Besök på Riseberga Kloster

STF Örebro

20 Aug

Aug

Riseberga kloster utanför Fjugesta grundades på 1100-talet. När det var som störst ägde klostret 240 fastigheter i sex landskap. Gustav Vasa och en stor brand 1546 satte stopp för verksamheten och byggnaderna lämnades åt förfall. Nu har du möjlighet att följa med på en historisk vandring genom klostrets historia genom århundraden under ledning av kunniga ”nunnor” från föreningen Riseberga Rediviva. Samling på parkeringen vid klosterruinen. Guidningen tar 1 tim och slutar i Bönhuset på Riseberga, där kan vi tillsammans avslutar med fika. Klosterområdet är delvis lite backigt samt har några trappor, så det är inte 100% tillgängligt.
  • Senaste datum för anmälan: 13/08
  • Samling: Riseberga kloster , 18:00
  • Plats: Riseberga kloster
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: 070-5529381 e-mail hakan.soderman@telia.com

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 22 Jul

Stadsvandring - Slottets byggnadshistoria med överraskning

Hur har Örebro slott förändrats genom århundraden och varför ser det ut som det gör idag? En ut- och invändig vandring i Örebro slotts byggnadshistoria tillsammans med Mia Geijer, antikvarie på länsstyrelsen Örebro.

Observera att vi pga begränsningar i slottets lokaler har ett maxantal på denna vandring. Föranmälan till Monica Wahlgren på 0708 – 88 73 58 krävs. Kostnad 50 kr per person, betalas kontant på plats eller via Swish på nr. 1230795435. för att vara garanterad en plats.

• 29 Jul

Stadsvandring - Stadsparkens och Wadköpings historia

Tillsammans med guideprofilen Runar Nyängen fokuserar vi på Stadsparkens och Wadköpings historia. Vi börjar i parken som bildades för över 150 år sedan och avslutar bland de gamla trähusen.

• 05 Aug

Stadsvandring - Olaus Petri kurkans historia

Den här visningen leds av Agneta Larsson från Olaus Petri församling. Hon har mycket att berätta om OP-kyrkan. Den har kallats ett av historieromantikens främsta byggnadsverk i landet. Den stod färdig 1912, men byggnaden ger sken av att vara betydligt äldre än så. I väggar och väderstreck berättas en historia som vi i den här kyrkvandringen skall få hjälp att utläsa

• 12 Aug

Stadsvandring - En vandring i skoindustrins äldsta historia

”Närkes ära är Närkes skoindustri” skrev författaren och journalisten Lubbe Nordström i Svenska Turistföreningens årsskrift 1930. I skoindustrins huvudstad, Örebro, dominerade de tegelröda skofabrikerna stadsbilden där mer än hälften av stadens industriarbetare hade sin utkomst. Nu är de flesta fabrikerna borta eller ombyggda, men ännu finns spår att följa. Thord Strömberg, historiker, tar med oss på en vandring i de kvarter där allt tog sin början för 124 år sedan.

• 19 Aug

Stadsvandring - De kvinnliga författarnas Örebro

Christina Warg, Emelie Risberg, Fredrika Bremer, Margit Abenius, Berit Spong, Dagny Thorvall, Annalisa Forssberger, Irma S:t Cyr och Maria Gripe är några av de 70 kvinnliga författare som vuxit upp, verkat eller skrivit i och om Örebro. Författarna Astrid Lindén och Clas Thor guidar från Krämaren till Centralpalatset.

• 20 Aug

Besök på Riseberga Kloster

• 26 Aug

Stadsvandring - Bröderna Alséns poetiska brutalitet

På denna vandring besöker vi två av stadens intressanta byggnader. Det är Medborgarhuset som visas av lokalhistorikern Per Bäckman och den andra är Krämaren som beskrivs och visas av arkitekten Anders Eijderholt.

• 01 Sep

Återinvigning av Friluftshistoriska Museet

Museet har flyttat från Ånnaboda till Rånnesta vid norra Tysslingen. Landshövding Maria Larsson kommer att inviga museet. Det blir musik och underhållning och det serveras stekt strömming på knäckebrödoch givetvis blir det visning av detta unika museum. Där finns mängder av idrottsredskap från långt tillbaka i tiden. Detta är ett arrangemang i samarbete mellan Föreningen Friluftshistoriska Museet, Rånnesta Teater och STF Örebro. Välkomna!

Medlem: Pris ej bestämt

• 07 Sep

Naturvandring vid Naturens Hus

Mats Rosenberg, naturvetare kommer under ca två timmar att visa oss och berätta om nyheter och händelser i reservatet. Det blir en lättvandring med trevliga pauser. Mats berättar ingående och intressant också om den stora omvandlingen vid Hjälmarens strand. Vad händer med Naturummet? Hur planerar kommunen? Vi avslutar vid Naturens Hus för den som vill med kaffe eller annat gott från deras servering

Avgift 100:-. Betalas på plats eller Swish 12307955435.

• 14 Sep

Vandring på Murstensleden

Murstensdalen är ett naturreservat som ligger lite söder om Loka Brunn. Vandringsleden är nästan 12 km. Den har dalgångar, stråk av sjöar och myrar.” Jag har länge längtat efter att ”göra” detta område utan att komma iväg. Men nu skall det bli av!” (Åke).

Medlem: Gratis

• 25 Sep

Besök vid kolmilan i Lockhyttan

Kils Hembygdsförening kolar en mila vartannat år och i år är det dags. Några kvällar under kolningsperioden är det musikunderhållning och servering av kolbullar med fläsk. Vi får uppleva något om kolarlivet. Vi samlas vid Haga Centrum kl. 17 för att samåka till Naturens Teater i Rånnesta. Där får vi se Lars Borgströms film om Kolmilan. Därefter fortsätter vi upp till kolmilan för se det i verkligheten det som vi såg på filmen. Vi beräknas vara tillbaka vid 19-tiden.

Bilkostnad 50:-p/p.

Medlem: Gratis

• 23 Okt

Okt

Berättelser och bilder om hur det r att pilgrimsvandra

Vi träffas på Hotell Livin, Järnvägs 22, Örebro kl 18. Kaffe med tilltugg serveras. Eva Wetter och Elisabeth Berg berättar om sin 30 mil långa pilgrimsvandring, under 14 dagar, i norra Spanien till Santiago de Campostella. Eva är en inbiten vandrare och har gått hela leden på 80 mil men uppdelat på flera år förstås. Hon ville gärna gå den första och svåraste etappen som är på 2,6 mil över Pyrennéerna men ville ha en vandringskompis. Elisabeth antog utmaningen. De visar bilder och berättar om sina strapatser under vandringen.

Avgift 50:- Kontant på plats eller Swish 12307955435

• 13 Nov

Besök hos Av jord AB i Fjugesta

Med naturliga råvaror av högsta kvalitet som svensk linolja, ekologiska ägg och giftfria jord- och mineralpigment kan du göra den vackraste och bästa målarfärg som finns enligt oss – äggoljetempera med jordpigment. Så beskriver företaget Av Jord sin målarfärg som vi får mer information kring vid besöket i Vekhyttan, där Milis Ivarsson mer stor inlevelse och entusiasm kommer berätta om verksamheten för oss. Omkring 25 personer. Det är 1 trappa i huset till övervåningen.

Avgift 100,-/person. Betalas på plats eller Swish 1230795435

• 11 Dec

STF kväll med julavslutning om året som gått

Vi träffas på Hotell Livin, Järnvägsgatan 22, Örebro Avgift 50 kr inkl kaffe/the med smörgås som hör julen till. Det blir trevlig och underhållande musik och sång med Åke och Ture. Kluriga frågor därtill. Alf och Carina visar bilder om året som varit och berättar tillsammans med oss om de aktiviteter vi har under året. Det blir lotteri med trevliga priser. Välkomna!