Lindreservatet – vi upptäcker ett av Ölands 75 naturreservat

Familjeutflykt 3

STF Öland

29 Maj

Lördag 29/5 kl. 11.00 Samling parkering Lindreservatet, 2 km öster om Byxelkrok vid Torp Info och anmälan senast 27/5, Gunilla Lydmark 0703 090521
Lindreservatet är ett av Ölands allra finaste naturreservat. Här finns ädellövskogar, tallskog, öppna betesmarker, alvar, kärr och örtrika slåtterängar. I reservatet finns större bestånd av lind vilket är ytters ovanligt idag. Runt reservatet går en ca 3 km lång vandringsled. Ta på bra skor och fika i ryggsäcken.
  • Senaste datum för anmälan: 27/05
  • Samling: Samling parkering Lindreservatet, 2 km öster om Byxelkrok vid Torp , 11:00
  • Plats: Lindreservatet Torp
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gunilla Lydmark 0703 090521

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 24 Apr

När tiden stannade – INSTÄLLT

Vid arkeologiska undersökningar av Sandby borg hittades 2010 flera spektakulära fynd, bl.a. smyckegömmor med dräktspännen och glaspärlor ursprungligen från medelhavsområdet. Idag vet man att det ägde rum an våldsam massaker av borgens invånare. Offren ligger kvar inne i husen där de föll. Detta har gett en unik ögonblicksbild av såväl den våldsamma händelsen som hur vardagslivet såg ut i slutet av 400-talet

Vi befinner oss nu mitt i påskens tid och har av Regionens smittskyddsläkare fått information om ökad smittspridning i länet och därmed en kraftig avrådan att träffas i större sociala/kulturella sammanhang fram till den 16/5.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 09 Maj

Vad Kalmars skulpturer berättar om staden/INSTÄLLT

Fred Johanson är arkitekt och konstvetare, som har guidat på Kalmar slott i många år. Fred har skrivit texten till boken Skulpturer i Kalmar som utgavs 2011. Fred leder oss på en ca 2 timmar lång vandring i Kalmar och berättar historien bakom intressanta skulpturer som Liss Erikssons Paret, Rolf Fribergs Unionsmonumentet och Nils Sjögrens Vasabrunnen.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 15 Maj

Vandring med Thorsten Jansson till ödebyn Eriksöre Österskog/INSTÄLLT

I södra delen av Mittlandsskogens vackra natur guidas vi av Thorsten Jansson fram genom Rösselkärrets naturreservat till den ödeby som var bebodd från 1840-talet men som avfolkades successivt under emigrationen i slutet av 1800-talet. Två av de fem gårdarna är nu framröjda av Torslunda hembygdsförening och ligger vackert inbäddade i Mittlandsskogen.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 29 Maj

Lindreservatet – vi upptäcker ett av Ölands 75 naturreservat

• 05 Jun

Vandring i Margit Fribergs miljöer

Den litterära vandringen i Margit Fribergs fotspår utgår från sockenstugan i Smedby. Under ledning av guide från Margit Friberg-sällskapet följer vi vägen ner mot vattnet och till den lilla byn Gåsesten där författaren föddes. Sträckan är 2,5 km (enkel väg) och det är lättgånget. Ta gärna med kaffekorg och sittunderlag för avslutning nere på stranden. Samarrangemang med Margit Friberg-sällskapet

Lördag 5/6 kl. 11.00 Samling vid Sockenstugan i Ölands Smedby (mittemot kyrkan) Info och anmälan senast 1/6 till Lena Sjölinger 070-623 49 91, Begränsat antal deltagare

• 13 Jun

Årsmöte STF Öland

På grund av osäkerheten med pandemin träffas vi i Borgholms Stadsmuseums trädgård och håller årsmötesförhandlingarna utomhus. Klä er efter väder och medtag egen fika. Därefter går vi en tipspromenad i naturreservatet Slottsskogen.

Datum för aktiviteten beror på rådande restriktioner. Troligtvis ses vi för årsmöte tidigast i juni.

Icke-medlem: Gratis

• 07 Aug

Aug

Cykla genom öländska byar

Cykelturen går genom fem/tre byar på by- och cykelvägar med start från Borgholm. Vi kommer att uppleva det öländska odlingslandskapet, alvaret och den västra kustremsan. Komma nära inpå byar med dess historiska utseenden och lägen.

