Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

23 Maj 2020

Inte medlem
Lördag 23 maj med länsbuss 302 från Örebro Resecentrum Busstider får ni vid anmälan. Medlem: 100 kr inkl. kaffe, exkl. buss. Icke-medlem: 150 kr Anmälan och information till Håkan Moureau 070-725 26 22 senast 19 maj. Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange aktivitet) Kom ihåg medlemskortet!
Välkommen att träffa Noradrottningen fru Wedholm och Anita König. Vi tar bussen från Resecentrum i Örebro till Nora vid 10-tiden. Vi får följa med på en liten promenad till Stadshotellet där kaffet står uppdukat. Vi möter Noradrottningen fru Wedholm från 18.00-talet (Anita König). Därefter gör vi en lätt vandring i staden och Anita König berättar lite om var Noras deckardrottning Maria Lang bodde. Det blir tid för egna strövtåg och att utforska Nora på egen hand får vi innan bussen går tillbaka till Örebro. Kanske hinner du smaka på den goda och välkända Noraglassen.
  • Senaste datum för anmälan: 19/05
  • Samling: Örebro resecentrum
  • Plats: Nora
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Håkan Moureau 070-725 26 22

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 16 Maj 2020

Vårvandring i Kilsbergen

Vi gör en vandring i det härliga vårvädret. Följ med på Örebro lokalavdelnings vårvandring. Rundtur: Blankhult-Tomasboda-Stora och Lilla Dammsjön-Tomasbodahöjden-Tomasboda och åter till Blankhult via vinterleden cirka 10 km. De som vill gå kortare kan gå till Tomasboda, ev gå upp på Tomasbodahöjden (högsta punkten i Kilsbergen) och sedan åter till Blankhult cirka 6 km (cirka 2 km) Tag med matsäck. Samåkning från Haga centrum kl 9.00 Ansvariga: Per Allan Norman och Ann-Marie Petersson. Information och anmälan till Ann-Marie Petersson 0721749840 eller amp.44@hotmail.com

Lördag den 16 maj kl 9 samling vid Haga centrum OBS! Pris för samåkning: 50 kr/person Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange aktivitet) Anmälan Ann-Marie Petersson 072-174 98 40 eller amp.44@hotmail.com senast 13 maj.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 23 Maj 2020

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Jun 2020

Hemfjärden runt på cykel

Cykla Hemfjärden runt med STF Örebro lokalavdelning en cirka 40 km lång markerad cykelled som börjar vid Slussen i Örebro och följer norra sidan av Svartåns nedre del. Vi cyklar från Slussen till vattenparken och Naturens hus. Via cykel- och promenadstigar i vattenparken cyklar vi över Lillån och vidare till Rynningeviken. Från den forna soptippens högsta punkt är utsikten över Hemfjärden storslagen. Leden fortsätter via Rinkaby kyrka till Glanshammar, vidare över Skävesundsåsen med det stora järnåldersgravfältet till Ässundet. Vid Ässundet finns en sommarservering med populära och berömda räksmörgåsar. Här stannar vi och testar dessa, eller det man själv vill äta. Det finns också möjlighet att ta sig ett dopp Hjälmaren. Efter en paus här tar vi oss över sundet med cykelfärjan M/F Åbäket. Turen går lugnt vidare på små grusvägar, nära en rast- och grillplats med brygga vid Ekeby dreve, förbi vackra ekhagar i Ekeby Almby och Hjälmarsbergs gård och fågelreservatet Oset. Där finns Rosenbergsstugan, uppkallad efter den kände ornitologen Erik Rosenberg. Stugan är öppen dagtid och är avsedd att vara en raststuga. Återvägen går genom Oset och småbåtshamnen, förbi Skebäcksbron och slutligen når vi Slussen. Du som inte har möjlighet att cykla så hoppas vi du vill fika tillsammans med oss på Ässundet. Ta men en matsäck för ytterligare en rast.

Söndag 14 juni, samling kl 09.30 vid Slussen, Örebro Anmälan Håkan Söderman 070-552 93 81 senast 7 juni Medlem: 50 kr. Icke-medlem: 100 kr inkl "färjeavgift” Swish: 123 0795 435 (var vänlig ange

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr