärr kan vi inte få tillträde till mejeriet av sanitära orsaker men vi kommer att utifrån kunna se ostproduktionen. Vi avslutar besöket med en improviserad ostprovning utanför gårdens butik. Vägbeskrivning till Ullberga Gårdshuset: Åk riksväg 53 mot Eskilstuna norrut från rondellen i Oppeby, Nyköping cirka 12 km. Efter 9 km sväng vänster skyltat ”Limängen”, sväng höger efter 500 meter, svag vänster efter 750 meter och slutligen höger efter 1 km. Samåkning uppmuntras!
  • Senaste datum för anmälan: 28/08
  • Samling: Ullberga Gård , 09:45