Lördag 7/8 kl. 10.00 Start vid Borgholms handelsträdgårds parkering Info Christina Olsson 0730382037 Långa cykelrundan är ca 3,4 mil och korta ca 2,2 mil. Fika medtages

• 14 Aug

Aug

Skäftekärr järnåldersby

Besök på Skäftekärr, fd jägmästarebostället i Böda där vi blir guidade i järnåldersbyn. Fika medtages.

Lördag 14/8 kl. 13.00 Info och anmälan Iris Andersson 073 5787763

• 11 Sep

Vandringens dag

Vi vandrar en ny etapp på STF signaturled Öland/Mörbylångaleden. I år går vi från Mellby till Gräsgårds hamn en sträcka på ca 9 km. Vandringen går längs gamla banvallen där vi har alvaret på den västra sidan och Östersjön på den östra. Vi passerar Ölands Segerstads gamla station. Leden tar oss vidare ner till Seby läge vid Östersjön och vi följer sedan strövstigen som går över Gammalsby unika sjömarker tills vi når Gräsgårds hamn. Samarrangemang med Mörbylånga kommun.

Lördag 11/9 kl. 10.00 Samling Mellby Info och anmälan senast 9/9, Christina Olsson 0730 382037 Samordning av transporter behövs. Tag med förmiddagsfika.

• 25 Sep

Fågelskådning på hösten i uppbrottets tid med Gösta Friberg

Oh Yäss! Med lite tur får vi anledning att ropa något i den stilen. Hösten och vintern närmar sig! Det innebär att en hel del fåglar kommer ner från norra Skandinavien för att försöka övervintra här hos oss. Samtidigt brukar det finnas kvar en hel del eftersläntare som inte fått ”klorna ur”. Bejershamn med sin varierande natur kan bjuda på det mesta från vadare till änder, småfåglar och rovfåglar. Till skillnad från i fjol 2020 kan den här exkursionen 2021 glädja din personliga tränare! Om väder och vind tillåter det, kan det bli upp till en och en halv kilometers vandring. Det brukar blåsa rätt så friskt på piren, så varma, vindtäta kläder är ett måste. Och blir det så, så kan vi också räkna med änder, måsar, lommar, doppingar och mycket annat. Hösten är uppbrottets tid och sjöfåglarna är de mest spektakulära. Även om man inte vet vad det finns i flockarna så är ögonfröjden i det närmaste att jämföra med en konstupplevelse! Om vi har tur blir vädret gynnsamt även för våra små Afrika-flyttande tättingar. Det är hög tid att säga ”lycka till och välkomna åter” till sädesärlor, rödhakar och kungsfåglar. Sjöfågel är ett besvärligt kapitel inom ornitologin. Visserligen påstods det nyss att de ”kommer till oss”, men de stannar verkligen inte i vår närhet särskilt länge och vädret medför ofta att flertalet ser ut att vara grå och lite konturlösa. Då får man gå på vingföring, vingfrekvens, flockens beteende, siluetter, kontraster eller storleksjämförelser i blandflockar etc etc.

Lördag 25/9 kl. 10.00 Samling vid Haga Parks parkering för vidare lotsning in till Bejershamns skyddande skog. Utrustning: Kikare och/eller tubkikare rekommenderas, varma, vindtäta kläder, mössa, vantar och fika anbefalls. Någon typ av stol är inte heller så dumt. Info och anmälan senast 21/9 Gudrun Borgudd 070 3187883. Pris 100kr för medlem, 150kr för ännu inte medlem

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 10 Okt

Okt

På spåret 500 år/tim. Galltorp - Sättra stn.

Leo Eriksson tar oss till Galltorp, Ölands enda sätesgård med flera färgstarka ädlingar och brukare under 500 år. Därefter vidare till Sättra, ett stationssamhälle som kunde erbjuda fullständig service på den tiden det begav sig.

Söndag 10/10 kl. 13.00 Info och anmälan senast 8/10 Gunilla Lydmark 07030905 Samling vid Galltorp. Kör från Lindby mot Sättra, ta till vänster vid skylten Galltorps gård. Pris 50kr för medlem, 100kr för ännu inte medlem.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr