Vandringens Dag

placeholder for local activities whithout image.

STF Ofwan Siljan

14 Sep 2019

STF har utnämnt den 14 september till Vandringens dag och Siljansleden är utsedd till en av signaturlederna så självklart uppmärksammar vi denna dag! Följ med oss på en tur längs Siljansleden denna lördag. Vi gör både en vandring längs Siljansleden på cirka en mil och en kortare tur för barnen - så alla kan vara med! Dagen är ett samarbete med STFs vandrarhem i Orsa som har Öppet Hus denna dag. Fikaservering och tips på hur du packar ryggsäcken både för dagstur och en längre fjälltur är ett par av aktiviteterna. Så ta chansen att träffa nya vandrarvänner, se Siljansleden, ta en god fika på vandarhemmet och prata vandring!
  • Plats: Mora, Orsa, Älvdalen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stfofwansiljan@stfturist.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Naturarrangemang

• 25 Aug

Aug

Guidning och vandring kring Stenbrottet i Blyberg

Guidad vandring med Erik Persson och Maria Olsson kring Stenbrottet i Blyberg. Vandringen bjuder på fina vyer över området. För dig som vill avslutar vi med besök på Porfyr- & Hagströmsmuseet. På muséet får vi veta mer om en av världens hårdaste bergarter - porfyren som dessutom är Dalarnas landskapssten. Hagström är Sveriges största tillverkare av musikinstrument och har sin historia i Älvdalen. Firma AB Albin Hagström tillverkade över en miljon instrument under sin verksamhetstid och både Elvis, ABBA och Frank Zappa använde gitarrer från Älvdalen. Vi ordnar även korvgrillning och du som deltar tar med vad du vill grilla.

Mötesplats: Blybergs bystuga kl 9.30. Samlingplatser för samåkning: Mora Vasastugans kajparkering 9.00. Orsa vid Willys kl 9.00. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 07 Sep

Svamputflykt

Ett arrangemang tillsammans med Orsa Naturskyddsförening.

Samling kl 10.00 på Willys parkering i Orsa. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 14 Sep 2019

Vandringens Dag

Medlem: Gratis

• 22 Sep

Höstvandring i Norra Garberg

En härlig höstvandring i det högt belägna Norra Garberg. Vandringen är 6 km lång och medelsvår då det inte är upptrampad stig hela vägen. Det kan vara skönt att ha med gåstavar. Dagens guide är Eva-Mari Rälg.

Samling kl 9.00 på kajparkeringen vid Wasastugan i Mora. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 06 Okt

Okt

Vandring i storslagen vildmark

Vandring till Dritränn och Korskälla. Vi åker till Älvdalens norra delar utmed Rotälven. Vi åker ca 80 km från Mora och 40 från Älvdalen. Vi stannar vid Sunnet och tittar på det fina vattenfallet och åker vidare norrut utmed Rällan. Kanske något mer stopp på vägen. Vi parkerar vid slogbod där stigen startar mot den nedlagda fäboden Dritränn, (Övre Rälldalen var det tidigare namnet) ca 1,5 km dit på bra spångad led. Vi tittar runt där på husrester och annat. Där finns en övernattningsstuga för vandrare på Romboleden och för jägare. Lite fika kan det nog bli. Vi går vidare på pilgrimsvägen upp till Dritränn. Där finns en liten stuga och vi tittar och berättar lite om själva Korskälla efter fikapausen. En väldigt tidigt omtalad plats där Älvdalens, Mora och Härjedalens kommuner möts. Tidigare gränsen mot Norge. Många sägner finns om platsen. Korskälla ligger på ca 770 m.ö.h. Vi har då vandrat ca 4 km svagt uppför och om tid och väderlek tillåter går vi upp på Storhäden utmed kommun- och skjutfältsgränsen. Storhäden ligger på 815 m.ö.h. med fina vyer. Den turen blir ca 2 km fram och tillbaka. Turen kan vara lite ”sugande” beroende på hur blött det är på myrarna mellan Dritränn och Korskälla, men inte särskilt påfrestande. Kängor gäller. Vi välkomnar till en fin höstvandring och om vädret blir bra väntar en kanontur.

Samling för samåkning: 9.00 Kajparkeringen vid Wasastugan i Mora 9.30 Turistbyrån i Älvdalen Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se