Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Gourmetvandring

Tallrik med mat

STF Östra Sörmland

25 Apr 2020

Pris ej bestämt

Anmälan till Linus Olofsson senast 9 april till Olofsson.linus@gmail.com Plats och tid på hemsidan eller vid anmälan.
Välkommen på en naturskön och välsmakande vandring på ca 6 km längs med sörmlandsledens vackra sträckningar. Vi börjar med att ströva en bit genom vacker natur och får vår dagliga påfyllning av skogsbad; att bara vara och ta in skogen. När vi kommer fram till rastplatsen dukar vi fram för gemensam matlagning över öppen eld. Glöm korv med bröd! Vi kokar, steker och grillar för att skapa en utmanande ute-meny. Den äter vi gott, dricker rykande varmt kokkaffe och pratar! När vi är klara, vandrar vi tillbaka, mätta och uppfyllda av sinnesintryck! Vandringen görs i samarbete med Friluftsfrämjandet
  • Senaste datum för anmälan: 09/04
  • Samling: info på hemsidan eller vid anmälan , 12:00
  • Plats: Gnesta
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Linus Olofsson Olofsson.linus@gmail.com

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 29 Mar 2020

Vandring på Sörmlandsleden

Följ med och njut av naturen på denna vandring på Sörmlandsleden i Nyköpingstrakten. En rundslinga på ca 6,5 km med start vid Gälkhyttedammen som kommer att ta oss till Pilthyttans naturreservat med Pilthyttedammen och Överdammen, dammar som härrör från 1400-1500-talet då dom anlades i samband med järnhanteringen i området. Senare har dom använts för att reglera vattenförsörjningen. Leden går även en bit på en gammal järnvägsbank. På lämplig plats utmed vägen tar vi paus för matsäck/fika. Sträckan är relativt lättgången.

Samling vid Gälkhyttedammen kl 9.20, detaljer vid anmälan Medtag matsäck/fika Sträcka ca 6,5 km, tid ca 2,5 timme Anmälan till Linda Östling tel 073 9808566 senast 26 mars

Medlem: Gratis

• 25 Apr 2020

Gourmetvandring

Medlem: Pris ej bestämt

• 17 Maj 2020

Sävö Skärgårdstur

Välkommen till naturreservatet Sävö! Vi träffas vid Källviks brygga kl 09:45 för båttur ut till ön. Väl framme möter vi vår guide Karin Anklew som tar oss med på en vandring genom den biologisk mångfalden i Sävös kulturlandskap. Här får vi stifta bekantskap med gamla ekar, hamlade träd, ängs-och hagmarkernas flora och fauna. Efter 1 timmes guidningen är det fria strövtåg på ön, där det finns både Sörmlandsled och Sävöled. Ön har även iordningsställda grillplatser, utedass och badplatser. Medtag rejäl matsäck och kläder efter väder. Det går även att boka in en övernattning på Sävö vandrarhem om så önskas, kontaktuppgifterna finns här i foldern.

När: 17/5-2020 kl. 10:00-17:00 Var: Källviks Brygga Anmäl dig senast den 13/5 till stfostrasormland@stfturist.se eller 0737274795 Sävö är inte tillgänglighetsanpassat och det är stora nivåskillnader mellan båt och brygga.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 250 kr