Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandring & visning vid Orsa Slipstensmuseum

Resa 3

STF Ofwan Siljan

30 Maj 2020

Inte medlem
Samling på Willys parkering i Orsa 9.30 Anmälan senast den 26 maj på stfofwansiljan@stfturist.se Ta med matsäck!
Vandring & visning vid Orsa Slipstensmuseum. En guidad vandring i gruvområdet som är präglad av gruvdriften från förr, där vi får se stenhuggare i arbete. Dagen avslutas med en guidad tur i muséet. Ta med egen matsäck.
  • Senaste datum för anmälan: 26/05
  • Samling: Willys parkering Orsa , 09:30
  • Plats: Orsa
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Naturarrangemang

• 17 Mar - 20 Sep 2020

Studiecirkel - Fjällvandring i Grövelsjön

Fjällvandring i Grövelsjön är studiecirkeln för dig som vill uppleva Grövelsjöområdet utanför lederna i en mindre grupp. Vi kommer ha fyra träffar innan vandringen där vi lär oss mer om området, utrustning, planering av fjälltur och även gör en provvandring i Moratrakten. Studieledare är Maud Wessman-Dernebo, erfaren fjällguide med stor lokal kännedom om Grövelsjöområdet.

Studiecirkeln omfattar fyra studietillfällen innan vandringen 17-20 september. 17/3 kl. 18.30 Studiefrämjandets lokal i Orsa. April - Träff i butiken Nära Fjället i Mora. Exakt datum kommer senare. 5/5 kl.18.30 provvandring i Moratrakten. September - sista träffen där vi stämmer av praktiska ting. Torsdag 17/9 avresa efter lunch Söndag 20/9 hemresa efter lunch. Anmäl dig på stfofwansiljan@stfturist.se Medlemspris för studiecirkeln är 500 kr som betalas senast den 17/3. Kostnad för vandringen med mat/logi/transport tillkommer.

Medlem: 500 kr

• 04 Apr 2020

Skidtur på Koppången

I samarbete med Naturskyddsföreningen gör vi en skidtur på Koppången. En heldags skidtur på Koppången. Medtag matsäck.

Samling kl 10.00 på Willys parkering i Orsa. Anmälan på stfofwansiljan@stfturist.se Frågor besvaras av Peter Thurander 076-6710819

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 30 Maj 2020

Vandring & visning vid Orsa Slipstensmuseum

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Jun 2020

Försommarvandring i Älvdalsområdet

Försommarvandring i Älvdalsområdet. En heldagsvandring på 12-15 km i Älvdalsområdet. Turen är beräknad att ta bortåt 6 timmar och vi tar tid på oss att kika på växtligheten som frodas denna tid.Guide för turen är Maud Wessman Dernebo. Medtag matsäck.

Samling på Wasaparkeringen i Mora kl 9:00 Anmälan på: stfofwansiljan@stfturist.se

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 27 Jun - 28 Jun 2020

Soluppgång vid Njupeskär

Soluppgång vid Njupeskär En tur till Fulufjällets Nationalpark för att se solen gå upp och lysa på Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär. Detta fenomen kan endast ses veckorna runt midsommar. Vi åker upp lördag morgon för att vandra i Nationalparken och besöka Naturum under dagen. På kvällen lagar vi mat tillsammans på vandrarhemmet där vi övernattar innan tidig uppstigning för att se soluppgången! Söndagen ägnas åt Lomkällan, skogs- och försvarsmuseum innan hemfärd.

Denna tur är till självkostnadspris. Lördag - söndag 27-28 juni. Vi samlas på lämplig plats för samåkning för de som anmält sig. Intresseanmälan för att vi ska kunna boka bäddar, mailas till: stfofwansiljan@stfturist.se senast 26 april. Bindande anmälan senast 17 juni.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis