Prova på bowls och tennis

STF Öland

23 Nov 2019

Inte medlem
Lördag 23/11 kl. 11.00 Info och anmälan senast 20/11, Anita Bertilsson 073 3408028 Plats: Borgholms tennishall Pris: 20 kr för medlemmar och 40 kr för ickemedlemmar, barn gratis. Fika ingår.
Bowls är en brittisk precisionsport som påminner om boccia och boule. Förekomsten av spelet är dokumenterad till 1200-talet. Tennis är en engelsk racketsport som uppfanns 1873. Stefan Nilsson presenterar tennis och bowls och låter oss prova på spelen.
  • Senaste datum för anmälan: 20/11
  • Samling: Borgholms Tennishall , 11:00
  • Plats: Borgholms Tennishall
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anita Bertilsson

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 22 Sep 2019

Nya Naturum Trollskogen

Trollskogen väntar på oss, stora som små. Vi ordnar en familjedag på norra Öland. Stina Nilsson, naturumföreståndare visar nya naturum och tar oss med på en vandring i Trollskogen. Alla välkomna. Ta gärna med barnbarnen och fikakorg.

Söndag 22/9 kl.11.00 Info Anita Bertilsson 073 3408028 Plats: Naturum Trollskogen, vid parkeringen till naturreservatet Trollskogen

Medlem: Gratis

• 05 Okt 2019

Okt

2019

Hvita villan – 155-åringen med plats för de aderton. Leo. Eriksson tar oss med på en guidning runt och in i Hvita villan

Hvita villans uppfördes 1862 som det första fritidshuset på Öland om man bortser från Borgholms slott som ligger ett bösskott bort. Borgholm hade vid den tiden beslutat sig för att bli badort och för att sjöväga badgäster skulle förledas tro att badorten var omfattande placerades den Hvita villan i siluett på landborgskrönet. Hvita villan hade efter sin första storhetstid en svacka och benämndes länge spökhuset. Under detta sekel har varje sensommar anordnats byggnadsvårdsläger. Villan är nu renoverad i Arts & Crafts anda. Huset är från 2015 uthyrt till Svenska Akademien.

Lördag 5/10 kl.11.00 Info och anmälan senast 30/9: Gunilla Lydmark 070 3090521. Begränsat antal platser. Samling – Jaktstenen, nära Borgholms slotts parkering. Kostnad för guidning 50 kr för medlem och 150 kr för icke medlem

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 16 Okt 2019

Okt

2019

Vart tog du vägen, drottning Kerstis kråka? – dynamiken inom fågelvärlden i Sverige

Vad har blåkråkan, svarta storken och mellanspetten gemensamt? Inte mer än att de här fascinerade fåglarna tyvärr försvunnit som häckfåglar i Sverige. Men istället har nya arter etablerat sig! Claes Siöstedt reder ut begreppen i sin nya bok, ”Vart tog du vägen, drottning Kerstis kråka?” och berättar om dynamiken i vår fågelvärld. Samarrangemang med Ölands Naturskyddsförening och Borgholms kommun, alla är välkomna!

Onsdag 16/10 kl. 19.00 Info Gunilla Lydmark 070 3090521 Plats:Borgholms bibliotek, Trädgårdsg. 20 Borgholm

Medlem: Gratis

• 23 Nov 2019