Svamputflykt

STF Ofwan Siljan

07 Sep

Inte medlem
Samling kl 10.00 på Willys parkering i Orsa. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se
Ett arrangemang tillsammans med Orsa Naturskyddsförening.
  • Samling: Willys parkering , 11:00
  • Plats: Orsa
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stfofwansiljan@stfturist.se

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 30 Jun

Vandring i Stopån Naturreservat

En vandring i Stopån Naturreservat där naturen är magsikt grönskande och de två vackra vattenfallen höjer mystiken ytterligare. Vi vandrar 4-5 km med alternativ till förlängning om så önskas. Vi börjar med att ta oss cirka 4,5 mil norrut från Orsa till startplatsen för dagen. En vandring med Therese Eriksson, Mitt Orsa, som guide. Svårighetsgrad: 2 av 5 vandringskängor.

Samling vid Willys parkering i Orsa kl 9.00 för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 07 Jul 2019

Vandring till Malibambo

Dagens vandring tar oss till den spännande platsen Malibambo. Under digerdöden var det många som flydde från den lilla ön Sollerön i Siljan och ut till fastlandet. Det sägs att en kvinna vid namn Malin valde att ta hand om och vårda de sjuka uppe vid några fäbodar väster om ön. Hon hade även gudstjänst för de sjuka och drabbade. Där uppkom Malins kyrka; Malibambo. Barnen tyckte att klockorna “bamade” *bamm bamm* och därmed blev namnet bambo. En heldagsvandring, cirka 6-7 timmar och 12 km med fina vyer, behaglig vandring och spännande historia. Det är lättvandrat med några stigningar (cirka 50-60 meters stigning). Start i Övre Borrberg österut på Siljansleden mot Siljansfors och Rossbergs fäbodar. Över vacker hed i naturskog med fina tallar mot Malibambo, vidare mot vandrarstugan strax sydväst om Malibambo med markerad vattenkälla, eldpallstuga och dass. Nära vägen mot Sälsjöarna. Vändpunkten för turen, med möjlighet att avsluta där om en vill! Vår guide är Maud Wessman-Dernebo.

Samling kl 9.00 vid parkeringen vid Wasastugan i Mora för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 14 Jul 2019

Vandring till Hykieberg & Torrlids fäbod

Dagens vandring går till Hykieberg som är ett naturreservat ett par mil utanför Älvdalens kyrkby. Känt för besöket av Carl von Linné 11 juli 1734, i samband med hans Dalaresa. Hykiebergets topp är beläget på 594 meters höjd och har på sydsidan ett cirka 100 meter högt stup där man kan njuta av den milsvida utsikten. En fascinerande plats med en slogbod där det finns möjlighet att göra upp en eld och fika eller äta medhavd matsäck. Vi avslutar dagen med ett besök i Torrlids fäbod. Så ta med familjen och följ med på utflykt! Dagens guider är Erik Persson och Maria Olsson.

Samling kl 9.00 vid Turistbyrån i Älvdalen för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 11 Aug

Aug

Vandring Fryksås - Fyriberg

Vi börjar vår vandring längs Siljansleden mellan Fryksås och Fyriberg. I Fyriberg blir det fikapaus innan vi viker av från leden och fortsätter på mindre trampade stigar. Cirka 15 km naturskön vandring med Kerstin Törngren som guide.

Samling kl 9.00 på Willys parkering i Orsa för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 25 Aug

Aug

Guidning och vandring kring Stenbrottet i Blyberg

Guidad vandring med Erik Persson och Maria Olsson kring Stenbrottet i Blyberg. Vandringen bjuder på fina vyer över området. För dig som vill avslutar vi med besök på Porfyr- & Hagströmsmuseet. På muséet får vi veta mer om en av världens hårdaste bergarter - porfyren som dessutom är Dalarnas landskapssten. Hagström är Sveriges största tillverkare av musikinstrument och har sin historia i Älvdalen. Firma AB Albin Hagström tillverkade över en miljon instrument under sin verksamhetstid och både Elvis, ABBA och Frank Zappa använde gitarrer från Älvdalen. Vi ordnar även korvgrillning och du som deltar tar med vad du vill grilla.

Mötesplats: Blybergs bystuga kl 9.30 Samling för samåkning Älvdalens Turistbyrå 8.45 Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 07 Sep

Svamputflykt

Ett arrangemang tillsammans med Orsa Naturskyddsförening.

• 14 Sep 2019

Vandringens Dag

Vandringens Dag i hela Sverige! Mer info kommer.

Medlem: Gratis

• 22 Sep

Höstvandring i Norra Garberg

En härlig höstvandring i det högt belägna Norra Garberg. Dagens guide är Eva-Mari Rälg.

• 06 Okt

Okt

Vandring i storslagen vildmark

En vandring i storlsagen vildmark med Owe Hållmarker som guide.