Cykeltur på norra Öland

STF Öland

05 Aug

Inte medlem
Lördag 5/8 kl. 11.00. Samling på Löttorps torg. Info och anmälan senast 3/8 Anita Bertilsson 0733408028
Vi cyklar söderut på den gamla järnvägsbanken mot Källa. Vid Ninnis kroppkaksbod kan de som vill äta kroppkakor. Därefter går färden via Hagelstad by ut över en alvarväg ned mot Kalmarsund. Vi följer den vackra kustvägen norrut till Alvedsjöbodar. Här blir det fikastopp, för det medhavda fikat, innan vi återvänder till Löttorp. Längd ca 2 mil.
  • Senaste datum för anmälan: 03/08
  • Samling: Löttorps torg , 11:00
  • Plats: Löttorp, Källa
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anita Bertilsson 0733408028

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 18 Mar 2023

Klimatsmart resande - Ivar Karlsson tar oss ut i Europa med tåget

Ta tåget och få många fördelar. Det är smidigt att komma till målet direkt och det är miljövänligt. Ivar Karlsson har sålt tågresor från Kalmar sen 1965 och vet det mesta om att förmedla resor i Europa. Kom och lyssna och låt dig inspireras. Samarrangemang med Borgholms bibliotek.

Lördag 18/3 kl. 13.00 på Borgholms bibliotek. Info och anmälan senast 16/3

Icke-medlem: Gratis

• 22 Mar

2023

Öländsk berättarkväll på Kalmar läns museum

Elsa, Sofia, Anna och Amanda – fyra öländskor som gick sina egna vägar. Med Anita Bertilsson, Alböke, Torbjörn Johansson Böda, Lisbeth Lennartsson, Föra och Christin Thordsson, Persnäs hembygdsföreningar. Berättelserna framförs muntligt under kvällen och är hämtade från boken Stig på – En resa i Kalmar län genom 31 livsberättelser som gavs ut i samarbete med Kalmar läns hembygdsförbund sommaren 2022. Samarrangemang med Kalmar läns museum

Onsdag 22/3 kl. 18-20 på Kalmar läns museum kostnad:125kr inklusive kaffe/the och kaka. Se digital livesändning eller repris, 39kr. Förköp din biljett på www.kalmarlansmuseum.se/evenemang/ eller över disk i receptionen. Var på plats i Kronansalen senast 17.50 – livesändningen startar kl. 18.00.

Medlem: 125 kr

• 25 Mar

2023

Jakten på tibasten. En vandring i Mittlandsskogen.

När sippor färgar marken i mittlandet då blommar den rosalila tibasten på bar kvist med en stark doft av mandel. Vi vandrar en del av Mittlandsleden och stannar för fikapaus vid Ismantorps borg.

Lördag 25/3 kl. 11.00. Samling vid Odens flisor. Ta med fikakorg. Bitvis blöt vandring 9 km. Info och anmälan senast 22/3. Medlem gratis och 100 kr för icke medlem.

• 01 Apr

Tidig vårpromenad i Beijershamn

Möt några av de första vårfåglarna i en av Ölands finaste fågellokaler. Samarrangemang med Ölands Ornitologiska Förening

Lördag 1/4 kl. 9.00-11.00 Samling vid Beijershamns parkering. Tag med förmiddagsfika och kikare.

• 22 Apr

2023

Stenkammargravar och tidiga jordbrukare: En vandring från Resmo till Mysinge med Ludvig Papmehl-Dufay

I Resmo och Mysinge finns de äldsta synliga gravmonumenten på ön, fyra stenkammargravar från tidig bondestenålder ca 3200–3400 f Kr. Vi får en fin promenad genom Resmo malm och söderut längs med landborgsgravfältet till Mysinge hög med gånggrifterna.

Lördag 22/4 kl. 11.00. Samling vid Resmo kyrka. Ta med fikakorg. Lätt vandring 5 km. Info och anmälan senast 20/4 Gunilla Lydmark 0703090521. 100 kr för medlem och 150 kr för icke medlem.

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Maj

Vandring till Tingstad Flisor över ett vårblommande Alvar

Vandringen är ca. 7 km totalt. Pris Gratis för medlem och 100 kr. för ännu icke medlem. Fika medtages. Lättgånget. Hund kan ej medtagas!

Söndag 14/5 kl. 11.00 Samling på parkeringen norr om Gösslunda. Info. och anmälan senast 11/5 till Jenny Holdar Johansson 0708498274

• 27 Maj

2023

Test Art Field- Ölands testfält. En vandring med natur och kultur mitt i alvarets bäst bevarade hemlighet

På alvaret finns cirka 200 betonglock Med hjälp av dessa utvecklades flygfototekniken under 1950-talet. På 25 av locken finns nu konstverk av olika slag. Vi vandrar runt och upptäcker 15-20 av dem. Vandringen är cirka 7-8 km lång på alvarmark, inga stigar eller vägar.

Lördag 27/5 kl.11.00. Samling vid Möckelmossens parkering. Ta gärna med fikakorg. Info och anmälan senast 25/5 via telefon eller sms Monika Borgö 0762140856. Pris gratis för medlem och 100 kr för icke medlem

• 10 Jun

Vandring med Thorsten Jansson Hörninge mosse

Hörninge mosse är en av Ölands största kvarvarande myrar och med Nordens mest vidsträckta agbestånd. I Hörninge mosses våtmarkskomplex på 70 hektar växer mäktiga torvlager, vilket är sällsynt på Öland. Ur naturvårdssynpunkt bedöms myren vara av riksintresse. Här finns mellan v 18-31 blommande orkidéarter såsom Kärrknipprot, Flugblomster, Brudsporre, Grönkulla, Ängsnycklar, Grönvit nattviol, Krutbrännare och Göknycklar.

Lördag 10/6 kl. 10.00. Samling Hörninge mosse på Bredsättravägen. Karta och vägbeskrivning www.svenskaturistforeningen.se/stfoland. Lätt vandring ca 3 km. Ta gärna med fikakorg. Info och anmälan senast 7/6 Gudrun Borgudd 070-3187883. 150 kr för medlem och 200 kr för icke medlem.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 05 Aug

Cykeltur på norra Öland

• 20 Aug

2023

Under Ölands Sol. Eva Gustafsson guidar oss runt i sin vinodling på Håks gård i Beteby

På sin 1700-talsgård i Beteby ett par km söder om Mörbylånga har Eva Gustafsson, som 6:e generationens brukare av gården, byggt upp en vingård. Vinerna säljs på de närmaste systembolagen under namnet Under Ölands Sol. Eva guidar oss runt i vingården och visar hur vinet framställs.

Söndag 20/8 kl.11.00. Samling vid Håks gård i Beteby, 2 km söder om Mörbylånga kyrka. Info och anmälan senast 18/8 via telefon eller sms Monika Borgö 0762140856. Pris 100 kr. Om man vill provsmaka ett av vinerna tillkommer 60 kr.

• 09 Sep

2023

Vandringens dag bjuder på kulturhistoria och vacker kust

Vi börjar med en kulturhistorisk guidning vid Ölands gamla alunbruk. Därefter vandrar vi på Bergsstigen söderut. Stigen leder oss till Alvkällan och vidare fram till Albrunna fiskeläge. Vi lämnar kusten och går upp på alvaret till det gamla kalkstensbrottet Stensjön med rikt fågelliv. Slutet på återfärden går längs stranden av Kalmarsund. Samarrangemang med Mörbylånga kommun, Södra Möckleby Hembygdsförening

Lördag 9/9 kl. 10.00 Samling vid parkeringen Södra Bruket i Degerhamn. Vandringens längd ca 9 km alternativt 4 km. Tag med förmiddagsfika. Info och anmälan senast 7/9, Christina Olsson 0730382037.

Icke-medlem: Gratis

• 17 Sep

2023

Böda hamnar – frakt och fiske. Tore Johnsson, yrkesfiskare, berättar om gamla och nya hamnen

Böda gamla hamn är mest känd för de äventyrliga postresorna i öppna allmogebåtar mellan Öland och Gotland under 200 år. 1850-tog ångbåtarna över trafiken. Då järnvägen kom minskade hamnens betydelse. Böda nya hamn, 500 m längre söderut, var klar i början av 1960-talet. Det då betydande fisket behövde en modernare och bättre skyddad hamn.

Söndag 17/9 kl. 11.00. Samling vid Böda gamla hamn. Ta med fikakorg. Info och anmälan Leif Sjöberg 0731403200, senast 15/9. Gratis för medlem och 100 kr för icke medlem.

• 14 Okt

Okt

Den sena fågelhösten i Högby hamn med Johan Petersson

Fågellokalen Högby hamn omfattar kustlagunerna Gjutskärr och Lilla hamnen, Själgrundsudd samt en grund vik söder därom. Kombinationen av välbetad strandäng, våtmarker och flacka stränder gör att området är mycket artrikt, framförallt när det gäller vadare och simänder. I fågelskyddsområdet vandrar vi längs med stranden ut mot gamla hamnen ända ut till Själsgrundsudd. Här tar vi en fika och spanar mot Högby fyr. Förhoppningsvis ser vi rastande lommar och doppingar till havs och kanske en havsörn sitter och spanar på en sten. Längs med stranden kan vi störa någon pip- eller sånglärka som dröjt sig kvar. Eller kanske en flock snösparvar som söker efter föda samtidigt som den blå kärrhöken seglar fram. Lättgånget och det kommer inte att vara blött under vandringen.

Lördag 14/10 kl. 10.00. Samling Parkeringsplats Sandbybadet. Vägbeskrivning: Norr om Högby ta österut mot Sandbybadet. Ytterligare information och vägbeskrivning www.svenskaturistforeningen.se/stfoland Lätt vandring ca 3 km. Ta gärna med fika. Info och anmälan senast 10/10 till Gudrun Borgudd 070-3187883. 100 kr för medlem och 150 kr för icke medlem. Ta gärna med egen kikare. Några tubkikare kommer att finnas med för att förgylla upplevelsen. Varma vindtäta kläder, mössa och vantar kan behövas. Ibland kan någon typ av stol underlätta. Högby hamn (alltpaoland.se)

Icke-medlem: 150 kr

• 02 Nov

2023

Om ”Stad i ljus” – men mest om några viktiga familjer under de första 200 åren som öns metropol

Leo Eriksson tar oss med på en stadsvandring i Borgholm där han berättar om husen och dess historia men framförallt om några särskilt betydelsefulla familjer som bott och verkat här.

Torsdag 2/11 kl. 18.00. Samling vid Borgholms stadshus. Info och anmälan senast 30/11 Gunilla Lydmark. 0703090521. 50 kr för medlem och 100 kr för icke medlem.

Medlem: 50 kr