Öländska fartygsvrak berättelser och film med Erik Bjurström

STF Öland

24 Okt 2020

Inte medlem
Lördagen den 24/10 kl 14.00 Folkan Borgholm. Info och anmälan senast 20/10 Gudrun Borgudd 070 3187883. Pris 100 kr för medlem, ännu icke medlem 150 kr
Redan i ungdomen var dykning och undervattensfotografering en stor hobby för Erik Bjurström. Genom att dyka och dokumentera livet under havsytan utövades hans stora passion vilken dokumenterats en del under åren. Erik bor mestadels på Södra Öland och har varit en nyckelperson i flera av 2000-talets vrakupptäckter utanför Ölands kust. Erik Bjurström, dykare och vrakletare har under många år sökt fartygsvrak i de öländska vattnen. Många är okända för de flesta. I en film som Film & Kultur på Öland producerat, berättar Erik om sina dykäventyr. Erik Bjurström finns med och är öppen för frågor om sina erfarenheter och vad som händer framöver. Samarrangemang med föreningen Film och Kultur på Öland och Borgholms kommun.
  • Senaste datum för anmälan: 20/10
  • Samling: Folkan Borgholm , 14:00
  • Plats: Folkan Borgholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gudrun Borgudd 070 3187883

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 03 Okt 2020

2020

En ”stadsvandring” i Mörbylånga – köpingen som blev årets ölandsby 2019. Leo Eriksson guidar oss genom köpingens 200-åriga historia

Leo Eriksson guidar oss genom köpingens 200-åriga historia

Lördag 3/10 kl. 11.00 Samling Mörbylånga torg. Info och anmälan senast 1/10 Gunilla Lydmark 0703 090521 Pris 50 kr för medlem och 150 kr för ännu icke medlem

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 10 Okt 2020

Fågelskådning på hösten i uppbrottets tid med Gösta Friberg

Oh Yäss! Med lite tur får vi anledning att ropa något i den stilen. Och blir det så, så kan vi också räkna med änder, måsar, lommar, doppingar och mycket annat. Hösten är uppbrottets tid och sjöfåglarna är de mest spektakulära. Även om man inte vet vad det finns i flockarna så är ögonfröjden i det närmaste att jämföra med en konstupplevelse! Om vi har tur blir vädret gynnsamt även för våra små afrikaflyttande tättingar. Det är hög tid att säga ”lycka till och välkomna åter” till sädesärlor, rödhakar och kungsfåglar. Den här exkursionen kommer inte att glädja din personliga tränare! Den innebär inte särskilt mycket motion eller promenerande. Vi satsar halva tiden på att låta fåglarna komma till oss. Så lite fika, varma kläder och en stol är betydligt mer relevant än ett svettband. Vi kommer dock att även söka upp någon dunge längs östra sidan för att kolla av småfågelläget. Sjöfågel är ett besvärligt kapitel inom ornitologin. Visserligen påstods det nyss att de ”kommer till oss”, men de stannar verkligen inte i vår närhet särskilt länge och vädret medför ofta att flertalet ser ut att vara grå och lite konturlösa. Då får man gå på vingföring, vingfrekvens, flockens beteende, siluetter, kontraster eller storleksjämförelser i blandflockar etc etc. Småfåglarna, då? Tja, de är ofina nog att sällan sitta stilla i grenverket….

Lördagen 10/10 kl. 14.00 Samling vid Gräsgårds kyrka på sydöstra Öland. Beroende av väder och vind tar vi oss sedan ner till Sebybadet, Össby skjutbanedunge eller Ottenby lund. Utrustning: Kikare och/eller tubkikare rekommenderas, varma vindtäta kläder, mössa, vantar och fika medtages. Någon typ av stol är inte heller så dumt. Info och anmälan senast 4/10 Gudrun Borgudd 070 3187883. Pris 100 kr för medlem, ännu inte medlem 150 kr

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 24 Okt 2020

Öländska fartygsvrak berättelser och film med Erik Bjurström

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Nov 2020

Skedemosse museum och bryggeri

Besök på Skedemosse museum där vi får höra om denna historiska plats och där tillfälle också ges för ölprovning i bryggeriet. Kostnad 120 kr per person.

Lördagen den 14/11 kl 13.00 Anmälan till Iris Anderson 073 5787763 eller någon i styrelsen för STF Öland

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 170 kr