Gökotta Tullgarnsparken

STF Östra Sörmland

23 Maj

Pris ej bestämt

När: Lördag 23 maj, kl 07.30 till ca 09.00 Medtag frukost och sittunderlag samt gärna kikare. OBS. Endast föranmälan, senast 19/5, till Ulf Lundin via sms tel 0701904599.
Välkomna till Gökotta dvs fågelskådartur och picknick. Tillsammans med Ulf Lundin vandrar vi i de natursköna omgivningarna i parken vid Tullgarns Slott på jakt efter en skymt av näktergalen. Vi vandrar runt i parken och lyssnar efter Näktergalen och njuter av övriga fåglars morgonsång och stannar till på lämplig i parken och äter medhavd frukost. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har en maxgräns på antal deltagare ink guide på 8 pers. Är du inte frisk ber vi dig vänligt men bestämt att stanna hemma samt att meddela oss så någon annan för möjlighet att delta.
  • Senaste datum för anmälan: 19/05
  • Samling: Tullgarn slott, parkeringen , 07:20
  • Plats: Tullgarns slott
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ulf Lundin 0701904599

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 22 Maj 2021

Rågö Naturreservat

Vi välkomnas till Rågö och reservatet av nuvarande arrendatorer Marie och Daniel. Efter kort båtfärd så samlas vi för att höra om livet på ön och hur det är att vara arrendator i ett naturreservat. Rågö är ett stort naturreservat som instiftades 1978 och sträcker sig från fastlandet och ut till den yttre delen av skärgården. Förutom huvudön ingår ett hundratal mindre öar och skär i reservatet. På huvudön Rågö kan du uppleva ett äldre odlingslandskap. Här finns små åkertegar, blomstrande ängar och öppna beteshagar. Stora delar av reservatet är fågelskyddsområde och får inte beträdas mellan 1 februari tom 15 augusti. Men det finns gott om ställen att utforska ändå. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har en maxgräns på antal deltagare på 8 pers. Är du inte frisk ber vi dig vänligt men bestämt att stanna hemma samt att meddela oss så någon annan för möjlighet att delta.

Vi samlas på Rågö parkering kl 09:45 inför gemensam båtfärd till ön. Vi visas runt gården och får höra om livet här. Därefter får alla vandra fritt och vi samlas åter för återfärd ca 15:00. Läs mer om Rågö på https://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/besoksmal/naturreservat/rago.html Vänligen observera att det endast är föranmälda (och bekräftade) som får delta. Anmälan senast den 18/5, endast 8 platser tillgängliga.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 250 kr

• 23 Maj

Gökotta Tullgarnsparken

Medlem: Pris ej bestämt

• 29 Maj 2021

Vårvandring Koppartorp

Vandringen går i vackra historiska omgivningar kring Koppartorp. Guide på vandringen är Jan Moberg som skrivit en bok om Sörmländska färdvägar under tusen år och som kommer att lära oss om traktens historia ur gamla vägars perspektiv.

Lördag 29 maj kl. 10.00 till ca 13:00 Vi samlas 9.50 vid parkeringen vid Tunabergs kyrka för vandring med tema gamla landsvägar. OBS. att endast bekräftade föranmälda har en plats, vid fullbokning upprättas reservlista. Vandringen är att klassa som lättvandrad, en rundslinga på ca en mil . Tid ca tre timmar. Medtag matsäck för en gemensam rast utmed vägen" Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har en maxgräns på antal deltagare ink guide på 8 pers. Är du inte frisk ber vi dig vänligt men bestämt att stanna hemma samt att meddela oss så någon annan för möjlighet att delta.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 60 kr