STF-kväll "Bland gruvpigor och gruvdrängar"

Resa 3

STF Örebro

08 Apr 2020

Inte medlem
Onsdag 8 april kl 18-20 Livin City, Järnvägsgatan 22 Anmälan senast 6 april Monica Wahlgren 070-888 73 58 Medlem: 50 kr. Icke-medlem: 75 kr inkl kaffe/te och smörgås Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange aktivitet) Kom ihåg medlemskortet!
Håkan Henriksson berättar en intressant historia. Jag brukar kalla denna föreläsning för ”Bland gruvpigor och gruvdrängar”. Svenskt gruvarbete under 1700- och 1800-talen säger Håkan. Järnet var Sveriges viktigaste exportprodukt under lång tid och grunden för näringen var de svenska järngruvorna där gruvpigor och gruvdrängar arbetade med att bryta den rika svenska järnmalmen. Det dåvarande Närkes och Värmlands län var under lång tid Sveriges viktigaste järnproducerande län. Kom och lyssna på Håkan Henriksson från ArkivCentrum när han berättar om det hårda livet kring gruvbrytning i våra trakter.
  • Senaste datum för anmälan: 06/04
  • Samling: Livin City, Järnvägsgatan 22 , 18:00
  • Plats: Livin City, Järnvägsgatan 22
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Monica Wahlgren 070-888 73 58

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 12 Feb 2020

Årsmöte 2020 onsdag 12 februari kl 18

Årsmötet inleds med att stugvärden Jan-Åke Eriksson berättar om sin tid hur det är att vara stugvärd en sommarperiod i Abiskojaure 2019. Är det så glamouröst som man tror? Vad fyller man dagarna med? Det kommer att handla om upplevelser och anekdoter från resan. Det är några frågor som kan besvaras av Jan-Åke. Men även praktiska tips för den som planerar att bli stugvärd. Lokalavdelningen bjuder på kaffe/te och smörgås. Årsmötet börjar därefter.

Onsdag 12 februari kl 18-20 Livin City, Järnvägsgatan 22 Anmälan senast 10 februari Håkan Söderman 070-552 93 81 OBS! Handlingar finns på Livin City, Järnvägsgatan 22 från den 5 februari. Vi bjuder på kaffe/te och smörgås Kom ihåg medlemskortet!

Medlem: Gratis

• 04 Mar 2020

STF-kväll "Över Svartån, in bland träden i Örebro"

Under 50 år som konstnär målade Harry Thomander (född 1916 i Stockholm, död 1998 i Örebro) miljöer längs Svartån i Örebro. Från fallen i Karlslund, förbi Slottet och ner till Skebäck. Författaren Clas Thor berättar utifrån sin nya bok om Thomanders målningar och ger ett porträtt av Örebros främste stadsmålare under 1900-talet.

Onsdag 4 mars kl 18-20 Livin City, Järnvägsgatan 22 Anmälan senast 2 mars Håkan Moureau 070-725 26 22 Medlem: 50 kr. Icke-medlem: 75 kr inkl kaffe/te och smörgås Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange aktivitet) Kom ihåg medlemskortet!

Icke-medlem: 75 kr

• 08 Apr 2020

STF-kväll "Bland gruvpigor och gruvdrängar"

Icke-medlem: 75 kr

• 16 Maj 2020

Vårvandring i Kilsbergen

Vi gör en vandring i det härliga vårvädret. Följ med på Örebro lokalavdelnings vårvandring. Rundtur: Blankhult-Tomasboda-Stora och Lilla Dammsjön-Tomasbodahöjden-Tomasboda och åter till Blankhult via vinterleden cirka 10 km. De som vill gå kortare kan gå till Tomasboda, ev gå upp på Tomasbodahöjden (högsta punkten i Kilsbergen) och sedan åter till Blankhult cirka 6 km (cirka 2 km) Tag med matsäck. Samåkning från Haga centrum kl 9.00 Ansvariga: Per Allan Norman och Ann-Marie Petersson. Information och anmälan till Ann-Marie Petersson 0721749840 eller amp.44@hotmail.com

Lördag den 16 maj kl 9 samling vid Haga centrum OBS! Pris för samåkning: 50 kr/person Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange aktivitet) Anmälan Ann-Marie Petersson 072-174 98 40 eller amp.44@hotmail.com senast 13 maj.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 23 Maj 2020

Med lokalbuss till Nora, följ med till en idyll

Välkommen att träffa Noradrottningen fru Wedholm och Anita König. Vi tar bussen från Resecentrum i Örebro till Nora vid 10-tiden. Vi får följa med på en liten promenad till Stadshotellet där kaffet står uppdukat. Vi möter Noradrottningen fru Wedholm från 18.00-talet (Anita König). Därefter gör vi en lätt vandring i staden och Anita König berättar lite om var Noras deckardrottning Maria Lang bodde. Det blir tid för egna strövtåg och att utforska Nora på egen hand får vi innan bussen går tillbaka till Örebro. Kanske hinner du smaka på den goda och välkända Noraglassen.

Lördag 23 maj med länsbuss 302 från Örebro Resecentrum Busstider får ni vid anmälan. Medlem: 100 kr inkl. kaffe, exkl. buss. Icke-medlem: 150 kr Anmälan och information till Håkan Moureau 070-725 26 22 senast 19 maj. Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange aktivitet) Kom ihåg medlemskortet!

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Jun 2020

Hemfjärden runt på cykel

Cykla Hemfjärden runt med STF Örebro lokalavdelning en cirka 40 km lång markerad cykelled som börjar vid Slussen i Örebro och följer norra sidan av Svartåns nedre del. Vi cyklar från Slussen till vattenparken och Naturens hus. Via cykel- och promenadstigar i vattenparken cyklar vi över Lillån och vidare till Rynningeviken. Från den forna soptippens högsta punkt är utsikten över Hemfjärden storslagen. Leden fortsätter via Rinkaby kyrka till Glanshammar, vidare över Skävesundsåsen med det stora järnåldersgravfältet till Ässundet. Vid Ässundet finns en sommarservering med populära och berömda räksmörgåsar. Här stannar vi och testar dessa, eller det man själv vill äta. Det finns också möjlighet att ta sig ett dopp Hjälmaren. Efter en paus här tar vi oss över sundet med cykelfärjan M/F Åbäket. Turen går lugnt vidare på små grusvägar, nära en rast- och grillplats med brygga vid Ekeby dreve, förbi vackra ekhagar i Ekeby Almby och Hjälmarsbergs gård och fågelreservatet Oset. Där finns Rosenbergsstugan, uppkallad efter den kände ornitologen Erik Rosenberg. Stugan är öppen dagtid och är avsedd att vara en raststuga. Återvägen går genom Oset och småbåtshamnen, förbi Skebäcksbron och slutligen når vi Slussen. Du som inte har möjlighet att cykla så hoppas vi du vill fika tillsammans med oss på Ässundet. Ta men en matsäck för ytterligare en rast.

Söndag 14 juni, samling kl 09.30 vid Slussen, Örebro Anmälan Håkan Söderman 070-552 93 81 senast 7 juni Medlem: 50 kr. Icke-medlem: 100 kr inkl "färjeavgift” Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange

Icke-medlem: 100 kr